پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ سلسله نشست های علمی شکوه مرجعیت / آیت الله محسن اراکی

حوزه / دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: از بیانات آیت الله العظمی بروجردی استفاده می شود که علم اصول علمی است که قواعد حجت بر فقه را مد نظر قرار می دهد؛ اگر اینگونه تعریف کنیم به این معنی است که مباحث الفاظ جزو مبادی احکامیه است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی درپیش نشست همایش نکوداشت آیت الله العظمی بروجردی در قم گفت: اکثر مباحث الفاظ اصول ماهیت اصولی و غیر اصولی دارند از مباحث رایج در این علم است که مباحث مختلفی نیز در این عرصه مطرح شده است.

استاد حوزه افزود: مرحوم محقق کمپانی حجت در فقه را محمول مسایل اصول می داند، ولی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی جامع بین موضوعات علم اصول را حجت می داند و بیان می کنند که علم اصول مبتنی بر وجود علی الحکم الشرعی است و همه قواعد اصولی صغرای این حجت است.

وی اظهارکرد: مرحوم کمپانی بیان می کند، غرض جامع بین علم اصول است، ولی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی بیان می کنند که الحجه علی الحکم جامع بین موضوعات علم اصول است.

آیت الله اراکی بیان کرد: بنا بر نظر مرحوم بروجردی مباحث الفاظ جزو مبانی احکامیه علم اصول می شوند؛ البته این مباحث لازم و ضروری است، ولی از نظر فنی جواب مباحث علم اصول نیست.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: ویژگی مباحث لغوی آن است که در خصوص صحت کلام بحث می کند؛ قواعد آلات تصحیح کلام است و وظیفه متکلم را بیان می کند، ولی قواعد مباحث الفاظ اصول بیان قوانین دلالت است یعنی وظیفه سامع را مشخص می کند که سامع اگر بخواهد مراد متکلم را بفهمد باید چه قواعدی را رعایت کند.

وی اظهارکرد: قواعد الفاظ اصول قواعد فهم مراد متکلم است و به همین خاطر مباحث بسیار مهمی است؛ امتیاز این مباحث به دلیل شیوه فهم مراد است؛ به همین خاطر قواعد اصولی قواعد پر اهمیتی است.

آیت الله اراکی بیان کرد: بین مباحث الفاظ و مباحث حجت(تاثیر حجت و اثبات دلیل) جامع مشترک وجود دارد که همان دلیل بر حکم فقهی است؛ منتها این جامع دو محمول دارد؛ نخست قواعد دلالت و دوم اثبات دلیل.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: می توانیم مباحث الفاظ را جزو علم اصول بدانیم؛ موضوع واحد این علم دلیل بر حکم فقهی است؛ علم اصول شامل مباحث متعارفی که اصولیون درباره آنها بحث کرده است، می باشد.

وی اظهارکرد: اصل مباحث علم اصول از مباحث الفاظ آغاز شد؛ قدیمی ترین مسایلی که در این خصوص مطرح شده است مباحث الفاظ است؛ به همین خاطر نمی توان آنها را از علم اصول خارج شویم؛موضوع نظر مدون کنندگان اصول دلیل بر حکوم فقهی بوده است.

استاد حوزه عنوان کرد: از بیانات آیت الله العظمی بروجردی استفاده می شود که علم اصول علمی است که قواعد حجت بر فقه را مد نظر قرار می دهد؛ اگر اینگونه تعریف کنیم به این معنی است که مباحث الفاظ جزو مبادی احکامیه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha