چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 397005
۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
آیین حکمت

حوزه/ بیست و هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "آیین حکمت" از سوی دانشگاه باقرالعلوم (ع) وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم منتشر شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه»، در این شماره از فصلنامه هشت مقاله از محققین و پژوهشگران ارائه شده که چکیده آن نیز به زبان عربی و انگلیسی تدوین یافته است.

«اثبات ارتباط برزخیان با اهل دنیا با رویکرد کلام نقلی»، «بررسی رابطه سمبولیسم و شطح بر پایه شرح شطحیات روزبهان بقلی با رویکرد تحلیلی-توصیفی»، «یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود از نظر ملاصدرا»، «ریشه یابی انسان کامل در روایات شیعه»، «بازخوانی لوازم معرفت شناختی و هستی شناختی تفکیک معنا از مفهوم و مصداق و واقع»، «دین، تجربه دینی و تجربه عرفانی از نگاه سید حیدر آملی و ویلیام جیمز»، «سلوک عارفانه در سنت استاد و شاگردی فتوت نامه ها و تأثیر آن بر خلاقیت هنرمند».

«مقایسه تطبیقی عقلانیت باورهای دینی از دیدگاه غزالی و ملاصدرا» عنوان یکی از مقالات این فصلنامه می باشد. در چکیده این مقاله می خوانیم: بررسی رابطه میان دین و عقلانیت همواره از نکات قابل توجه در جهان اسلام و غرب بوده است. مقاله یادشده این مسأله را از دیدگاه دو نماینده تفکر اسلامی: ملاصدرا و غزالی بررسی نموده است. غزالی که بیشتر به ایمان گرایی شهرت دارد با این که عقل نظری را پذیرفته اما آن را در درک و فهم دین ناتوان دانسته است و به همین دلیل حتی ایمان عوام را به عقل فلسفی ترجیح داده است. اما ملاصدرا گرچه به محدودیت های عقل اشاره می کند به مباحث عقلانی در حوزه دین بسیار بها می دهد و سهم مهمی برای عقل در فهم گزاره های دینی قایل است. مقاله با بیان تشابه و تفارق دیدگاه این دو به تطبیق و مقایسه نظرات آن ها پرداخته است.

بیست و هشتمین شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی "آیین حکمت" به صاحب امتیازی: دانشگاه باقرالعلوم (ع) با شمارگان: 200 نسخه و با قیمت: 6000 تومان منتشر شده است.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، انتهای بلوار، دانشگاه باقر العلوم (ع)، دفتر فصلنامه مراجعه کنند و یا با شماره تلفن: 32136635-025 تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha