جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری گفت: یک طلبه، غیر از درسش باید روزانه یک ساعت برنامه مطالعاتی داشته باشد که این یک ساعت، در هفته تبدیل به ۷ ساعت شده و با این میزان ساعت می‌توان یک کتاب را تمام کرد و اگر این سیر را ادامه دهد در سال نخست طلبگی چیزی حدود بین ۴۰ الی ۵۰ کتاب را مطالعه کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه، بابیان این‌که هر طلبه باید ۵ برنامه در زندگی طلبگی خویش داشته باشد، اظهار داشت: نخستین برنامه که واجب‌ترین آن‌هاست، «برنامه درسی» است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند «امروز از همه اولویت‌ها برای طلاب و دانشجویان خوب درس خواندن است»، باید طلاب به این مهم توجه ویژه و خاصی داشته باشند.

وی بابیان این‌که خوب درس خواندن نیاز به عوامل و شرایطی دارد، گفت: «پیش مطالعه»، «تمرکز در کلاس»، «مطالعه مستمر»، «مباحثه»، «خلاصه‌برداری» و «تدریس»، از عواملی است که سبب تقویت درس یک طلبه می‌شود.

*۸۰ درصد یادگیری یک طلبه در کلاس است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، بابیان این‌که ۸۰ درصد یادگیری یک طلبه در کلاس است، افزود: سعی کنید در کلاس تمرکز داشته باشید و اگر این عامل مهم را به‌درستی رعایت کردید، شب امتحان خیالتان راحت خواهد بود.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا، مباحثه را تمرین مطالعه دانست و افزود: تا می‌توانید درس‌ها را خلاصه و چکیده کنید و با درس دادن به دیگران، مطالعات خود را در ذهن و فکر خود تثبیت کنید.

وی دومین برنامه در زندگی طلبگی را «برنامه معنوی» مطرح کرد و گفت: در برنامه معنوی «نماز اول وقت»، «نوافل»، «نافله شب»، «انس با قرآن» و «ذکر و استغفار» را جدی بگیرید که رمز سعادت و موفقیت شما در دوران طلبگی، این پنج عمل است.

*طلبه‌ای که اهل نماز اول وقت نباشد، جایی در دستگاه حوزه ندارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، بابیان این‌که طلبه‌ای که اهل نماز اول وقت نباشد، جایی در دستگاه حوزه ندارد، تصریح کرد: اگر طلبه‌ای احساس کند که نسبت به نماز اول وقت، بی‌رمق و بی‌حوصله است باید آن عواملی که باعث بی‌رمقی نمازش شده را از خود دور کند.

این خطیب حوزوی، نماز شب را دوپینگ طلبه خواند و بیان داشت: طلبه‌ای که اهل نماز شب نباید نوری ندارد؛ پس هرکه می‌خواهد بار سنگین تبلیغ را بردارد، باید دوپینگ کند و این دوپینگ همان نماز شب است.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا، افزود: علمی که طلاب می‌خوانند ثواب است، ولی داشتن برنامه معنوی سبب معرفت افزایی طلاب می‌شود که علمشان را تبدیل به نور می‌کند.

وی، سومین برنامه در زندگی طلبگی را داشتن «برنامه ورزشی» عنوان کرد و اظهار داشت: طلبه باید برنامه ورزشی داشته باشد؛ پس همت ورزند در حیاط مدرسشان در سه نوبت صبح، ظهر و شب، که البته شب را بسیار توصیه می‌کنم، ورزش کنند.

*مردم جهان، تشنه مطالب تازه و ناب هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، «برنامه مطالعاتی» را چهارمین برنامه طلاب در زندگی طلبگی دانست و گفت: یک طلبه، غیر از درسش باید روزانه یک ساعت برنامه مطالعاتی داشته باشد که این یک ساعت، در هفته تبدیل به ۷ ساعت شده و با این میزان ساعت می‌توان یک کتاب را تمام کرد و اگر این سیر را ادامه دهد در سال نخست طلبگی چیزی حدود بین ۴۰ الی ۵۰ کتاب را مطالعه کرده و پس از ۱۰ سال، مشاهده می‌کند که قریب به ۴۰۰، ۵۰۰ کتاب را تمام کرده است.

وی با تأکید بر این‌که امروز مردم جهان، تشنه مطالب تازه و ناب هستند، اظهار داشت: طلبه باید در تاریخ مطالعه داشته باشد. مطالعه «تاریخ اسلام»، «تاریخ ایران»، «تاریخ انقلاب و دفاع مقدس» و «تاریخ جهان» می‌تواند بینشی عمیق از مفاهیم را به طلبه منتقل کند که در فهم جان مطالب به مردم، بسیار برای او مؤثر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری، در پایان آخرین برنامه از پنج برنامه زندگی طلبگی را «برنامه جاری و روزمره یک طلبه» خواند و اظهار داشت: اگر یک طلبه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۶ الی ۷ ساعت برای خوابیدن، ۱.۵ ساعت برای خوراک، ۱ ساعت برای بهداشت وقت گذارد و مابقی آن را به درس خواندن و تبلیغ بپردازد، یقین داشته باشید موفق خواهید شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha