شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام رضا(ع)

حوزه/ ائمه جمعه خراسان شمالی تاکید کردند: در اشاعه سیره اهل‌بیت(ع) نباید به برگزاری جشنواره‌ و همایش‌ اکتفا کرد، بلکه باید در جهت گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) همه ایام سال برنامه‌ریزی مدون وجود داشته باشد.

تنی چند از ائمه جمعه خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به میزبانی این استان، اظهار داشتند: زبان هنر به سبب تازگی و گستردگی مخاطبان، یکی از بهترین شیوه‌ها در ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام‌جمعه بجنورد در این باره گفت: جشنواره تئاتر رضوی  منعکس‌کننده سیره و سبک زندگی امام رضا (ع) است که امیدواریم این جشنواره با استقبال پرشور مردم خراسان شمالی برگزار شود.

وی با اشاره به برگزاری چندین دوره جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی افزود: هنر وسیله و ابزاری برای تبیین و ترویج سیره ائمه (ع) است و  هنرمندانی از سراسر کشور به خراسان شمالی می‌آیند و سیره امام رضا(ع) را با زبان هنر و در قالب تئاتر معرفی می‌کنند که لازم است جوانان ما وارد این عرصه شوند تا شادی‌های سالم و پیام‌آور در جامعه ترویج شود.

رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر اثرگذار بودن زبان هنر، اظهار داشت: شاید یک برنامه هنری، نمایش، فیلم یا موسیقی، از صدها ساعت سخنرانی مؤثرتر واقع شود و این موضوع حاکی از جایگاه فرهنگ و اثرگذاری آن در میان اقشار جامعه است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی بر ضرورت برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری با موضوع امام رضا (ع) تأکید کرد و گفت: باید همه مسئولان تلاش کنند تا جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری که با موضوع اهل‌بیت (ع) زینت می‌یابد در شأن آن بزرگواران باشد

ضرورت ترویج سیره رضوی

امام‌جمعه شیروان نیز با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی بستر مناسبی برای توسعه و ترویج فرهنگ اسلام و سبک زندگی امام رضا(ع) است، گفت: برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی فرصتی مغتنم برای آشنایی بیشتر جامعه با فرهنگ رضوی است.

حجت‌الاسلام حسین کوثری با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر رضوی در تثبیت و تقویت جایگاه هنر در استان تأثیر بسیار خوبی دارد، اظهار داشت: می‌توان از زبان هنر برای جذب مخاطب و ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع) در جامعه بهره گرفت.

وی با اشاره به اینکه بهره‌ گیری از هنرهای تجسمی، فیلم و تئاتر، بهترین قالب برای روشن کردن حقایق در جامعه است، افزود: باید از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تشکر کرد، چرا که در قالب هنرنمایی، سبک زندگی رضوی و فرهنگ دینی را توسعه می‌بخشند.

حجت‌الاسلام کوثری با تأکید بر اینکه باید از هنرمندان کشورمان در راستای نشر معارف الهی در قالب تئاتر بیشتر استفاده کنیم، اظهار داشت: فرهنگ زیربنای پیشرفت در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، بنابراین باید همواره موردتوجه مسئولان باشد.

تاکید بر توسعه تئاترهای دینی

امام‌جمعه اسفراین نیز با بیان اینکه تئاتر رضوی بستر مناسبی برای توسعه  و ترویج فرهنگ اسلام و سبک زندگی امام رضا(ع) است، گفت: امروز به هر میزانی که در زمینه تئاتر و هنرهای ارزشی، هزینه کنیم، سرمایه گذاری است.

حجت‌الاسلام قدیر محمدیان با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی فرصت رقابت سازنده‌ای را برای جوانان فراهم آورده است، اظهار داشت: خوشحالیم که امروز هنرمندان کشور، با شنیدن نام امام رضا(ع) به تکاپو افتاده و بهترین آثار خود را به جشنواره ارسال می‌کنند تا در رقابتی سازنده آثار فاخری را به مخاطبان خود ارائه دهند.

وی با بیان اینکه ابزار هنر دارای ظرافت‌های خاصی است که از طریق آن می‌توان سبک زندگی ائمه(ع) و فرهنگ رضوی را به مخاطب عرضه کرد، افزود: تئاتر دینی به سبب جذابیت‌هایی که برای مردم دارد، از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است

هجمه سنگین دشمن در عرصه فرهنگی

امام‌جمعه فاروج نیز با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی، این جشنواره را مایه مباهات و افتخار استان دانست و گفت: باید تأثیرات این جشنواره در رفتار و گفتار مردم خطه خراسان شمالی نمایان شود.

حجت‌الاسلام عباسعلی قلی زاده اظهار داشت: با توجه به فرمایشات رهبری و تأکیدات ایشان به نسل جوان، باید از ظرفیت جوانان در تمامی حوزه‌ها بخصوص در عرصه فرهنگ و هنر استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه هجمه سنگین دشمن در عرصه فرهنگی، ضرورت توجه به این بخش و تدوین برنامه‌های دقیق در جهت خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان را می‌طلبد، افزود: آثاری که در این جشنواره ارائه می‌شود چون با موضوعات دینی و ترویج سبک زندگی رضوی است، می‌تواند نقش قابل‌توجهی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کند.

حجت‌الاسلام قلی زاده هنر نمایش و تئاتر را یکی از مؤثرترین شیوه‌ها برای انتقال پیام به جامعه دانست و گفت: جشنواره تئاتر رضوی با جذب حداکثری مخاطب، یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی در راستای تعمیق باورهای دینی جامعه است.

وحدت و هم‌گرایی شیعه و سنی

امام‌جمعه راز و جرگلان نیز با اشاره به همزیستی شیعه و اهل سنت در این شهرستان و ترکیب قومیت و فرهنگ‌های مختلف، گفت: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش هم‌گرایی اجتماعی و وحدت عمومی در خراسان شمالی است.

حجت‌الاسلام نایب علی نوروزی اظهار داشت: جشنواره تئاتر رضوی ابزاری برای نمایش وحدت و هم‌گرایی اجتماعی در خراسان شمالی است، بنابراین باید از ظرفیت این جشنواره در راستای انسجام ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی نهایت بهره را برد.

وی با بیان اینکه تئاتر امروز در دنیا به‌عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار در فرهنگ اقشار مختلف جامعه محسوب می‌شود که در کشور ما نیز به آن توجه خاص شده است، افزود: هر پیام فرهنگی اگر با زبان هنر و در قالب اثر هنری به مخاطب عرضه شود در افکار عمومی و نیز عرصه بین‌الملل تأثیرگذاری ویژه به همراه دارد.

حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر رضوی فرصت مناسبی برای مخاطب یابی در حوزه دین و مسائل سبک زندگی اسلامی است، گفت: حرکت مثبت تئاتر رضوی می‌تواند علاقه‌مندان به حوزه تئاتر دینی را جهت هم‌فکری و تولید آثار فاخر و تأثیرگذار، گرد هم آورد.

لزوم استفاده از هنر در انتقال فرهنگ اهل بیت(ع)

امام‌جمعه آشخانه هم با بیان اینکه زبان هنر رساترین زبان در انتقال مفاهیم است، گفت: فرهنگ رضوی و سیره اهل‌بیت(ع) باید با زبان هنر به نسل جوان منتقل شود.

حجت‌الاسلام عباسعلی احمدزاده با بیان اینکه فرهنگ و سبک زندگی رضوی، کارآمدترین، کامل‌ترین و گویاترین فرهنگ است که باید در جامعه و به‌خصوص در بین جوانان ترویج داده شود، اظهار داشت: برگزاری تئاتر رضوی اقدامی ارزشمند و درخور توجه است که مسئولان باید هنرمندان را در جهت تولید آثاری فاخر درزمینهٔ فرهنگ رضوی حمایت کنند.

وی تصریح کرد: امروز مسئله فرهنگ و به‌خصوص فرهنگ دینی، قرآنی و اسلامی در جامعه ما غریب واقع شده و بجای پرداختن به تعالیم فرهنگ اسلامی و رضوی به مسائل دیگر پرداخته می‌شود.

فرهنگ و اخلاق رضوی در جامعه جاری شود

امام‌جمعه جاجرم نیز با اشاره به اینکه در جهت اثرگذاری جشنواره رضوی و اشاعه سیره اهل‌بیت(ع) در جامعه باید تلاش کرد، گفت: اگر فرهنگ و اخلاق رضوی در جامعه جاری شود، شاهد نتايج خوبی در تعالی اخلاقی جامعه خواهيم بود

حجت‌الاسلام سید محمد موسوی با اشاره به برگزاری جشنواره امام رضا (ع) به میزبانی خراسان شمالی، در دهه کرامت اظهار داشت: هر کاری در این راستا صورت گیرد لیکن باید به خروجی این برنامه‌ها نیز توجه شود.

وی با تأکید بر اینکه در راستای اشاعه سیره اهل‌بیت(ع) نباید به برگزاری این جشنواره‌ها و همایش‌ها اکتفا کنیم، افزود: باید در جهت گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) همه ایام سال برنامه‌ریزی داشته باشیم.

تأثیر هنر و فرهنگ در سبک زندگی بر کسی پوشیده نیست

امام‌جمعه گرمه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی، گفت: این جشنواره یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی در راستای تعمیق باورهای دینی جامعه است.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم تاتاری اظهار داشت: در جامعه اسلامی، فرهنگ و هنر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود به این مقوله اشاره داشته‌اند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در آستانه دهه کرامت را فعالیتی مثبت ارزیابی کرد و افزود: باید در آثار این جشنواره، فرهنگ ناب و اصیل اسلامی که مورد سفارش ائمه اطهار(ع) است به نمایش گذاشته شود.

امام‌جمعه گرمه تصریح کرد: تأثیر هنر و فرهنگ در سبک زندگی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین باید تلاش کرد تا این جشنواره بتواند رسالت خود را به‌خوبی به انجام برساند.

گفتنی است، دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ٨ تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha