جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدرسه علمیه

حوزه/ شیخ ابراهیم در سال ۱۳۲۰ شمسی با کمک مالی خود و سایر مردم شروع به ساخت مدرسه علمیه ای در نجف آباد نمود که بعدها به نام «الحجه» معروف شد. نوشته اند که حتی خود ایشان هم برای ساخت مدرسه ،کارگری می کرد. ساخت چندین مدرسه در نجف آباد از میراث ماندگار این شیخ خدوم است

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، شیخ ابراهیم ریاضی در سال 1279 شمسی در شهر نجف آباد اصفهان دیده به عالم گشود. پدرش میرزا محمد از ارادتمندان خاص سید سجادی شاگرد صاحب عروه بوده است.

فقیه وارسته و ریاضی دان چیره دست شیخ ابراهیم ریاضی نجف آبادی از عالمان برجسته حوزه معرفتی در قرن اخیر بودند که اموال خود را در نشر احکام دین اسلام بکار گرفته است.

 از خود ایشان منقول است که یک وقت با ناراحتی وارد خانه شدم و هر چه کردم نتوانستم بخوابم، فکرم مشغول بود. همسرم پرسید چه شده؟ آیا مشکلی پیش آمده؟ گفتم؛ نه، گفت باید بگویی! گفتم برای مخارج مدرسه هزار تومان بدهکارم و دیگر توان پرداخت آن را ندارم. همسرم گفت: خانه ما چقدر می ارزد؟ گفتم دو هزار تومان، گفت باغ را چند می خرند؟ گفتم هزار تومان، گفت همه را بفروش و قرضت را ادا کن! من در یکی از اتاق های خانه فلانی می نشینم و شما کار ساختمان مدرسه را ادامه بده.

همچنین نقل می کرد که از بازار پارچه می خریدیم و به همسرم می دادم و او لباس می دوخت و من لباس ها را به طلاب می دادم.

اوان زندگی

شیخ ابراهیم ریاضی در سال 1279 شمسی در شهر نجف آباد اصفهان دیده به عالم گشود. پدرش میرزا محمد از ارادتمندان خاص سید سجادی شاگرد صاحب عروه بوده است.

در ده سالگی گرد یتیمی بر چهره اش نشست و به همین خاطر کارهای معیشتی خانواده قدری مزاحم مکتب خانه رفتن او شده بود تا آنکه در هجده سالگی همتی نمود و به شوق تحصیل در حوزه اصفهان خانه و کاشانه را ترک گفت.

رنج های تحصیل

میرزا ابراهیم که در اصفهان غریب بود با زحمت می توانست جایی برای استراحت و غذایی برای قوت پیدا کند. به طوری که گاهی از کاهوهای پلاسیده که دور ریخته بودند، استفاده می نمود. صبر در برابر مشکلات درهای رحمت الهی را به رویش گشود و او توانست با تهیه مکانی مناسب امور درسی خود را بهتر پی گیری کند.

معظم له در اصفهان از محضر استادان برجسته ای چون میرزا محمدصادق مدرس اصفهانی، آقا شیخ محمد حکیم خراسانی، میر سید علی آیت نجف آبادی، آقا شیخ محمود مفید و حاج شیخ مهدی حسن استفاده مرد.

شیخ ابراهیم پس از پایان کفایه الاصول آهنگ شهر قم نمود و در جوار مرقد مطهر دختر امام هفتم علیه السلام توفیق ادراک محاضر علمی اساطین حوزه را بدست آورد . ایشان در اقامت نه ساله خود در این شهر از وجود آیات اعاظم حاج شیخ عبدالکریم حائری، شهید محمد حجت کوه کمره ای، میرزا محمد همدانی، شیخ محمدعلی قمی، شیخ محمد شاه آبادی، بهره مند شد.

تحصیل فلسفه و ریاضیات

شیخ ابراهیم خود را در فقه و اصول و منقولات متوقف نکرده بود بلکه در مباحث معرفتی و عقلی وارد شد تا از تفاسیر انفس قرآن و روایات بی نصیب نماند. ایشان دوره های آخر فلسفه را از محضر امام خمینی(ره) فرا گرفت. در نجوم و ریاضیات نیز صاحب ید بودند و علی الظاهر همین تسلط ایشان به فن ریاضی سبب شهرت ایشان به شیخ ریاضی نجف آبادی شده است.

حاصل تحصیلات

شیخ ابراهیم در نامه ای به مولف کتاب آثار الحجه، ثمره درس خواندن خود را اینطور ترسیم می نماید: یقین به وحدانیت خداوند، جامع هر کمال و منزه از هر عیب و نقص و حقانیت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم و کلیه دستورات اسلامی و بعث جسمانی در قیامت و آنکه تقوا موجب رستگاری دنیا و آخرت و خوش بینی و خیر خواهی شعل عاقل است والسلام

سخن شهید بهشتی

مجاهد شهید آیت الله بهشتی در تجلیل از مقام شامخ شیخ ابراهیم گفته بود: « خدایش رحمت کند آقا شیخ ابراهیم را، عالمی ارزنده و خدوم و مردمی بود که این مدرسه فعلی نجف آباد را ساخته برای اینکه با هزینه کمتر ساخته بشود، سنگ ها و آجرها را خود ایشان با مردم  پای کار می آوردند. از ویژگی های ایشان مردمی بودنش بود. در روستای نجف آباد برای من نقل می کردند که حاج شیخ همیشه در خدمت به مردم آماده بود.

باقیات الصالحات

شیخ ابراهیم در سال 1320 شمسی با کمک مالی خود و سایر مردم شروع به ساخت مدرسه علمیه در نجف آباد نمود که بعدها به نام الحجه معروف شد. نوشته اند که حتی خود ایشان هم برای ساخت مدرسه ،کارگری می کرد. ساخت چندین مدرسه در نجف آباد از میراث ماندگار این شیخ خدوم است. نوشته اند که بعضی از پرونده هاکه مدت ها در دادگاه معطل و بی تکلیف می ماند شیخ ابراهیم با درایت آن را در یک جلسه فیصله می داد.

برنامه روزانه

سحرگاهان از خواب بر می خاست  و تا اذان صبح به تهجد و مطالعه می پرداخت. هنگام صبح زیارت عاشورا می خواند و آنگاه نماز جماعت صبح را در مسجد اقامه می نمود. پیش از طلوع  آفتاب در یکی از حجره های مدرسه درس تفسیر می داد و پس از آن چند درس دیگر افاده می نمود. دو ساعت به ظهر جهت استراحت به منزل می رود. نماز ظهر را نیز در مسجد می خواند و پس از آن مشغول مطالعه می شد. نزدیک های غروب به مدرسه می رفت تا وضع تحصیلی طلاب اشراف داشته باشدو هنگام اذان مغرب به مسجد شیخ احمد حججی می رفت . به طور معمول پس از نماز، مردم برای حل مسائل خود به شیخ ابراهیم رجوع می کردند. گاه این مراجعات تا پاسی از شب طول می کشید.

موفقیت های علمی

از شیخ ریاضی دست نوشته های علمی در موضوعات اخلاق، توحید و اعتقادات به جا مانده که ظاهراً به مرحله چاپ نرسیدند.

آن مرحوم شاگردان فراوان تربیت کرد که خوشه چین مجلس علم و اخلاق ایشان بودند. از جمله آنان شیخ موسی پیش نماز زاده ،مرحوم ابوالقاسم مسافری، مرحوم حیدرعلی انصاری، مرحوم محمدعلی موحدی و سیدهادی طباطبایی می باشند که بعضا مشغول تدریس در مدرسه الحجه می باشند.

غروب دل انگیز

عاقبت، این مرد خدوم پس از سال ها مجاهدت در راه نشر احکام دین و مباره با فرقه ضاله بهائیت در ظهر پانزدهم صفر سال 1374 قمری مطابق با 21 مهر 1331 شمسی دار فانی را وداع گفتند و به عالم باقی سفر کردند.

پیکر مطهر آن فقید ربانی پس از تشییع باشکوه در حسینه اعظم نجف آباد نقاب در خاک کشید.

منبع: گلشن ابرار ، ج 10  .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha