جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الله علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه آبادانی و ارزانی، نشاط و شادابی، عبادت و عدالت، آرامش را از شاخص‌های مهم شهر اسلامی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در مراسم افتتاح تقاطع سه سطحه شهدای 15 خرداد ضمن تقدیر از فعالیت‌های شهری در قم گفت: امروز شاهد حرکت درست، نظام مند و با اهداف مناسب و ترسیم‌شده در مدیریت شهری قم هستیم و حوزه و مردم قدردان این نعمت می باشند.

وی با بیان این که خدمت به قم خدمت به ایران و جهان اسلام است و همه وظیفه دارند این مهم را محقق کنند افزود:  امروز شاهد روح نشاط و کار و تلاش در شهر قم هستیم؛ اما قمی که می خواهد به عنوان اسوه و الگو در جهان معرفی شود، باید مملو از آبادانی، عدالت، همبستگی، تعامل، مشارکت و آرامش باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان ساخت: ارزش همه شهرها و فیزیک شهرها به انسان‌هایی است که در آنها زندگی می‌کنند؛ مکه سرزمین مهمی است؛ اما قوام این شهر به وجود پیامبر خدا(ص) است و مردمی که در یک شهر هستند جان و روح آن می باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: قم امروز از بزرگترین شهرهای عالم و بزرگترین پایگاه‌های دین، اخلاق و معنویت به شمار می‌آید و شهری که خدا هم به آن سوگند یاد می‌کند؛ چراکه این شهر جایگاه انسان‌های بزرگ، عالم و فرهیخته است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه قم امروز از روح و جانمایه ارزشمندی برخوردار است، افزود: زمانی شهری دارای انسان‌های بزرگ خواهد بود که نظام برنامه‌ریزی، طراحی، مهندسی، شهرسازی آن نیز با این نگاه بلند ایمانی و اخلاقی هماهنگ باشد، این طور نیست که ما نظام شهرسازی و فیزیکال شهر را جدای از روح و معنا بدانیم؛ از هنرهای اسلام این است که عبادت محصور در یک معنای خاص نیست و در فلسفه اجتماعی اسلام تمام خدمات می تواند با دو شرط به عبادت ختم شود.

امام جمعه قم تاکید کرد: اول باید خلوص در یک کار بوده و موجب گشایش در جامعه باشد تا آن عبادت محسوب شود و با این معنا هر نوع کاری می‌تواند عبادت باشد و این سفره بسیار خوبی است که خداوند پهن کرده است.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که کار باید در راستای مصالح مردم باشد بیان کرد: روایات شگرفی در این زمینه داریم و حتی برداشتن یک سنگ از میان کوچه که کسی آسیب نبیند در حد حج عمره ارزشمند است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به شاخص‌های شهر اسلامی تصریح کرد: شهر اسلامی حدود 20 شاخص دارد و شهرداری اقدام  خوبی کرد که سند بلندمدت و راهبردی شهر قم را تدوین کرده است؛ حتما برای پیاده سازی این سند باید پروژه‌های متناسب اجرایی شود و حوزه هم در این زمینه وظیفه دارد.

امام جمعه قم فراهم کردن آبادانی، نشاط و شادابی،و فراهم کردن عدالت شهری و آرامش را از شاخص‌های مهم شهر اسلامی عنوان کرد و گفت: تلاش می کنیم در قم الگویی از شهر اسلامی را به دنیا عرضه کنیم؛ چون قم باید الگوی یگانه شهر آباد، مترقی، معنوی، عدالت مدار و مشارکت خیز باشد؛ این وظیفه مسئولان، حوزه و تمام دست‌اندرکاران شهر قم است.

وی با تاکید بر اینکه تمام دنیا ایران اسلامی و قم را دنبال می‌کند خاطرنشان کرد: انسان‌های بسیاری در عالم مشتاق هستند که قم را ببینند و بسیاری به دنبال زندگی در این فضای معنوی هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha