شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام علوي آزيز

حوزه/ مدیر گروه مطالعات پژوهشی حوزه علمیه خراسان گفت: شکل گیری، تدوین و تکامل سه مرحله اساسی علم اصول فقه در تاریخ تشیع است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید حمید علوی آزیز، در کارگاه تاریخ تحولات مکاتب و منابع فقه و اصول، از مجموعه کارگاه های تقریرنویسی درس خارج حوزه علمیه خراسان، شکل گیری، تدوین و تکامل را سه مرحله اساسی علم اصول فقه در تاریخ تشیع برشمرد و به توضیح هر یک از این مراحل پرداخت.

وی، شکل گیری هسته اولیه تفکر اصولی و تبیین شیوه صحیح استنباط احکام الهی از قرآن و سنت در میان شیعیان را به فعالیت های امام باقر(ع) و امام صادق (ع) مربوط دانست و گفت: از ویژگی های این دوره می توان به سادگی مسائل، موردی بودن آن ها و دسترسی به اهل بیت (ع) اشاره کرد.

حجت الاسلام علوی آزیز عنوان کرد: فقهای شیعه از اوائل قرن چهارم هجری و پایان غیبت صغری و با فعالیت های علمی افرادی چون شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی به تدوین علم اصول فقه روی آوردند.

وي در تشریح دوره تکامل علم اصول فقه، با اشاره به رکود آن پس از درگذشت شیخ طوسی و فعالیت های ادریس حلی، محقق حلی، شهید ثانی و سایرین در بالندگی مجدد آن، اظهار کرد: زنده شدن دوباره روحیه اجتهاد، فراوانی تالیف کتاب های اصولی، کاربردی تر شدن مسائل اصولی و مقایسه بین اصول شیعه و اهل سنت از مهم ترین ویژگی های این دوره است.

حجت الاسلام علوی در پایان ضمن تبیین سه جریان عمده یا مکتب اصولی سامراء، نجف و اعتدال و بیان ویژگی های هر كدام از آنها، گفت: بازتاب مخالف مکتب سامراء به شیوه پردازش علم اصول و توسعه بی رویه آن را می توان در مکتب اصولی نجف مشاهده کرد که به پیرایش و ویرایش علم اصول پرداخت، اما نتیجه خلاصه نویسی و قناعت به کمترین جملات در این مکتب، اغلاق و ارائه جملات معماگونه بود و بحث هایی را به راه انداخت که هنوز هم ادامه دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha