دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 407601
۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
خانواده

حوزه: نشست تخصصی " حقوق خانواده در اسلام" با سخنرانی دکتر قائمی و با حضور اساتید و دانش پژوهان موسسه آموزش عالی بنت الهدی در سالن همایش این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در این نشست تخصصی دکتر قائمی با بیان تعریف حقوق در اسلام خاطر نشان ساخت:حقوق در معنای لغوی  به معنای علم بررسی بده  و بستان انسان ها و هر انسانی نسبت به انسان دیگر که طلب و بدهی دارد، همانطور که وقتی ازدواج می کنیم و بچه دار می شویم حقوقی بر گردن تک تک افراد آن خانه بوجود می آید.

وی در ادامه تصریح کرد: دامنه حقوق در اسلام وسیع است که شامل حقوق؛ انسان ها، حیوانات، جوو فضا، آب، گیاهان و... با این فرق که تنها حقوق انسان ها دو طرفه می باشد اما دیگر موجودات تنها یک طرفه می باشد.

قائمی، با نقد فضای حاکم بر خانواده ها در عرصه تعامل ابراز داشت: متاسفانه در زمینه حقوق خانواده در اسلام در جامعه ما بی مهری صورت گرفته است و حقوق های متقابل به یکدیگر فراموش شده است، اگر یک خانواده سه نفری را در نظر بگیریم در آن بیش از 100 حقوق را می توان نسبت به یکدیگر که دارند تعریف کرد که از زیر مجموعه های حقوق مشترک بین زن و شوهر، حقوق زن، حقوق مرد، حقوق فرزندان و حقوق پدر و مادر بر فرزندان می باشد. لذا ما به عنوان رسالت تبلیغی که داریم وظیفه داریم حقایق اسلام را به نحو مطلوب بیان کنیم.

استاد دانشگاه،در ادامه ابراز داشت:  طلاب باید مباحث اخلاقی را از کتب مختلف بصورت دسته بندی در جامعه منعکس و تبیین کنند و سعی کنیم برای حفظ اسلام و زنده کردن آیات الهی رساله های خود را در مقاطع تحصیلی اسلامی انتخاب کنیم.

وی با اشاره به حقوق مشترک زن و شوهر نسبت به یکدیگر خاطرنشان ساخت: یکی از حقوقی که مشترک است حق امانت داری است که صاحب امانت خداوند متعال می باشد و زن و شوهر در نزد هم امانتی بیش نیستند. لذا باید در تمامی زمینه ها احترام یکدیگر را رعایت کنند.

دکتر قائمی، در پایان خاطرنشان ساخت: قبول حق تقدم برای همسر از دیگر حقوق مشترک می باشد و آن چیزی است زندگی را رنگ می دهد و باید دانست که راه محبت الفبای تربیت و حقوق در اسلام می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha