پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 395189
۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج

حوزه/ دومین شماره "دوفصلنامه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج" بهار و تابستان ۱۳۹۵ به زبان فارسي، انگليسي و عربي آماده چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این شماره از دوفصلنامه، مقالات زیر به چاپ می ‌رسد:

* «بررسی فطرت در قرآن» آیت‏ الله جوادی آملی؛ این مقاله متشکل از پاسخ های مکتوب معظم له به سوالات برخی از اساتید پیرامون فطرت و برخی بیانات ایشان در تابستان سال جاری است.

* «دیدگاه آیت الله جوادی آملی دربارۀ نهاد انسان در قرآن (تفسیر آیة فطرت)» مصطفی خلیلی و «دیدگاه آیت ‌الله جوادی آملی دربارۀ رابطة تکوینی انسان و قرآن» محمدعلی دولت؛ علی محمدی آشنانی و «مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آیت ‌الله جوادی‌آملی درباره نزول دفعی قرآن» کاووس روحی‌برندق ؛ محسن فریادرس؛ خدیجه فریادرس، «نزول دفعی قرآن: دیدگاه علامه‌ طباطبایی، اشکالات آیت‌ الله معرفت، پاسخ های آیت ‌الله جوادی آملی» روح الله رزقی شهرودی، اين نوشتار كوشيده است با شيوه اسنادي ـ تحليلي، ديدگاه اين سه انديشمند را بررسي كند. براساس انديشه نزول تجلي گونه قرآن، مي توان به گونه اي از نزول دفعي قرآن برداشت كرد كه به نقدها پاسخ داد.

«دیدگاه تفسیری آیت الله جوادی آملی دربارۀ سیاق و نمودشناسی آن» حسین شفیعی، جستار حاضر، درباره يكي از مباحث تفسيري و علوم قرآني و قرينه هاي درون متني به نام «سياق» است، پيشينه كاربرد سياق در تفاسير، به ابتداي قرن دوم (ه. ق) برمي گردد. اين مقاله در پي بررسي نقش سياق دركشف مدلول هاي آيات، چيستي و جايگاه آن، گونه ها، چرايي و گستره شناسي سياق، براساس ديدگاه هاي علامه جوادي آملي است و نمودهايي را از كاربرد آن درتفاسير، به ويژه تفسير تسنيم نشان مي دهد. فزوني كاربرد سياق در تفسير تسنيم، نشان از كوشش نويسنده آن در بهره بردن از اين قاعده براي كشف مفاهيم آيات است. به نظرحضرت استاد، در تعارض سياق با سباق، سباق مقدم، و در تعارض آن با حديث ماثور، سياق مقدم است.

* «بازشناسی جایگاه سنت در مکتب تفسیری قرآن‌ به‌ قرآن براساس تفاوت دو مرحله تدبر و تبیین (تفسیر)» محمد برزگر؛ محمود واعظی؛ مكتب تفسيري علامه طباطبايي با رويكرد قرآن به قرآن سال هاست ذهن پژوهشگران را به درك، بررسي، نقد و تكميل خود مشغول كرده است. با وجود تلاش صاحب نظران و گشايش برخي دريچه هاي نوين، هنوز درك جامعي از چيستي اين مكتب، به ويژه جايگاه سنت در آن به دست نيامده و بررسي هاي كنوني اشكال دارند و متناقض اند. يكي از دلايل مهم اين نقصان، تفكيك نكردن «تدبر در قرآن» از «تبيين (تفسير) قرآن» و خلط مباحث اين دوست. در اين مقاله ابتدا با نگاه جامع به سخنان علامه نشان مي دهيم ايشان، احياگر اين مكتب، به اين دو مرحله و تفاوت آن ها توجه كرده اند. سپس تفاوت هاي اين دو را بررسي و براين اساس، تعريف جديدي از جايگاه سنت در اين مكتب عرضه مي كنيم.

نشریه تخصصی علوم قرآن و تفسیر معارج در سایه سار وحی  و اندیشه جاری زلال تسنیم آغاز مسیر نموده و سعی دارد به معرفی مبانی قرآن شناختی و منهج تفسیری مفسر گران قدر جهان اسلام حضرت آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) بپردازد.

دفتر نشریه از مقالات علمی و بدیع اساتید، طلاب، دانشجویان و محققان قرآنی استقبال نموده و تحقیقاتی را که با محوریت آرای تفسیری علامه جوادی آملی (مد ظله العالی) نگاشته شده اند در اولویت بررسی و چاپ قرار خواهد داد.

علاقه مندان می توانند جهت مطالعه متن كامل مقالات به سامانه نشریه پژوهشگاه علوم وحیانی معارج به آدرس www.maarij.isramags.ir مراجعه و فایل كامل متن مقالات را دریافت نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha