پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
«دیوید ویس»، خاخام یهودی ضدصهیونیست و سخنگوی اتحاد یهودیان ضدصهیونیست «نتوری کارتا»

اختصاصی حوزه/ دیوید ویس گفت: لابی صهیونیستی ایپک (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) مراسم‌ها و نشست‌های متعددی در واشنگتن دی سی تشکیل داده و بسیاری از نمایندگان کنگره و سنا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، رئیس جمهور و جانشین او در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، «دیوید ویس»، یک خاخام یهودی ضدصهیونیست و سخنگوی اتحاد یهودیان ضدصهیونیست «نتوری کارتا» می‌باشد. اعضای این اتحاد ضدصهیونیسم که مقر آن در نیویورک واقع شده معتقدند که یهودیان راستین باید با تشکیل رژیم اسرائیل و صهیونیسم مقابله کنند.

وی که برای حضور در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین به تهران آمده بود به پرسشهای خبرنگار خبرگزاری حوزه پاسخ داد:

 

* شما به عنوان یک خاخام ضد صهیونیست معروف شده اید و در طول سال، برنامه ها و اقداماتی را بر ضد رژیم صهیونیستی برگزار می کنید. برای خیلی از مخاطبان جالب است که علت مخالفت شما با اسرائیل چیست؟

ما یهودیان در سرتاسر دنیا مخالف اشغال فلسطین و تشکیل دولت اسرائیل هستیم. یهود یکی از ادیان الهی است اما صهیونیسم یک جنبش سیاسی است که 150 سال از تشکیل آن می‌گذرد. براساس تورات، کتاب مذهبی یهودیان آن‌ها حق تشکیل حکومتی را که براساس خونریزی و سرکوب ملل دیگر باشد ندارند. برقراری حکومت اسرائیل طغیان علیه خداوند محسوب شده و نتایج فاجعه آمیزی در برخواهد داشت. ما معتقدیم که سرانجام رژیم صهیونیستی نابود خواهد بود البته مطمئن نیستیم چه زمانی ولی امیدواریم به زودی چنین اتفاقی رخ دهد. ما در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین شرکت کردیم تا همبستگی و همدلی‌مان را با مردم ستمدیده و رنج کشیده فلسطین ابراز کنیم.

 

این نخستین بار است در چنین اجلاسی حضور پیدا کرده بودید؟

نه من به لطف خدا تا کنون در چند همایش دیگر نیز درباره فلسطین در ایران شرکت کرده‌ام و امیدواریم که چنین کنفرانس هایی به محلی برای صلح و رسیدن به راه حل فلسطین تبدیل شود.

 

به نظر شما خطر اصلی صهیونیسم در دنیای امروز چیست؟

ببینید بر اساس باورهای مذهبی، روح ارزشمندتر از جسم است و رابطه با خدا و خدمت به خدا بالاترین ارزش است. اما صهیونیسم سعی دارد این رابطه را از بین ببرد و این بالاترین خطر آن برای بشریت است. البته صهیونیست‌ها مسلمانان و حتی یهودیان را مورد کشتار قرار داده و جنایات و خونریزی‌های زیادی کرده‌اند، اما به اعتقاد من بزرگترین خطر آنان از بین بردن فلسفه رابطه انسان و خدا است. آن‌ها بی‌دینی و کارهای حرام را ترویج می‌دهند.

ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و حتی به سرزمین‌های اشغالی سفر نمی‌کنیم زیرا آنجا را یک دولت قانونی نمی‌دانیم. چرا که معتقدیم وجود اسرائیل شیطانی و دهن‌کجی به دستورات خداوند است. ما یهودیان سالیان سال در کنار مردم فلسطین با صلح و همدلی زندگی کرده‌ایم. مذهب علت جنگ و خونریزی نیست بلکه صهیونیسم علت آن است.

خاخام ضد صهیونیست

* همان طور که می دانید رژیم صهیونیستی به شکل های گوناگون همچون کشتار  و زندان و شکنجه و نیز موضوع شهرک سازی به مردم فلسطین ظلم می کند؛ اخیرا نیز بحث ممنوعیت پخش اذان در کنست اسرائیل مطرح شد که سر و صدای زیادی به پا کرد...

هر آنچه این رژیم انجام می‌دهد غلط است. آن‌ها حق ندارند به فلسطینیان زور بگویند. اگر نظر من را بپرسید آنان حتی وقتی لبخند می‌زنند به من احساس بدی دست می‌دهد. وجود داشتن آن‌ها از نظر من شیطانی است.

 

* اما بسیاری از کارهای غلط و شیطانی صهیونیستها تحت لبخند رضایت غربی ها انجام می گیرد، و نشانه های متعددی حاکی از روابط عمیق غرب و رژیم صهیونیستی است.

 ما دائما در مقابل کاخ سفید دست به راهپیمایی و تظاهرات زده و مخالفت‌مان را از رابطه نزدیک میان صهیونیست‌ها و دنیای غرب ابراز می‌داریم. ما فریاد می‌زنیم که صهیونیست‌ها شیطان بوده و برخلاف تصور بعضی آنان منشاء و مبداء اصلی تفکر ضدیهودی در سرتاسر دنیا و مسبب اصلی ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه از جمله یهودیان هستند.

 

* بسیاری از تحلیلگران اعتقاد به نفوذ لابی صهیونیستی در کشورهای غربی به ویژه آمریکا دارند. نظر شما در این باره چیست؟

همینطور است. آن‌ها بسیار بانفوذ و قدرتمند هستند. لابی صهیونیستی ایپک (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل) مراسم‌ها و نشست‌ها متعددی در واشنگتن دی سی تشکیل داده و بسیاری از نمایندگان کنگره و سنا، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، رئیس جمهور و جانشین او در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند. ما نیز در بیرون دست به راهپیمایی زده و مخالفت‌مان را به آنان ابراز می‌کنیم.

 

* با آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، چه اتفاق جدیدی رخ خواهد داد؟ زیرا ترامپ هم رابطه خوبی با صهیونیستها داشته است...

خدا به همه ما رحم کند! ما با این رابطه کاملا مخالفیم و با برگزاری تظاهرات‌های خیابانی و دعا به درگاه خداوند امیدواریم نظرش را تغییر دهد. آمریکا باید حمایت از اسرائیل را متوقف سازد.

 

* شما در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین شرکت کرده بودید. به عنوان یک ناظر بیرونی، چه ارزیابی از اقدام و فعالیتهای کشورهای عربی درباره فلسطین دارید؟

من نمی‌دانم چرا کشورهای عربی علیه رژیم صهیونیستی دست به کار نمی‌شوند و از مردم فلسطین حمایت نمی‌کنند. اسرائیل ساخته دست شیطان است و باید نابود شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha