یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله هادوی تهرانی

حوزه/ در طول تاریخ اجازه داده نشد که اکثریت مسلمانان به حقیقت و ماهیت غدیر پی ببرند و به همین دلیل امروزه اکثر آنها از این مساله بسیار مهم بی خبر هستند؛ وگرنه غدیر اینچنین در مظلومیت نبود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد هادوی تهرانی امروز در جمع طلاب و فضلا گفت: روز غدیر یادآور حادثه عظیمی است که در تاریخ اسلام رخ داد؛ مطلبی که در حلقات کوچکتر از سوی پیامبر اکرم در آغاز ماموریت عمومی مطرح شده بود، در این روز در یک جمع بزرگ بیان شد.

وی افزود: خداوند در خصوص مساله غدیر به پیامبر اکرم(ص) وظیفه ای بسیار سنگین نهاده و بیان فرمودند که ابلاغ ولایت امام علی(ع) به حدی مهم است که اگر این کار انجام نشود، گویی رسالت شما ناتمام مانده است؛ ادبیات خداوند با پیامبران، ادبیات خاصی است؛ به عنوان مثالدر اینجا خداوند به اشرف مخلوقات بیان می کند که اگر این ابلاغ انجام نشود، گویی رسالتی را به رغم تمام سختی هایی که برای این امت کشیدید، انجام نداده اید.

این استاد حوزه بیان کرد: غدیر آبگیری بود که پیامبر (ص) در آن دستور دادند که افرادی که رفته اند، بازگردند و منتظر باشید تا دیگران به این محل برسند؛ سپس دستور دادند که از جحاز شتران منبری بسازند تا پیامبر به بیان ابلاغ خود بپردازند؛ زیرا رسول اعظم(ص) برای بیان این ابلاغ از سوی خداوند حتی مورد تهدید واقع شدند که اگر این کار انجام نشود، رسالت حضرت قبول نخواهد شد.

وی گفت: عموما خطبه های پیامبر(ص) همیشه کوتاه بوده است؛ ولی ایشان در این خطبه به شکل مفصل سخن گفتند؛ سخنان پیامبر در این مراسم مونولوگ نیست؛ بلکه دیالوگی است که میان ایشان و مردم شکل گرفت؛ حضرت در ابتدا به آیه قرآن اشاره کرده و مردم پاسخ می دهند که پیامبر از مردم نسبت به آنها اولی است؛ سپس وقتی جمیع جهات در نظر گرفته می شود به این نتیجه می رسیم که تمامی این مسائل،زمینه چینی دقیقی داشته است.

استاد هادوی خاطرنشان ساخت: پیامبر(ص) با شناخت درستی که از مخاطب و قابلیت های مخاطب داشتند، می دانستند که حجم این مساله از سوی مخاطبان آسان نیست؛ ولی در ادامه بیاناتی فرمودند که زمینه برای فهم این مخاطب انجام شود؛ وظیفه پیامبر از سوی خدا ابلاغ بود و به همین شکل سعی کردند زمینه های آن را بیان کنند.

وی گفت: پس از پیامبر(ص) کسی در کمالات امام علی(ع) خدشه ای وارد نکرد؛ ولی ایشان توجه داشتند که زمینه ای در ذهن این افراد وجود دارد که اکثر این ملت، تازه مسلمان بودند، در چه فضای ذهنی قرار داشته و در فرهنگ قبلی خود زندگی می کنند؛ در قرآن نیز به این مساله اشاره شده است؛ در فضای فرهنگی جاهلی، پذیرش این نکته که یک فردی با ویژگی های امام علی(ع) به خلافت برسد سخت بود زیرا عمده مشکل آنان، سن بوده است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: پیامبر اینگونه احساس می کردند که اگر با این شرایطی که وجود دارد، اعلام شود که امام علی(ع) جانشین من است، این تصور ایجاد می شود که چون ایشان داماد اوست، به خلافت برگزیده شدند؛ به همین دلیل به نظر می رسید که بیان این مطلب همیشه برای پیامبر مشکل بوده است به رغم اینکه بارها این مطلب را در جمع اقربین خود بیان کرده بود.

این استاد حوزه اظهار داشت: پیامبر (ص) در آن زمان حس می کردند که حتی نزدیکان ایشان نیز زیر باز این مساله نمی روند و همین اتفاق نیز رخ داد که برخی از نزدیکان رسول اکرم(ص) نیز در سقیفه بر خلاف بیان ایشان عمل کرده و زیر بار این مساله نیز نرفتند.

وی گفت: اکثریت مسلمانان در طول تاریخ در فضایی قرار گرفتند که اجازه نیافتند که این مطالب را بفهمند و درک کنند؛ مساله خلافت پیامبر برای اولین بار در غدیر مطرح نشده بود؛ در اولین مرتبه ای که پیامبر ابلاغ رسالت داشتند، در همان مجلسی که اقربین ایشان حضور داشتند ولایت امام علی(ع) را مطرح کردند.

استاد هادوی ابراز داشت: حضرت پس از بیان مقدمات به بحث هذا علی مولا پرداختند؛ برخی چنین گفته اند که در اینجا منظور از علی، خدا بوده است ولی وقتی فرمودند این علی، راه را برای بهانه جویان بستند؛ پیامبر در اینجا نیز سعی کردند که باب شبهات را ببندند؛ ولی باز هم اجازه ندادند که این مساله به گوش مردم برسد و امروزه هم در کشورهای مختلف بسیاری از مردم اصلا مساله غدیر را نشنیده اند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت:  وقتی یک محقق به این پدیده برخورد می کند که پیامبر با این همه مقدمه سعی کردند این ابلاغ را انجام دهند و در ادامه ادبا، شعرا و ... این بحث را بیان کردند؛ ولی وقتی می بیند که در این عصر اکثر مردم نمی دانند این حادثه چه بوده است، تعجب می کنند که این مردم چگونه دین دارانی هستند که از این اصل مهم خبر ندارند.

وی گفت: یکی از عجایب تاریخ آن است که امروز این حادثه عظیم از سوی مردم مورد غفلت واقع شده است؛ در این زمینه ما نیز باید مثل پیامبر(ص) مخاطب خود را شناخته و مطالب را ارائه نماییم؛ باید کاری کنیم که این مطالب برای افرادی که اصلا مساله غدیر به گوش آنها نخورده است برسد؛ بسیاری از دفاع های ما از مذهب تنها دفاع هایی است که خودمان را راضی کند؛ ولی باید به شکلی دفاع کنیم که دیگرانی که این مطلب را نشنیده اند آن را بپذیرند.

این استاد حوزه تصریح کرد: بسیاری از کتبی که در این زمینه نوشته شده، اصلا در محیط های غیر شیعی مطالعه نمی شود؛ زیرا این مطالب از جایگاه یک شیعه نوشته می شود و از سوی یک مخاطب غیر شیعی به آن نگاه نشده است.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) تمام نکاتی که باید در ابلاغ این رسالت مورد توجه واقع شود را در نوع بیان خود قرار دادند تا حجت بر همه مردم تمام شود؛ البته شیاطین همیشه در خصوص مباحث تبلیغی در بیرون فعال هستند؛ ولی باید سعی کرد معارف اهل بیت(ع) و اسلام به بهترین شکل به گوش مردم برسانیم.

استاد هادوی اظهار داشت: تمام کسانی که به اسلام می گروند، بیان می کنند که گویی تازه از مادر زائیده شدیم و جالب است که اکثر آنها اصلا نمی دانند که شیعه و سنی چیست و تصور می کنند که اسلام یک دین یک پارچه است؛ شیوه به تشیع گرویدن احمد حنیف نیز به همین شکل بود و در ابتدا به وی اجازه نمی دانند چیزی از شیعه بداند و بیان می کند که وقتی کتب تشیع رامطالعه کرده و با تشیع آشنا گشتم، گویی دوباره از مادر متولد شدم.

این محقق و پژوهشگر در پایان ابراز داشت: بسیاری از شیعیان به دلیل اینکه مالی از پدر به آنها می رسد، قدر این مال را نمی دانند؛ ولی کسانی که این ثروت را با زحمت و با تحمل مشقات بدست آورده اند بیشتر قدر آن را می دانند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha