جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عصام العماد

حوزه/ نشست علمی جایگاه عاشورا و منابع عاشورایی در مذهب زیدیه با حضور اساتید طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر عصام العماد در نشست علمی جایگاه عاشورا و منابع عاشورایی در مذهب زیدیه  که در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان تاثیر قیام امام حسین علیه السلام بر مذهب زیدیه خاطر نشان ساخت: انقلاب حضرت سیدالشهدا علیه السلام در درون انقلاب های زیدیه اجین شده است و یک بستری در فرهنگ این مذهب ایجاد کرده است. و چه بسا شخصیت معنوی امام حسین (ع) جامعه زیدیه و قیام معاصر حوثی ها با شعار هیهات من الذّله را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی در ادامه ابراز داشت: علت ان که امروزه مردم یمن در برابر رژیم  طاغوت سعودی مقاومت کردند کلمات و سخنرانی سید حسین طباطبایی حوثی در مورد امام حسین علیه السلام باشد که به بیان مکتب عاشورا در جوامع زیدیه می پرداختند.

عصام العماد در ادامه با اشاره به اندیشه سید حسین حوثی رهبر یمنی ها بر مکتب عاشورا خاطر نشان ساخت: سید حسین حوثی جامعه عاشورا را به سه جامعه مدنی، کوفی و شامی تقسیم کردند و جامعه کوفی و مدنی را جامعه ای می دانند که اطلاعات کافی از روایات و منابع دینی داشتند و ایشان معتقد بودند که خیانت جوامع مدنی و کوفی بیشتر از جامعه شامی بوده چرا که در این جوامع نور مکتب اهل بیت علیه السلام همیشه بوده است.

وی در ادامه ابراز داشت: سید حسین حوثی معتقد بود که کوتاهی های مردم کوفه نسبت به اهل بیت علیه السلام نیز در یمن زنده شده و هیچ کس نمی تواند در مراکز دینی، علمی و... این کشور نامی از امام حسین علیه السلام ببرد، اما مدح یزیدیان بصورت علنی آزاد است.

وی گفت: امروز علت آن که ملت یمن در برابر آل سعود مقاومت می کنند درس گرفتن از سخنان شهید سید حسین حوثی در مقام امام حسین علیه السلام می باشد، چرا که جوامع یمنی شخصیت این امام همام را همچون شخصیت پیامبر اکرم(ص) می دانند و قائل به تفکیک شخصیت این دو بزرگوار نیستند.

لازم به ذکر است، در ادامه این نشست سید علی موسوی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب به بیان تاثیر قیام امام حسین بر جوامع اسلامی اشاره کرد وابراز داشت: نهضت امام حسین (ع) تاثیر جدی در قیام یمن داشته و همانا جریان زیدیه در مذهب خود جایگاه حضرت را به عنوان امام سوم به رسمیت می شناسند و زیارت حضرت سید الشهداء در منابع زیدیه بسیار دیده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha