جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
غدیر خم

حوزه /برخی در این زمان با طرح کاربردی کردن غدیر درصدد پیاده کردن پیام های غدیر در جامعه اسلامی اند اینک جا دارد این موضوع به طور دقیق، موشکافی و بررسی شده که غدیر خم چه پیام هایی داشته است؟ آیا پیام های آن اختصاص به عصر رسول(ص) و بعد از وفات او داشته یا قابل اجرا و پیاده شدن تا روز قیامت است؟

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» برخی نکته ها و پیام های غدیر که برپایی جشن ها سبب یادآوری و ابلاغ آن به مردم می شود را منتشر می کند .  

*تعین جانشینی معصوم

بعد از هر پیامبری احتیاج به شخصیتی معصوم است که در خطّ او بوده وادامه دهنده راه و تبیین کننده مرام آن پیامبر است و لااقل در حد حفظ کیان و مجموعه شریعت نگهبان و پاسدار دین باشد، همان گونه که رسول خدا (ص)برای بعد از خود جانشینی را در این امر معین نمود و در این زمان این شخص امام مهدی (ع) است.

* جانشین از جانب خدا منصوب شده باشد

 جانشینان پیامبران باید از جانب خداوند منصوب شده و توسط پیامبر معین و معرفی گردند ، همانگونه که پیامبر برای خود جانشین معین کرد، زیرا مقام امامت مقام الهی است و هر امامی باید از جانب خداوند به طور خاص و عام بر این سمت منصوب گردد.

* غدیر با مساله سیاسی اسلام گره خورده است

 یکی از پیام های غدیر مساله رهبری و صفات و خصوصیات او است، هر کس نمی تواند رهبر و جانشین پیامبر در جامعه اسلامی باشد، رهبر باید کسی همانند حضرت علی(ع) باشد که در خط پیامبر بوده و مجری فرمان و دستورات او باشد و گرنه بر مردم است که با او بیعت نکنند . در نتیجه مساله غدیر با مساله سیاسی اسلام گره خورده است.

ما در کشور یمن مشاهده می کنیم که از اواسط قرن چهارم به بعد مساله جشن های غدیر مطرح بوده و هر سال در روز غدیر خم آن صحنه عظیم را به نمایش می گذارند و مردم آن روز تجدید خاطر کرده و با وضعیت و شرایط رهبری در جامعه نبوی آشنا می شوند. گرچه در سال های اخیر حکومت وقت پی به آثار و پیام های مهم آن برده و شدیداً با برپایی آن مقابله کرده است و حتی هر سال تعدادی به جهت اصرار برای برپایی آن کشته می شوند ولی مردم در برپایی آن مصم اند و این به جهت آثار و برکات و پیامدهای این قضیه در جامعه اسلامی است.

*الگوی جامعه اسلامی پیامبر وائمه معصومین باشند 

 غدیر یک پیام همیشگی دارد و آن اینکه الگوی جامعه اسلامی و رهبر مقتدای آن پیامبر باید حضرت علی و امثال او از امامان معصوم باشند. آنان کسانی هستند که بر ما ولایت و سلطه دارند و ما باید با تقرب و نزدیکی به آن بزرگواران تحت سلطه تکوین و تشریع آنان قرار گرفته تا از برکات فیض وجودشان بهره مند شویم.

* جشن های غدیر نمادی از تشیع است

غدیر و برپایی جشن های آن نمادی از تشیع است و در حقیقت واقعه غدیر اعلام این پیام است که باید همیشه با حق که بر محوریت حضرت علی(ع) و اولاد او است، پیمان بست تا به پیروزی نایل شد.

* باید در ابلاغ حق و حقیقت اصرار ورزید

نکته و پیام دیگری که از واقعه غدیر استفاده می شود این که و از بیان آن کوتاه نیاید، زیرا پیامبر اکرم اگرچه می دانست مردم بعد از وفاتش به سفارشات او عمل نخواهند کرد ولی حجت را بر مردم تمام کرده و در هیچ موقعیت مناسب خصوصا در حجه الوداع و در غدیر خم از بیان حق و پافشاری بر آن کوتاه نیامد.

* مساله مرجعیت دینی اهل بیت علیهم السلام

 یکی دیگر از پیام های غدیر که تا روز قیامت باقی است، مساله مرجعیت دینی اهل بیت است و لذا پیامبر در همین ایام بود که حدیث ثقلین را بیان کرده و مردم را به روجوع به اهل بیت معصومش برای اخذ شریعت خود رهنمون ساخت.

* ترجیح مصلحت اهم بر مصلحت مهم

 یکی دیگر از پیام های غدیر آن است که در برخی از مواقع به جهت حفظ مصلحت و در نظر گرفتن مصلحت اهم باید از مصلحت مهم گذشت و آن را فدای مصلحت اهم نمود. حضرت علی(ع) با آنکه از جانب خداوند و با ابلاغ رسول گرامی(ص) به مقام خلافت و رهبری جامعه اسلامی منصوب شد ولی هنگامی که مقابله و جنگ و خون ریزی به جهت به دست آوردن حق خود را به صلاح و مصلحت اسلام و مسلمین ندید، تنها به موعظه و تذکر و اتمام حجت و اظهار مظلومیت خود اکتفا کرد تا اسلام محفوض بماند زیرا به طور حتم اگر حضرت علی(ع) غیر از آنچه انجام داد عمل می نمود، فاجعه ای بزرگ بر اسلام و مسلمین وارد می شد که جبران ناپذیر نبود و این درسی برای امت اسلامی تا روز قیامت است که گاهی باید به جهت حفظ مصلحت اهم از امر مهم گذشت.

* اکمال دین و اتمام نعمت

 اکمال دین و اتمام نعمت و رضایت خداوند در بیان حق و حقیقت و اتمام حجت بر مردم است  همانگونه که در آیه اکمال به آن اشاره شده است.

* برای تبلیغ و بیان حق باید اعلان عمومی کرد

 برای تبلیغ و بیان حق باید اعلان عمومی کرده و مخفی کاری ننمود همانگونه که پیامبر در حجه الوداع به جهت ابلاغ امر و ولایت اعلان عمومی نمود و نیز قبل از پراکنده شدن مردم در ملا عام ولایت را ابلاغ نمود.

* مساله خلافت و رهبری صحیح امت اسلامی در راس امور است

مساله خلافت و جانشینی و رهبری صحیح امت اسلامی در راس امور است و هیچگاه نباید معطل گردد، همانگونه که رسول خدا(ص) با وجود آن که در مدینه مرض خطرناکی وارد شده و گروه زیادی را زمین گیر ساخته بود ولی به جهت ابلاغ امر ولایت به این مشکل توجهی نکرده سفر خود را انجام داد و درآن سفر موضوع ولایت و جانشینی و رهبری بعد از خود را به مردم ابلاغ نمود.

*  رهبری صحیح در جامعه اسلامی به منزله شالوده و روح اسلام 

موضوع رهبری صحیح در جامعه اسلامی به  منزله شالوده و روح اسلام و شریعت است و در صورتی که ابلاغ نگردد رکن و ستون فقرات جامعه اسلامی از هم متلاشی خواهد شد. لذا قرآن در این باره خطاب به پیامبرش می فرماید«وان لم تفعل فما بلغت رسالته» و اگر چنین نکنی رسالت پروردگارت را نرسانده ای.

*غدیر شناسی وپاسخ به شبهات :علی اصغر رضوانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha