جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جواد ترکاشوند

حوزه/ یک کارشناس مسائل خانواده، گفت: خانواده از نگاه اسلام، فقط یک محل برای ارضای نیازهای جسمی و روحی نیست، بلکه محلی برای آرامش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام جواد ترکاشوند، در دومین دوره کلاس های مهارت های مشاوره ای، که امروز در سالن اجتماعات مدیریت حوزه علمیه قزوین برگزارشد، به نگاه اسلام به خانواده اشاره کرد و گفت: روند تشکیل خانواده در اسلام، روندی تعریف‌ شده و از ارکان اصلی و مؤثر در جامعه می باشد.

وی با بیان این که خانواده از گذشته، ركن اساسي جوامع انساني به شمارمی رفته كه هم با ضرورت زندگی و هم با سرشت و طبيعت انسانی سازگار بوده است، خاطرنشان کرد: در نظام ارزشي اسلام، خانواده از منزلت و قداست خاصي برخوردار است و در محيط خانواده، زنان مديريت داخلی اين واحد كوچك اجتماعی را برعهده دارند .

این کارشناس مذهبی افزود: زن علاوه بر وجهه انسانی خويش و نيز نقش اجتماعي اش در سطح جامعه، در سطح خانواده نيز داراي نقش و مسئوليت‌هايي است كه تربيت صحيح فرزند و پاسداري از كانون گرم خانواده، از مهمترين اين نقش ها محسوب می شود.

حجت الاسلام ترکاشوند بیان داشت: وجود صفا، يكرنگي و صميميت در خانواده، علامت توفيق ازدواج در رسيدن به اصلي ترين هدف بوده و نشانه آن این است كه زن و مرد هر دو به وظايف خود در برابر همسر عمل می کنند.

این کارشناس مسائل خانواده عنوان داشت: اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به خانواده دارد و از این رو، این نهاد مقدس را کانون تربیت می داند.

وی اظهار کرد:  خانواده تنها نظام اجتماعی است که در همه جوامع، از  مذهبی و غیر مذهبی پذیرفته شده و توسعه یافته است؛ و در جوامع مختلف دارای نقش، پایگاه و منزلت های گوناگون بوده و  با این که هسته ای کوچک از اجتماع است در حیات اجتماعی مردم نقش و تأثیری فوق العاده دارد.

حجت الاسلام ترکاشوند، نگاه غرب به خانواده را مورد اشاره قرار داد وبیان داشت: در فرهنگ غربی، هویت زن تنها و تنها به زن بودن وی به دور از نقش های اجتماعی اوست كه شخصیت او را معنا می بخشد و این درحالی است كه تأكید در فرهنگ اسلامی بر شخصیت زن است كه در نقش های اجتماعی آن ظهور می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha