سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بر لزوم توجه و اهتمام روحانیت نسبت به آگاهی از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: روحانیت در زمینه آگاهی مردم و گسترش منابع طبیعی و درختکاری نقش آفرین و تاثیرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی طباطبایی نژاد پیش از ظهر امروز در "همایش منابع طبیعی در آموزه های دینی" که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین برگزار شد،با بیان اینکه حفظ، توسعه و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی در ریشه کن کردن فقر نیز تاثیر مهمی دارد، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر لزوم ضرورت حفظ و اهتمام به منابع طبیعی همواره تاکید دارند.   

وی افزود: یکی از طلاب حوزه در منطقه ای از کشور با مدیریت صحیح توانسته بود فقر را از منطقه ریشه کن کند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه عدم توجه به منابع طبیعی زمینه ساز تخریب جنگل ها می شود، گفت: براساس روایات، توسعه درختکاری و جنگل ها صدقه جاریه است.  

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با بیان اینکه مشارکت مردمی یکی از بخش های منابع طبیعی است، ابراز داشت: واگذاری اراضی به مردم طبق قانون نظام اسلامی صورت می گیرد.     

*فعالیت 33 روحانی در ادارات کل منابع طبیعی استان ها

وی تصریح کرد: 33 روحانی در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های کشور فعالیت دارند و مردم را نسبت به مقررات منابع طبیعی آگاه و توجیه می کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بر لزوم استفاده بهینه از طبیعت تاکید کرد و گفت: در قم جنگل طبیعی نداریم و پارک های جنگلی به همت منابع طبیعی و نهادهای شهری توسعه یافته است.  

*لزوم توجه و اهتمام روحانیت به آگاهی از منابع طبیعی

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد همچنین بر لزوم توجه و اهتمام روحانیت نسبت به آگاهی از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: روحانیت در زمینه آگاهی مردم و گسترش منابع طبیعی و درختکاری نقش آفرین و تاثیرگذار باشد.

*حوزه های علمیه زمینه ساز گسترش فرهنگ منابع طبیعی باشند

وی با بیان اینکه برای توسعه و گسترش فرهنگ درختکاری نیازمند همکاری روحانیت هستیم، اظهار داشت: مردم ما متدین و مسلمان هستند و دستور دینی خود را از روحانیت می گیرند و براین اساس از حوزه های علمیه انتظار داریم در گسترش فرهنگ منابع طبیعی ما را یاری دهد.     

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد در پایان با بیان اینکه روحانیت همراه طبیعت باشد، گفت: همیاری با طبیعت زمینه ساز گسترش هوای پاک، توسعه اقتصادی و بهداشت و مبارزه با فقر می شود.  

وی در ادامه با اشاره به اینکه بهداشت، منابع طبیعی و مبارزه با فقر سه موضوع جهانی هستند، اظهار داشت: منابع طبیعی با سه عنوان "قرآنی"، "منابع طبیعی" و "منابع ملی" مطرح شده است.

وی با بیان اینکه انفال عام است و هرآنچه در منابع طبیعی مطرح باشد، انفال به شمار می آید، تصریح کرد: منابع طبیعی در قرآن با عنوان "انفال" در سوره های انفال و حشر مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه انفال اختصاص به خداوند، رسول خدا و ائمه معصومین(ع) دارد، افزود: علما معتقدند منابع طبیعی مالکیت حقه خداوند، رسول خدا(ص) و اهلبیت(ع) است.  

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه انفال در ایران زیرنظر سه وزارتخانه وزارت نفت، نیرو و جهاد کشاورزی مدیریت می شود، گفت: وزارت نفت اهتمام خوبی به استفاده از حفظ و بهره برداری از نفت و گاز به عنوان سرمایه های کشور دارد.

وی همچنین به تلاش وزارت نیرو برای مقابله با حفر چاه های غیرمجاز و استفاده از آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: به دلیل حفر چاه های غیرمجاز، آب های زیرزمینی به شدت کاهش پیدا کرد و امروز با حفاری تا بیش از 200 متر به آب می رسند.

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه 83درصد مملکت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی می باشد، اظهار داشت: این وزارتخانه انفال را در اختیار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری قرار داده و آنها وظیفه حفظ، احیا، توسعه و بهره بری را نسبت به منابع طبیعی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد با بیان اینکه انفال در دوره حکومت اسلامی در اختیار ولی فقیه است، ابراز داشت: اگر بنا باشد هرکسی زمینی را در اختیار بگیرد و آباد کند، نمی توان مدیریت کرد؛ در دوره ای که در کشور، قدرت خان ها وجود داشت، هرکسی توانست بخشی از اراضی را تصرف کرد و هرکسی که قدرت نداشت، هیچ زمینی نتوانست بگیرد.    

وی با اشاره به اینکه در سال 1341 تمام اراضی منابع طبیعی ملی اعلام شد، تصریح کرد: البته کسانی که سند مالکیت داشتند اراضی خود را بازپس می گرفتند؛ بعد از انقلاب نیز در سال 1367 فرصتی برای کسانی که سند اراضی داشتند و زمین آنها ملی اعلام شده بود، قرار دادند و آنها اراضی خود را بازپس گرفتند.    

نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دولت وظیفه حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری منابع طبیعی را دارد، افزود: اگر از منابع طبیعی خوب استفاده شود، هیچگونه تحریمی در مردم اثر نمی گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی نژاد تصریح کرد: گفته می شود 8 هزار نوع گیاه دارویی در کشور وجود دارد که 120 نوع آن شناخته شده است.  

وی افزود: داروهای گیاهی بسیاری داریم که اگر از این ظرفیت استفاده شود، می تواند زمینه ساز ارتقای اقتصاد و بهداشت کشور شود.  

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha