پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

حوزه/ کسانی که مدیریت حرمین شریفین را به دست گرفته اند، افکار گروه اقلیتی است که اکثریت جهان اسلام آن را قبول ندارد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، استاد حوزه پیش از ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره حج که در مسجد مدرسه علمیه آیت الله العظمی  گلپایگانی برگزار شد، به آیه 28 از این سوره اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «لِيَشهَدوا مَنافِعَ لَهُم وَيَذكُرُوا اسمَ اللَّهِ في أَيّامٍ مَعلوماتٍ عَلىٰ ما رَزَقَهُم مِن بَهيمَةِ الأَنعامِ ۖ فَكُلوا مِنها وَأَطعِمُوا البائِسَ الفَقيرَ/ تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیاتبخش) باشند؛ و در ایّام معیّنی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانی‌کردن) ببرند؛ پس از گوشت آنها بخورید؛ و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید!».

وی اظهار داشت: هرچند عنوان این سوره، حج است؛ اما تنها چند آیه از این سوره به این مسئله اختصاص پیدا کرده است.

این استاد حوزه ابراز داشت: خداوند متعال در این آیه و آیه 33 سوره حج به صورت کلی و اجمالی به منافع حج اشاره و آن را به دو قسم منافع دنیایی و معنوی و آخرتی تقسیم کرده است.

استاد هادوی تهرانی خاطرنشان ساخت: از جمله منافع دنیایی حج این است که مردم در یک زمان و مکان مشخص از سرزمین های گوناگون گرد آمده که این گردهمایی نشان می دهد، حج، صرفا انجام یک عمل عبادی نیست، اگر اینطور بود،  زمان مشخصی لازم نداشت و مثل عمره در هر زمانی می توانستیم آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به این که یکی از بزرگترین منافع دنیایی حج،  گردآمدن مسلمانان است، تصریح کرد: این تعبیر که گفته می شود: «حج کنگره بزرگ مسلمانان است»، تعبیری درست بوده و فرصت مناسبی است تا مسلمانان بتوانند با هم تبادل نظر کرده و راه حل هایی برای مشکلات جهان اسلام پیدا کنند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که حج فرصتی برای تحقق امت واحده اسلامی است، اظهار داشت: امروزمشاهده می کنیم که مردم از سرزمین های گوناگون به مکه برای حج می روند؛ اما سیاست های حاکم بر مدیریت حج دنبال آن است که هیچگونه ارتباطی میان زائرین و کسانی که از سرزمین های گوناگون به آنجا آمده اند، پیدا نشود.

استاد هادوی تهرانی ابراز داشت: امروز مأموران سعودی از ارتباطات دو نفر از دو کشور جلوگیری کرده و مایل به ارتباط مسلمانان با یکدیگر نیستند و با آن مقابله شدید می کنند.

وی یادآور شد: مگر ارتباط مسلمانان چه خطری دارد،‌مگر کسانی که  مدیریت حج را به دست دارند، مسلمان نیستند و یا قدرت اسلام برای آنان ضرر دارد؛ مگر ارتباط مسلمانان با هم که سبب تقویت دولت اسلام خواهد شد، به ضرر آنهاست، پس چرا نمی گذارند مسلمانان با هم ارتباط داشته باشند؟ و این مسئله ای است که هر شخصی که مشرف به حج شده باشد، آن را مشاهده می کند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: افرادی که از این ارتباطات جلوگیری می کنند، حتما در پی حفظ منافع دشمنان هستند تا مسلمانان باهم ارتباط نداشته باشند.

استاد هادوی دتهرانی با بیان این که  اگر افکار مسلمانان به یکدیگر منتقل شود، چه اثری دارد، تصریح کرد: افکار کسانی که مدیریت حرمین شریفین را به دست گرفته اند، افکار گروه اقلیتی است که اکثریت جهان اسلام آن را قبول نداشته و جریانی کوچک بوده و  قصد دارد بگوید، تمام اسلام تحت نگین آنهاست.

وی بیان داشت: حج فرصتی است برای جامعه اسلامی که مشکلات جهان اسلام را حل و فصل نمایند؛ ولی متأسفانه امروز جلوی آن گرفته شده است.

این استاد حوزه با بیان این که حج تمرینی است که با جمعیتی از مسلمانان در شرایط سخت زندگی کرده تا بتوانیم پس از برگشت از آن، اخلاق و صبوری خود را در میان مردم جامعه خود ارتقاء دهیم ابراز داشت: با هر سفر به حج، درس های بسیاری فرا خواهیم گرفت که بسیار می تواند در زندگی اجتماعی به ما کمک نماید.

وی خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در این آیات به مسئله قربانی نیز اشاره کرده و فرموده است که حیوان را با ذکر نام خدا که همان بسم الله الرحمن الرحیم است، قربانی کنید.

این استاد حوزه با اشاره به آیه 29 سوره حج، تصریح کرد: خداوند در این آیه فرموده است: «ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بالْبَيْتِ الْعَتِيقِ/ سپس، باید آلودگی هایشان را برطرف سازند؛ و به نذرهای خود وفا کنند؛ و بر گرد خانه گرامی کعبه، طواف کنند».

استاد هادوی تهرانی گفت: در روایات اشاره شده که «وَلْيَطَّوَّفُوا بالْبَيْتِ الْعَتِيقِ» ناظر به طواف حج نیست؛ بلکه ناظر به طواف نساء می باشد.

وی بیان داشت: برای حاجی پس از طواف حج، نماز طواف و سعی، استشمام بوی خوش حلال خواهد شد؛ اما ارتباط با نساء همچنان حرام است و با انجام طواف نساء حلال خواهد شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha