چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام حمید محمدی

حوزه/ مشاور و دستیار مدیر حوزه های علمیه درامور قرآنی و راهبردی تاکید کرد: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه طلاب، گامی در تقویت سطح وعاظ و روحانیون در راستای قرآن‌محور شدن نظام تبلیغات دینی است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، با توجه به پیشینه درخشان حوزه‌های علمیه در اهتمام طلاب و فضلا و بزرگانش در انس با قرآن کریم گفت: برای احیای این سنت اصیل حوزوی در حوزه و در کل جامعه راه های متعددی چون؛ توجه به اصل جدایی‌ناپذیری قرآن و عترت در انجام مسابقات، توسعه و تقويت رشته‌ها و گرایش‌های قرآنی در حوزه‌های علميه ‌و دانشگاه‌ها و تهیه مصاحف متنوع و مناسب و گسترش استفاده از آن‌ها به عنوان متون آموزشی وجود دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اضافه کرد: توليد و ارائه محصولات جذاب قرآنی، ‌متناسب با اقشار مختلف؛ ترويج و تبليغ الگوی زيبا و كارآمد حاصل از حضور قرآن در زندگی مردم؛ استفاده بهتر از ظرفيت‌های هنری و ادبی در گسترش فرهنگ انس با قرآن و برنامه‌ريزي‌هاي ويژه با استفاده از ظرفيت موجود در جامعه بانوان از دیگر راه های احیای سنت انس با قرآن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی ادامه داد: توسعه و تقويت مراكز پاسخگويي حضوري، تلفني، اينترنتي و مكاتبه‌اي به سؤالات قرآني؛ ارتقاء سطح علمي وعّاظ و روحانيون در جهت قرآن‌محور شدن نظام تبليغات ديني؛ آشناسازي تهيه‌كنندگان و كارگردانان با محتواهاي غني قرآني به منظور ايجاد فضاهاي هنري مناسب؛ ارتقاء حضور مؤثر قرآن در برنامه‌هاي رسانه ملي و لحاظ كردن برنامه‌هاي قرآني در برنامه‌هاي فرهنگي و سبد كالاي فرهنگي از دیگر راه‌های این موضوع است.

وی گفت: توسعه و تقويت طرح تلاوت نور در مساجد؛ ساماندهي نظام ارتباطي مبلغان از طريق تشكيل شبكه مبلغان قرآنی؛ توسعه و تقویت جلسات قرآني مساجد، موقوفات و مراكز فرهنگي با تأکید بر افزایش جذابیت فعالیت‌ها؛ توسعه جذب شبکه‌ای اقشار مختلف به جلسات و مجامع قرآنی مردمی به ویژه در گروه سنی کودکان و نوجوانان از دیگر این راهها محسوب می شود.

مشاور و دستیار مدیر حوزه های علمیه درامور قرآنی و راهبردی با اشاره به نقش قرآن در جریان تبلیغ در کشور و عرصه بین‌المللی و لزوم داشتن تبلیغ قرآن محور  اظهار کرد: اولین گام در تبلیغ قرآن‌محور؛ تقویت باور به این مسئله است که قرآن مسیر هدایت و خوشوقتی جامعه را تضمین کرده است. امام خمینی (ره) به عنوان احیاگر قرآن در عصر حاضر می‌فرمود: قرآن کريم سعادت همه‌ بشر را بيمه کرده است و هر کس در زير بيرق او واقع بشود، در دنيا و آخرت،«سعيد» است.

مشاور و دستیار مدیر حوزه های علمیه درامور قرآنی و راهبردی  افزود:گام بعدی عمل پرچمداران هدایت و تبلیغ و اسوه‌های جامعه به آموزه‌های قران است و تا زمانی که میزان انس و عمل به قرآن توسط بزرگان و عناصر اثرگذار در جامعه در پایین‌ترین سطح ممکن باشد نمی‌توان انتظار داشت بدنه جامعه در پی عمل و انس با قرآن باشند.

وی تاکید کرد: عمل و رفتار مقام معظم رهبری در توجه به قران کریم، حضور چندین ساعته در برنامه‌های قرآن و استشهادی که در بیانات ایشان به آیات قرآنی وجود دارد بهترین مبنا برای عمل مسئولان و سپس آحاد جامعه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین  محمدی افزود: تکریم پرچم‌داران قرآنی به عنوان اسوه‌های حسنه از اقدامات اثر گذار دیگری است که در حوزه فرهنگ‌سازی می‌تواند منشأ اثر باشد و ما نباید از آن غافل شویم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی عنوان کرد: اگر از عمل کردن به آموزه‌های قرآن به عنوان افضل‌الخیرات یاد کنیم و فَاستَبِقُوا الخَیراتِ را یک توصیه موکد الهی بدانیم  پس در این صورت باید همان گونه که برای قرائت و حفظ قران کریم مسابقه‌ای پیش‌بینی کرده‌ایم، باید برای عمل به آموزه‌های قرآن و سبقت‌گیری مؤمنین در این فعل خیر راه‌کاری پیش‌بینی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین  محمدی با اشاره به راه‌کارهای ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه توسط حوزویان و نقش برنامه‌های تبلیغی ترویجی قرآن مانند محافل، نشست‌ها و مسابقات  در انس حوزویان با قرآن بیان کرد: امام خمینی رحمة الله علیه در یک فراز ماندگار فرمودند: قرآن بايد در تمام شئون زندگي ما حاضر باشد از این رو  برای درک حضور قرآن در زندگی خودمان و سرایت در شئون زندگی احاد جامعه اقداماتی را باید تعقیب کنیم که مهمترین راه  حضور پر رنگ قرآن در زندگی یک مسلمان افزایش انس مؤمنین با قرآن است.

وی تصریح کرد: انس با قرآن برای هر یک از آحاد جامعه مراتبی دارد که حداقل مرتبه آن تلاوت روزانه قرآن است که گاه از انجام این میزان نیز غافلیم. امام صادق علیه السلام فرمودند پایین‌ترین عهد مؤمن با قرآن آن است که حداقل روزی ۵۰ آیه از آن را تلاوت کند؛ ایشان فرموده اند: «القرآن عهد الله الى خلقه ، فقد ينبغى للمرء المسلم ان ينظر فى عهده، و ان يقراء منه فى كل يوم خمسين آية» آثار اولیه این مؤانست افزایش ایمان فرد و جلوه‌گر شدن قران در زندگی افراد و مؤمنین است لذا فرمود: وَ اِذا تُلِیَت عَلَیهِم ءایتُهُ زادَتهُم ایماناً.

حجت‌الاسلام و المسلمین  محمدی اظهار کرد: البته این مرحله نهایت کار یا محل توقف نیست بلکه روخوانی مقدمه ای برای فهم، تدبر و عملی کردن آیات قرآن کریم در زندگی مردم است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اثرگذاری مسابقات چند ملیتی در ایجاد وحدت اسلامی و توسعه گفتمان اسلام ناب که ریشه در آموزه‌های قرآنی دارد ادامه داد: افزایش انس عمومی جامعه به قرآن کریم و تلاوت قرآن کریم؛ معرفی قهرمانان قرآنی به نوجوانان و جوانان؛ زمینه‌سازی اتحاد و وحدت مسلمین؛ معرفی فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل؛ تمهید گرایش جوانان کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی جهت ارتباط و آشنایی با قرآن کریم و دفع شبهات و القائات انحرافی در مورد دیدگاه شیعیان درخصوص قرآن کریم؛ مانند کمرنگ بودن نقش قرآن و معارف آن در حوزه‌های علمیه و  اعتقاد به تحریف در قرآن یا نقصان و زیاده در آن و ... از جمله دستاوردها و نتایج برگزاری مسابقات بین المللی قرآن طلاب است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وجه ممیزه مسابقات قرآنی که از سوی حوزه برگزار می‌شود با مسابقاتی که از سوی نهادهای دیگر در چه عواملی باشد باشد؟ اظهار کرد: هدف از برگزاری مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه با توجه به ماهیت علمی این نهاد، باید حرکت از حوزه تلاوت و قرائت به سمت گسترش تدبر و عمل به قرآن باشد هرچند به حوزه‌های تلاوت و حفظ قرآن کریم نیز باید در جای خود پرداخته شود.

وی افزود: وحدت جهان اسلام و علما و دانشمندان اسلامی بر محوریت قرآن کریم نیز هدف دیگر از برگزاری چنین مسابقاتی است همچنین نقش آفرینی در ترویج توامان جایگاه دو ثقل گرانسنگ مورد سفارش نبی اکرم یعنی قرآن کریم و عترت علیهم‌السلام از دیگر وجوه ممیزه است.

مشاور و دستیار مدیر حوزه های علمیه درامور قرآنی و راهبردی ادامه داد: ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم در حوزه‌های علمیه و ترویج تلاوت مدبرانه و مستمر قرآن کریم در میان حوزویان از دیگر کارهایی است که انتظار بیشتری نسبت به سایر مسابقات از حوزه وجود دارد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha