جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علی گزنی

حوزه/ معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تعداد مقالاتی که از حوزه های علمیه در معتبرترین مجلات علمی کشور منتشر شده رو به افزایش است.

علی گزنی در گفت و گوی اختصاصی با  خبرگزاری «حوزه»  با اشاره به جایگاه حوزه های علمیه در مجلات معتبر علمی اظهارداشت: نگاهی به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نشان دهنده آن است که تعداد مقالاتی که از حوزه های علمیه در معتبرترین مجلات علمی کشور منتشر شده رو به افزایش است.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  افزود: بیشتر مقالات پژوهشی که در این مجلات منتشر شده است شامل موضوعاتی از جمله معارف اسلامی، الهیات، کلام، فلسفه، حقوق اسلامی، حدیث، قرآن کریم، اخلاق اسلامی، مبانی نظری اسلامی، علوم سیاسی، علوم قرآن و حدیث، روان شناسی، اقتصاد و مدیریت اسلامی است که عمدتا حوزه علوم انسانی را در بر می گیرد.

وی افزود: آقایان جان بزرگی، شیروانی، آذربایجانی، بیابانی، ربانی گلپایگانی و نظری بیشترین تعداد مقالات را در این عرصه ها ثبت کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در سال های گذشته حوزویان بیش از هزار مقاله پژوهشی منتشر کرده اند این روند را رو به افزایش عنوان کرد و گفت: در حالی که در سال 1378 تنها هشت مقاله از حوزویان در مجلات معتبر پژوهشی منتشر شده است این رقم در سال های اخیر به 175 مورد رسیده است.

گزنی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از جمله مراکزی هستند که این مقالات را منتشر کرده اند.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درباره وضعیت انتشار مقالات با موضوع مذهبی اعم از حوزویان و غیر حوزویان در مجلات بین المللی نیز گفت: در میان کشورهای دنیا از نظر کمیت انتشار مقالات در مجلات بین المللی در جایگاه سی و چهارم قرار داریم و مالزی در رتبه بیست و چهارم است.

وی در پاسخ به این سوال که «مقصود از تولید علم چیست و آیا هر پژوهشی را باید تولید علم حساب کنیم؟» گفت: آنچه از مفهوم «تولید علم» در کشور مصطلح شده، نگاه به مقالاتی است که در مجلات ملی یا بین المللی یا کنفرانش ها منتشر شده است اما باید مفهوم تولید علم را گسترده تر از تولید مقالات در مجلات دانست.

گزنی ادامه داد: زمانی که از انتشار مقالات در مجلات سخن می گوئیم به این مفهوم است که پژوهشی انجام شده و پس از داوری و ارزیابی و تایید نتایج، انتشار یافته است اما قطعا تولید علم را نباید صرفا به مقالات محدود کنیم، بلکه پایان نامه ها، کتاب ها و ... نیز به نوعی تولید علم محسوب می شوند.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است به سبب اینکه بعضی پژوهشگران حوزوی، در هنگام انتشار مقالات، تنها به عنوان دانشگاهی خود استناد می کنند، آمار انتشار مقاله حوزویان بیش از این باشد؟» گفت: زمانی که یک مقاله در مجله ای منتشر می شود،‌ نویسنده باید وابستگی سازمانی خود را (از جمله اینکه حوزوی است یا دانشگاهی یا هر دو) مشخص کند و این قاعده تقریبا به طور کامل رعایت می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha