جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ کارشناس خانواده گفت: سبد کالای فرهنگی در کشور ما متعادل نیست؛ نکته دیگر، آن که مردم ما هنوز سواد مصرف کالای فرهنگی را تداشته و کالای فرهنگی مناسبی به مردم عرضه نمی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلام عصر امروز در نشست گروه های تبلیغ رسانه ی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت:  دفتر تبلیغات در سالهای مختلف از فعالیت های خود به رویکردهای مختلفی روی آورده است؛ ولی از شش سال پیش تا کنون رویکرد مساله محوری در دفتر شکل گرفت؛ یعنی به جای اینکه نیروها و ظرفیت های دفتر در بخش های گوناگون به کار گرفته شود، یک معظل نشانه گرفته شود و ظرفیت ها برای حل آن به کارگرفته شود.

محقق و پژوهشگر  حوزه بیان کرد: 12 مساله مهم به عنوان اهداف دفتر انتخاب شد که هرکدام به یک میز مبدل شده و تحت یک قطب که مرکز تصمیم گیری در دفتر است، فعالیت می کند.

مدیر سابق سایت تبیان، گفت: فعالیت این دفتر نیز آن است که تا سال 96 مجموعه فعالیت های دفتر در این چارچوب تعریف شود؛ قطب علوم اسلامی، علوم سیاسی و تعمیق ایمانی و اخلاق و خانواده و سبک زندگی در این رابطه فعالیت دارند.

وی افزود: نگاه اصلی در قطب اخلاق خانواده  و سبک زندگی مرتبط به زندگی روز مردم است؛ این قطب خاص با معضلات روز جامعه درگیر است؛ در این عرصه از تئوری پردازی فاصله گرفته شده است و به دنبال حل مشکلات کف جامعه هستیم.

مسئول میز سبک زندگی دفتر تبلیغات بیان کرد: در این میز قرار شد که مشکلات عرصه تبلیغ مد نظر قرار گیرد؛ مساله دومی که مورد نظر واقع شد، مساله دروغ و عدم صداق است که ریشه بسیاری از مشکلات در جامعه است.

وی گفت: از جمله مسایلی که در این میز مورد توجه قرار گرفته، مساله طلاق در 5 سال اول زندگی است که متاسفانه آمار این مساله در کشور بسیار بالاست است؛ در این زمینه تاثیر رسانه و فضای مجازی نیز بسیار مشهود است.

وی افزود: مساله سبک زندگی از مهمترین مسایل امروز جامعه است؛ متاسفانه در خصوص مباحثی که رهبر انقلاب در این عرصه انجام داده اند، برخورد دوگانه داشته اند؛ برخی در این عرصه کار کرده و برخی نیز به شکل ویترینی کار کرده اند.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در این بین یک سال و نیم وقت صرف شد که اصل مفهوم سبک زندگی استخراج شود؛ متاسفانه هنوز متخصص عرصه سبک زندگی وجود ندارد و افرادی که در این عرصه کار می کنند بیشتر از مراکز دیگر به این عرصه ورود کرده اند.

وی گفت: از مجموعه مباحثی که رهبر انقلاب ذکر کردند و مباحث دیگر، 14 مساله مهم در سبک زندگی استخراج شد که از جمله آنها می توان به الگوی پوشاک و اندیشه ورزی و مصرف فرهنگی و اوقات فراغت اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلام افزود: امروزه دانش صنایع فرهنگی به شدت در حال پیشرفت و در آینده نیز این صنایع آینده را در برخواهند گرفت؛ هر شبکه ای از صنایع که به عرصه فرهنگ مرتبط است را کالای فرهنگ می نامیم؛ این کالاها در قالب مکتوب، رسانه ای، مجازی، هنری، سرگرمی، مد و طراحی، ورزشی، مذهبی و میراث فرهنگی قرار می گیرند.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: میز سبک زندگی دفتر تبلیغات روی مساله مصرف فرهنگی زوم کرده؛ سبد کالای فرهنگی در کشور ما متعادل نیست؛ نکته دیگر آن است که مردم ما هنوز سواد مصرف کالای فرهنگی را ندارد؛مشکل دیگر آن که کالای فرهنگی مناسبی به مردم عرضه نمی شود.

وی گفت: در حال حاضر نیازمند هستیم که مراکزی که از این 9 نوع کالا تولید می کنند به دو عرصه اصلاح رفتار مردم در حوزه مصرف کالای فرهنگی و ایجاد و تولید کالای خوب فرهنگی ورود کرده و به ما کمک کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha