جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد باقر محمدی لائینی - امام جمعه نکا

عضو شورای حوزه علمیه مازندران بر ضرورت تقویت بعد اخلاقی و تهذیبی در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: امروز جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند طلاب مستعد و مهذب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمد باقرمحمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه مسجد جامع نکا با بیان این که طلاب سرباز حقیقی امام زمان(عج) هستند، گفت: وقتی طلبه ای پا به حوزه می گذارد یعنی با حضرت ولیعصر(عج) پیمان سربازی می بندد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که سربازی حضرت ولی عصر(عج) آداب و شرایط خاص خود را دارد، افزود: یک طلبه باید در زندگی شخصی و طلبگی خود به این آداب خاص پایبند بوده و عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی، نخستین قدم برای هر طلبه در ورود به حوزه را نیت الهی آنها دانست و خاطرنشان کرد: طلاب باید نیت خود را خالص کنند و با همین نگاه وارد حوزه شوند.

وی با تأکید براین که قم ها، خواب، نشستن و درس خواندن طلاب عبادت است، خاطرنشان کرد: حفظ شأنیت جایگاه و لباس روحانیت رسالت سنگینی است که یک طلبه حوزه علمیه باید در حراست از آن تلاش کند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که یک طلبه تا خود شناخت صحیحی از مبانی دینی نداشته باشد نمی تواند آن را به مردم انتقال دهد، تصریح کرد: طلبه باید حرف خدا و پیامبران را به خوبی درک کند و آن را به مردم به شیوه ای اثرگذار انتقال دهد.

وی با اشاره به این که طلاب در جهت ارشاد و هدایت مردم باید از همه فرصت ها به خوبی بهره گیرند، افزود: خوشبختانه امروز بسترهای لازم برای تحصیل مناسب طلاب در حوزه های علمیه فراهم شده است.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی با بیان این که امروز نیازمند تقویت مباحث تهذیبی در حوزه های علمیه هستیم، تصریح کرد: علم و اخلاق دو بال برای تعالی و سعادت طلاب حوزه است و نبود هر یک از این موارد مانع رشد و بالندگی طلبه می شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران افزود: دوران تحصیل دوران فراقت طلاب است و طلاب باید همواره به این مطلب توجه داشته باشند که این ایام بهترین فرصت برای مطالعات تاریخی و امام شناسی است و نباید از آن غافل بودف چرا که همه دین در زندگی این بزرگان خلاصه می شود.

وی با اشاره به این که محاسن اخلاق و مکارم اخلاق لازم ملزوم یکدیگر هستند، تصریح کرد: لزوم رعایت محاسن اخلاق برای طلاب یک امر ضروری است به همین دلیل علمای اخلاق افراط در آن را به همان اندازه مذموم می دانند که تفریط در آن را ناپسند دانسته اند، چرا که العدلُ وضع الشیئ علی موضعه.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی با تاکید بر این که جامعه بشری تشنه نهادینه سازی اخلاق و معنویت است، بیان داشت: مردم با هر فکر و عقیده ای از گناهان خسته شدند و دنبال این هستند تا به سمت اخلاق و معنویت حرکت کنند که حس آرامش بخشی بسیاری را در وجود انسان قرار می دهد. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که مسائل علمی و اخلاقی در حوزه باید یک اصل مهم باشد و نباید به راحتی از کنار آن عبور کنیم، افزود: علم و اخلاق در حوزه باید همراه و همزمان با هم رشد کند و تقویت شود تا شاهد بالندگی حوزه علمیه باشیم.

وی بر ضرورت تقویت بعد اخلاقی و تهذیبی در مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: امروز جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند طلاب مستعد و مهذب است با بتواند در برابر هجوم شبهات دینی سربلند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لائینی با اشاره به این که در گذشته علما و فقهای دینی همواره بر توجه به مسائل اخلاقی در حوزه های علمیه تأکید داشتند، خاطرنشان کرد: یک طلبه مهذب به حتم قله های پیشرفت علمی را با شتاب بیشتر طی خواهد کرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانیت باید با عمل خود به تبلیغ دین خدا بپردازد، افزود: تبلیغ عملی دین بهتر و اثرگذارتر بر قلوب مخاطبان می نشیند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha