جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آستان علی بن جعفر الصادق(ع)

حوزه/ مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم و با حضور عاشقان و دلدادگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در آستان مقدس حضرت علی بن جعفر(ع) و در جوار گلزار شهدای قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم معنوی که ساعت 19 با قرائت زیارت عاشورا و قرآن کریم آغاز شد، حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ به ویژگی های شخصیتی علی بن جعفر(ع) به عنوان فرزند بلافصل امام صادق(ع) اشاره کرد.

وی افزود: علی بن جعفر(ع) محضر چند امام از جمله پدر و برادر بزرگوارش و در برخی منابع تا زمان امام هادی (ع)  را درک کرده است.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به بیان مرحوم حاج شیخ عباس قمی (ره) در مقام و منزلت علی بن جعفر(ع) ادامه داد: شیخ عباس (ره) این امامزاده را سید جلیل القدر، عظیم الشان، عالم کبیر، شدیدُالورع، کثیر الفضل، راوی حدیث حضرت علی بن جعفر(ع) خطاب و معرفی می کند.

*ولایت‌مداری از ویژگی‌های برجسته علی بن جعفر(ع) بود

وی با بیان اینکه امامزاده علی بن جعفر(ع) شخصیتی ولایت‌مدار بود و بارها این موضوع را ثابت کرد، اظهار داشت: یکی از سنت‌های زیبای قرآن و تمام ادیان الهی این است که تلاش می‌کنند یاد نام‌آوران را احیا کرده و زنده نگاه دارند که این کار به انگیزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با بیان اینکه برخی شخصیت‌ها در قرآن به عنوان الگو و سرمشق نام برده شده‌اند، عنوان کرد: به عنوان مثال می‌توان به حضرت ابراهیم(ع) اشاره کرد که از جمله انبیای الهی و با صداقت‌ترین مردمان روزگار به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: خداوند به مسلمانان امر می‌کند از این گونه شخصیت‌ها یاد کنید؛ از شخصیتی به نام حضرت اسماعیل(ع) نیز در قرآن یاد شده که ویژگی این پیامبر الهی صادق بودن در وعده است.

این خطیب حوزوی با اشاره به تلاش فراوان امام صادق(ع) برای تربیت همه فرزندانشان، گفت: با این حال یکی از آنها همچون علی بن جعفر(ع) رشد می‌کند و برخی دیگر راه دیگری را برگزیدند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ افزود: امامزاده علی بن جعفر(ع) شخصیتی ولایت‌مدار بود و بارها این عقیده خود را ثابت کرد؛ ایشان فقیهی ماهر و محدثی بزرگ بود، ولی در عین حال امام معصوم زمان خویش را تکریم می‌کرد و هرگز اجازه نداد که دیگران خود او را امام معرفی کنند؛ این شیوه باید الگوی ما باشد و از ایشان تبعیت کنیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha