سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیات عظامی موسوی اردبیلی و نوری همدانی

‌حوزه/ حضرت آیت‌الله نوری همدانی با توصیف شخصیت علمی، اجتماعی و سیاسی مرحوم حضرت آیت الله موسی اردبیلی به بیان خاطراتی از این مرحوم پرداختند.

به گزارش ‌خبرگزاری «حوزه»،حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی به مناسبت درگذشت ‌آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در گفت‌و‌گویی به بیان خاطراتی از آن عالم ربانی پرداختند و اظهار داشتند: سابقه آشنایی اینجانب با مرحوم حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از سال 1322 شمسی آغاز شد، همان سالی که بنده به قم آمدم ایشان هم از اردبیل به قم آمده بودند و از همان روزهای نخست آشنایی ارتباط ما با وی برقرار شد.

ایشان ادامه دادند: در عموم درس‌ها چه در سطح و چه در خارج با یکدیگر بودیم، اوج ارتباط مان با حضور در درس مرحوم آیت ‌الله العظمی داماد بود‌ که در آن درس مراوده علمی فراوانی با یکدیگر داشتیم.

این مرجع تقلید مرحوم‌ آیت الله موسوی اردبیلی را از نظر حافظه، هوش و توانایی علمی شخصیت بسیار ممتازی توصیف کرد و افزودند: در درس مرحوم حضرت امام، در درس مرحوم علامه طباطبایی و در درس مرحوم آیت الله بروجردی نیز مدتی با هم بودیم؛ ایشان یک فقیه توانمند و یک متخصص در علوم اسلامی بود و با تربیت شاگردان فراوان و نوشته‌های متعدد توانست آثار بلندی از خود به جای گذارد.

معظم له تصریح کردند: در امور اجتماعی نیز شش، هفت نفر از مدرسین آن روز حوزه در نشریه و مجله‌ای به نام مکتب اسلام که برای ترویج فرهنگ اسلامی تاسیس شد کار می‌کردیم که اینجانب و مرحوم آیت الله اردبیلی، آیت الله امام موسی صدر، آیت‌الله مرحوم دوانی، آیت‌الله مجد‌الدین محلاتی، واعظ‌‌زاده خراسانی و آقایان حضرات آیات سبحانی و مکارم‌شیرازی بودیم و کارهای علمی انجام می‌دادیم.

حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: اینجانب در آن سال‌ها با ایشان همکار بودم که بعد از مدتی اینجانب و آن مرحوم و دیگران حسب جریاناتی از مجله جدا شدیم ولی آیت‌الله مکارم و آیت‌الله سبحانی اداره مجله را همچنان عهده‌دار بودند.

ایشان  ابراز داشتند: در جریان انقلاب اسلامی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی و اینجانب و مرحوم آیت‌الله مشکینی جلسات متعدد و فراوانی داشتیم و ایشان از جمله شخصیت‌هایی بودند که پیشتاز در نهضت امام و همکاری با امام فعالیت می‌کردند و سال‌های قبل پیروزی انقلاب که در تهران بودند بنده نیز به دعوت ایشان به کانون و مسجدی که فعالیت داشتند دعوت می‌شدم و از نزدیک شاهد موفقیت و اثرگذاری ایشان در آن برهه از زمان برای خدمت به نهضت امام و اسلام بوده‌ام.

این مرجع تقلید گفتند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ارتباط اینجانب با ایشان، چه در مجلس خبرگان اول یا مباحث مربوط به انقلاب برقرار بوده است. وی توانست در آن برهه از زمان که زمان حساسی برای انقلاب اسلامی بود دستگاه قضایی را ساماندهی کند و خدمات ماندگاری از خود به جای گذارد.

معظم له در پایان گفتند:  ایشان  شخصیتی متخلق، با صراحت لهجه و بدون تعارف و حامی همیشگی انقلاب و نظام اسلامی بود و در سنگر نماز جمعه نیز خطبه‌های قراء و بیان خوش ایشان روشنگر راه برای امت اسلامی بود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha