شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 391550
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷
هفته نامه افق حوزه

حوزه/ چهارصدو هفتاد و چهارمین شماره هفته نامه "افق حوزه" با گزارش مبسوطی از «اجلاسیه مدیران استانی در مشهد مقدس» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» هفته نامه "افق حوزه" در مباحثی چون: «در آیینه اخبار»، «بین الملل»، «درس اخلاق»، «فرزانگان»، «آثار ماندگار»، «رواق شهیدان»، «کرسی اجتهاد»، «فقه و زندگی»، «پرس ‌وجو» و «افق خانواده» به ارائۀ مطالب می پردازد.

برخی از عناوین در شماره جدید این نشریه عبارتند از: «بررسی راهکارهای ارتقای کمی و کیفی حوزه ‌های علمیه استان ‌ها»، «صحیفه سجادیه شناسنامه احیای اسلام ناب است»، «اعتماد متقابل دولت و مردم بزرگ ترین سرمایه کشور است»، «گسترش علم کلام، حدیث و فقه نیاز ضروری امروز حوزه است»، «آیین اختتامیه جشنواره دوسالانه عکس حوزه برگزار شد»، «خاطرات خواندنی آیت ‌الله جعفری اراکی از نجف تا قم و تهران»، «همکاری ‌های آستان قدس رضوی با جامعه مدرسین افزایش می ‌یابد»، «حوزه باید ناظر به دنیا کشور و حکومت اسلامی باشد»، «هجرت امام رضا علیه ‌السلام قلمرو اندیشه اسلامی را گسترش داد».

* درس اخلاق آیت الله شیخ محمد تقی آملی (ره)

آیت الله شیخ محمد تقی آملی (ره) در درس اخلاق با عنوان "کوچک شمردن گناه" به سه قسم از گناه صغیره اشاره کرده که تبدیل به کبیره می شوند. وی می گوید:

مرحوم کلینی در جلد سوم اصول کافی صفحه 705 از حضرت امام صادق علیه ‌السلام روایت می‌ کند که: «اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ» از کوچک‌ شمردن گناهان بپرهیزید چراکه آن ‌ها آمرزیده نمی ‌شوند.

شخصی از امام علیه ‌السلام می ‌پرسد: محقرات کدام گناهان هستند؟ حضرت فرمودند: این است که شخص گناه می‌ کند و می ‌گوید: خوشا به حال من که گناهی غیر از این گناه، گناهی بر من نیست.

* مسرور شدن بر گناه صغیره

مسرور شدن بر گناه صغیره، معصیت را تبدیل به کبیره می ‌کند. مَثَلَ این گناهکار مَثَلَ کسی است که شخصی را در مجادله مجاب نماید، آن وقت خوشحال باشد از این ‌که طرف مقابلش مغلوب گردید؛ زیرا این خوشحالی سبب استخفاف طرف می ‌شود. پس هم، مجادله حرام است و هم سرور بر مغلوبیت طرف... .

* اظهار گناه

اظهار معصیت، موجب تبدیل صغیره به کبیره می‌ شود؛ یعنی گناه انجام شده در حضور مردم ظاهر و فاش گردد. این عیب، بزرگ است به جهت آن‌ که نافرمانی حق نموده و خداوند به فضل و کرمش ستر کرده، پس چه جای دارد که نزد مردم اظهار کند.

* الگو شدن

از موارد تبدیل صغیره به کبیره، آن است که شخصی معصیت ‌کار، الگوی دیگران باشد. یعنی چون مردم او را شخص موثقی می ‌دانند، از عمل زشت او سرمشق می ‌گیرند و به او اقتدا می ‌نمایند و در این زمان معصیت فراگیر می ‌شود. این ‌جاست که فرق بین عالم و جاهل مشخص می ‌شود و عمل بد عالِم، معصیتش بیشتر است؛ زیرا عالم بد عمل، سبب اضلال مردم می ‌شود و مردم را از وصول به قرب الی ‌الله باز می ‌دارد. لکن جاهل تنها خود را محروم می ‌کند؛ پس باید کاری کرد که در معصیت مقتدای مردم واقع نشویم. 

برخی از عناوین " افق خانواده" عبارتند از: «عادت های کوچک برای روابط بهتر با دنیا»، «چرا استرس خطرناک است»، «دربارۀ رایج ترین بیماری گوارشی بیشتر بدانیم!»، «25 رفتار مؤدبانه که باید به کودک بیاموزید»، «درنگستان: یک گام بیشتر».

علاقه مندان جهت تهیه نشریه به نشانی: قم، بلوار جمهوری، کوچه 2، پلاک 15 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 02532900538 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع رسانی هفته نامه به نشانی: www.ofoghhawzah.ir در دسترس کاربران قرار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha