شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 391711
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
سینما

حوزه /کتاب نگاهی به طنزپردازی در سینما (به بهانه فیلم ورود آقایان ممنوع) آخرین اثر سینمایی رامبد جوان منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»این کتاب توسط محمد شکیبادل در دو فصل با موضوع: هويتي دور از تاروپود فرهنگ ديني و سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ گردآوری و نگارش شده است

درفصل اول موضوعاتی چون داستان فيلم:پيله زنانه يک کمدي ساز جوان،مقدمه،سينماي ايران، کمدي يا هجو؟،کارگرداني به نام رامبد جوان،راه رفتن روي لبه تيغ،تيغ بازيگري بر ابريشم شخصيت پردازي،قصه گويي عنصر پويايي روايت،پيله‌اي زنانه تنيده بر فرهنگ جامعه،نسخه زنانه‌اي از جنس مردانه،خانواده عليه فرهنگ،در جستجوي هويت زنانه،ميوه ممنوعه يا مجاز؟،مرزها و تابوهاي جنسي،مذهب در پروسه فراموشي،حرف آخر، موردبحث قرار گرفته است .

سینمای اجتماعی و دغدغه تهی شدن فرهنگ،نشست اول: دين، فرهنگ و آموزه‌هاي اجتماعي،نشست دوم: حيا و عفت در سينما؛ بايد‌ها و راهکار‌ها  ازدیگر موضوعات این کتاب درفصل دوم می باشد .            

در بخش :سخن پژوهشکده آمده است :

دنیای امروز در مناسبات در هم تنیده تکنولوژی‌های چند رسانه‌ای (رسانه‌های صوتی و تصویری) گرفتار آمده است. امروزه نظریه‌پردازان رسانه، نقش آن را فراتر از یک واسطه انتقال پیام می‌دانند و برای آن تأثیر های ساختاری، بنیانی و ماندگاری در فرهنگ، آموزش و تربیت جامعه قائلند. این تکنولوژی‌های جدید با تکیه بر نیروی چند رسانه‌ای بودن خود به گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطبان آنها ، خواسته و القاء رسانه ها را تلقی خویش از زندگی و فر هنگ می دانند . به بیان دیگر رسانه ها  آن‌چنان بر ناخودآگاه اندیشه آدمی اثر می‌گذارد که انسان حتی از درک نیازهای واقعی خود غافل می‌ماند، چه رسد به درک وی از زندگی و اندیشه پیرامون فرهنگ و دین.

اما به هر حال رسانه‌های دیداری و شنیداری جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزی به شمار می‌آیند و آموزش فرهنگِ درک رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری در استفاده از این تکنولوژی یک ضرورت است. بنابراین نقد و آسیب‌شناسی محتوای آثار رسانه‌ای و بررسی تأثیرات آن بر زندگی اجتماعی و فرهنگ یکی از مهم‌ترین وظایف اربابان فرهنگ و هنر در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

گروه "آسیب‌شناسی و نقد رسانه‌ و سینما" در پژوهشکده باقرالعلوم (ع) بر آن است که این مهم، بخشی از وظایف او به شمار می‌آید. در این راستا گروهی از کارشناسان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر گرد هم آمده و به تبادل نظر و تحلیل آثار برآمده از رسانه ملی و سینمای ایران پرداخته‌اند.

گروه به فراخور و تناسب موضوعات قابل بررسی و طبعاً با در نظر گرفتن امکانات و توانایی‌های افراد به آسیب‌شناسی و نقد آثاری می‌پردازد که در حوزه فرهنگ، دین و زندگی اجتماعی اثرگذار بوده‌اند. بنابراین انتخاب آثار تحلیل شده صرفاً بهانه‌‌ای برای گفتگو و نقد و بررسی است و دلیلی بر تأیید یا رد آنها از سوی گروه آسیب شناسی و نقد رسانه و سینما یا پژوهشکده باقرالعلوم (ع) نمی‌باشد. همچنین نظرات کارشناسان ـ دیدگاه‌های شخصی ایشان بوده و چاپ و نشر آنها در کتاب با این نگاه صورت گرفته است که به نوعی آشنایی مخاطب را با دانش رسانه‌ای و مهارت تحلیل‌گری افزون‌تر ‌سازد. در این راستا از منظری جامع‌تر، مقاله‌ای تحلیلی برای تکمیل مباحث به مطالب کتاب اضافه شده است.

 این اثر در قطع رقعی با 230 صفحه و قیمت 9.000 تومان از سوی پژوهشکده باقرالعلوم چاپ ومنتشر شده است .  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha