جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دومین نشست شورای راهبردی جمعیت

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به نگاه بین المللی جمعیت، تصریح کرد: امروز موجی که در کشور ما درباره جمعیت وجود دارد، در کشورهای دیگر نیز اثرگذار بوده و می تواند الگوسازی و سرمشق دهی به جهان اسلام داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در دومین نشست شورای راهبردی جمعیت که از سوی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: حوزه خود را در برابر این مسئله مهم هم موظف می داند و پیام این جلسه، این مطلب می باشد.

وی ابراز داشت: ما در تمام ابعاد فقهی، کلامی و نظری مسئله جمعیت وظایف حساسی داریم که باید به آن بپردازیم و تلاش خود را انجام خواهیم داد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع جمعیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفت و کارهایی در این راستا انجام شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: حکم افزایش جمعیت و تکثیر نسل در منطق اسلام دارای یک عنوان اولی به عنوان یک عمل مستحب مؤکد و دارای یک عنوان ثانوی است که در شرایطی می تواند حکم به وجوب و الزام پیدا کند.

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: شناخت جایگاه جمعیت و معادلات قدرت و ارتباط جمعیت با قدرت چه در سطح کشور، منطقه و بین الملل از مقوله های بسیار مهمی است.

امام جمعه قم اظهار داشت: مقوله جمعیت و افزایش آن با یک مجموعه ای از مباحث اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی پیوند خورده و حل مسئله در گرو حل بسیاری از مسائل دیگر است که باید به آن پرداخت که نیازمند به یک نگاه جامع و ذواضلاع است.

استاد حوزه با بیان این مطلب که ما نمی توانیم این نگاه را نادیده گرفته و بدون آن به برنامه ریزی بپردازیم، اذغان داشت: با تمام وجود اعلام می کنیم که شورا راهبردی جمعیت باید به این نگاه توجه داشته و وظایف دولت، مجلس، حوزه، دانشگاه و ... به شکل سیستماتیک دنبال نماید.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: نکته مهم دیگری که این شورا باید به آن توجه داشته باشد، منوط نکردن کار به عمل دیگران است؛ به این معنا که باید هرآنچه از دست ما بر می آید، انجام داده و به عمل دیگران کاری نداشته باشیم. وی خاطرنشان ساخت: توجه جدی بر روی موضوع ازدواج و کاهش سن آن از مباحث مهمی است که باید در این شورا مدنظر باشد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به نگاه بین المللی جمعیت، تصریح کرد: امروز موجی که در کشور ما درباره جمعیت وجود دارد، در کشورهای دیگر نیز اثرگذار بوده و می تواند الگوسازی و سرمشق دهی به جهان اسلام داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ایجاد کارگروه برنامه ریزی مباحث جمعیت در حوزه شورای معاونین حوزه های علمیه یکی از کارهایی است که از سوی حوزه انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: ایجاد شورای علمی و تحقیقاتی در موضوع جمعیت از دیگر فعالیت هایی است که حوزه علمیه آن را دنبال کرده و مقدمات آن در کارگروه برنامه ریزی حوزه فراهم می شود.

امام جمعه قم ابراز داشت: ایجاد درس های خارج ناظر بر مقوله جمعیت از دیگر مباحث مورد نیاز حوزه های علمیه است که ان شاءالله برنامه ریزی های مناسبی برای آن انجام خواهد پذیرفت.

استاد حوزه خاطرنشان ساخت: ایجاد رشته یا گرایش جمعیت در مراکز تخصصی حوزه از دیگر موضوعاتی است که می تواند در کارگروه برنامه ریزی مباحث جمعیت در حوزه بررسی گردد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ایجاد و عرضه بسته آموزشی برای طلاب حوزه های علمیه از ضروریاتی است که باید به صورت فوق برنامه برای عزیزان طلبه انجام گردد.

وی بیان داشت: جهت دهی به پایان نامه های حوزوی در موضوع جمعیت از دیگر کارهایی است که می تواند در حوزه های علمیه شکل بگیرد و مسئولین آموزش حوزه در این موضوع ورود نمایند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: گفتمان سازی و ایجاد موج جذاب نسبت به مقوله جمعیت از دیگر مباحثی است که ان شاءالله معاونت تبلیغ حوزه دنبال خواهد کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: برگزاری اجلاس ها و نشست ها با موضوع جمعیت از وظایف حوزه انقلابی است که ان شاءالله تا پایان سال یکی از این اجلاس ها را به صورت آبرومند برگزار خواهیم کرد؛ چراکه از دستورات رهبر معظم انقلاب می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: اطلاع رسانی به نخبگان و بزرگان حوزوی در موضوع جمعیت از دیگر موضوعاتی است که باید انجام گردد؛ چرا که اثرگذار خواهد بود.

امام جمعه قم در پایان تصریح کرد: تدوین سند جامع حوزوی در موضوع جمعیت می تواند از دستاوردهای کارگروه برنامه ریزی مباحث جمعیت در حوزه علمیه باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha