سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 410263
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
سریال عاشقانه

حوزه/ به تازگی سریالی از شبکه نمایش خانگی با عنوان «عاشقانه» پخش شده، این کار اثری خانوادگی است و در آن به موضوعاتی پرداخته می‌شود که با هنجارها و ارزش های حاکم بر جامعه امروزی سازگاری ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در سریال «عاشقانه» سعی شده سبک زندگی خانواده‌هایی که از قشر مرفه جامعه هستند، نقد شود؛ برای همین در این کار می‌بینیم زن و مرد نامحرم همدیگر را به اسم کوچک صدا می‌کنند، درصورتی که دستورات دینی و اسلامی پیرامون این موضوع کاملا واضح است، لذا فیلم به جای نقد زندگی افراد مرفه، به هنجارشکنی و ترویج برخی ضدارزش ها در جامعه همت گمارده است.

در این کار، می توان نقدهای بسیاری را ذکر کرد و این در شرایطی است که فیلم تازه پخش شده و قسمت های زیادی از آن باقی مانده؛ بنابراین با پخش قسمت‌های بیشتر می‌ توان نقدهای دیگری هم داشت.

اکنون از بابا آغاز راه به چند بخش اشاره کوتاه می‌کنیم. در این سریال آرایشی که برای خانم‌ها وجود دارد، به هیچ وجه متناسب با الگوهای اسلامی – ایرانی نیست، حتی برخی مواقع در این مجموعه به رعایت حداقل‌ها نیز اکتفا نشده، البته شاید فیلمساز در پاسخ بگوید برای نقد موضوع چنین چهره‌پردازی را انجام داده، اما با یک روش بد نمی‌توان رفتار بدی را شماتت کرد.

*شکستن مسایل عرفی میان والدین و فرزندان!

مسئله دیگری که در این سریال وجود دارد، به رفتار والدین با فرزندان بر می‌گردد، برای مثال مادر پیری برای گلایه از زندگی مشترکش، از مسائل خصوصی خود برای فرزندش می‌گوید! این اتفاق به نوعی پرده‌دری از روابط والدین است.

کار زشت دیگری که در «عاشقانه» دنبال می شود وجود یک سگ در خانواده است به راحتی در همه جای خانه تردد می‌کند. دستورات دینی پیرامون این قضیه کاملاً روشن است، اما در این کار به راحتی چنین مسئله نادیده گرفته شده، هرچند همان‌طور که بیان شد، کارگردان خواسته به نوعی این سبک زندگی را نقد کند، اما نشان دادن منکر، نوعی ترویج آن است که به هیچ وجه در دایره و دستورات اخلاقی نمی‌گنجد.

*حذف نمادهای دینی از سریال عاشقانه

در «عاشقانه» نکته‌ای وجود دارد که باید نسبت به آن تاکید جدی داشت، این‌که گرایش های مذهبی در این سریال جایی ندارد، یعنی هیچ‌یک از خانواده‌ها در زندگی و رفتارشان دلبستگی‌های مذهبی از خود نشان نمی‌دهد. این در حالی است که جامعه ایرانی به شدت دینی است، حتی این اتفاق را در طبقه مرفه هم می‌توان دید. نمود این ادعا را هم می‌شود در ایام عاشورا و فاطمیه به خوبی مشاهده کرد همه ایرانیان از ثروتمند گرفته تا فقیر، برای حضرت زهرا، امام حسین (ع) و دیگر ائمه عزاداری می‌کنند و به بسیاری از هنجارها و ارزش های دینی حاکم بر جامعه احترام می گذارند.

جدا از مسایل ذکر شده، باید به کارگردان این سریال نکته‌ای را گوشزد کرد، وقتی فیلمسازی می‌خواهد نقدی بر معضلات داشته باشد، در کنار پرداختن به نداشته‌ها، می‌بایست به داشته‌ها نیز توجه کند. یعنی وقتی ما چند خانواده را می‌بینیم که سبک زندگی غیر اسلامی-ایرانی دارند، حتماً با یک خانواده‌ای نیز  در قصه وجود داشته باشد تا بتوان از آن به عنوان الگوی مطلوب نام برد.

این اتفاق به نوعی باعث می‌شود وقتی تماشاگر معضلات را می‌بیند، الگوهای خوب را هم ببیند، تا متوجه اهمیت و جایگاه سبک زندگی اسلامی- ایرانی شود.

*بی احترامی به خانواده های مذهبی

مطلب دیگری که، آن نیز شکلی ناهنجار دارد، پوشش آقایان در سریال است هیچ نشانی از آدم‌های معمولی با خود به همراه ندارد، به طوری که تصور می‌شود، عده‌ای مدل در این سریال مشغول بازی هستند. درضمن بازیگری که نقشش را مسعود رایگان به عهده دارد، فردی سنتی و مذهبی است که متاسفانه با الگویی نامتفاوت عرضه شده، همچنین در قسمت اول یک زن و شوهر را در سریال می‌بینیم که برای کمک گرفتن نزد مسعود رایگان آمده‌اند. این خانواده ظاهری مذهبی دارند، با این تفاوت که شخصیتشان کاملاً تحقیرآمیز تصویر شده، این رویکرد، مناسب یک سریال ایرانی که ادعای فرهنگ‌سازی دارد، نیست.

نکته آخر، آنکه این سریال مطمئناً جز کارهای پرمخاطب خواهد شد، اما این اتفاق به معنای آن نیست که بخواهیم همه چیز را فدای تماشاگر کنیم، بلکه می‌توان با پایبندی به سبک زندگی اسلامی- ایرانی هم مفاهیم دینی را اشاعه داد، هم این‌که از اشاعه برخی منکرات دوری کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
    0 0
    بعضی هموطنان بجای ماهواره این رو ببینند شاید بهتر باشد ولی کشوری که با این همه شهید و فتح قله های انسانیت بخواهد سبک زندگی اسلامی و شهیدان را بپیماید صحنه های اندک فیلم را هم دیدن چندش آور و باعث شرمندگی از بی غیرتی برخی هنرمندانمان است
  • تتاتتا IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
    0 0
    برین جمع کنید شما رو چه به نقد اگه یه سریال هم ساخته شده که همه جاتون رو سوزونده اون همین سریاله