جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

حوزه/ رئیس موسسه روایت سیره شهدا گفت: برای رفع مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه باید کارهای جمعی را دنبال کنیم چرا که کار جمعی داروی دردهای جامعه اسلامی است و بر اساس آموزه‌های قرانی اگر امت واحدی باشیم هیچ مشکلی رفع نشدنی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین  محمدمهدی ماندگاری ظهر امروز در جمع زائران حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه زندگی اقشار مختلف مردم در ابعاد فردی و اجتماعی درگیر مشکلات بسیاری است، اظهار کرد: با وجود آموزه‌های دینی اسلام تعجب برانگیز است که این مشکلات دامن جامعه اسلامی را گرفته است.
وی با بیان اینکه جهالت و نادانی یکی از مشکلات جامعه بشریت است، اضافه کرد: پرسشگری، تفکر در عاقبت کارها،‌ گناه نکردن، موعظه‌پذیری و نشستن در مجلس معارفی می‌تواند راهکارهای مطلوبی برای رفع جهل و نادانی باشد.
رئیس موسسه روایت سیره شهدا خاطرنشان کرد: کم کاری، تنبلی و بدکاری عادت برخی از افراد جامعه شده است، در محصولات، خدمات و وظایف خود کم می‌گذاریم در حالی که اگر همه افراد جامعه اسلامی به شیوه مطلوبی به رسالت‌های خود عمل کنند مشکلات جامعه رفع می‌شود.
وی از گرفتاری‌های تنبلی یاد کرد و گفت: بیکاری مادر تنبلی‌هاست که سبب فساد، رشوه‌خواری، افسردگی و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود؛ داشتن نگاه دینی به کار، به معنای اینکه کار یک عبادت است سبب می‌شود که انسان در کارهای خود کم کاری نداشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات نظام بهداشت و درمان، ساختمان‌سازی و شهرسازی‌ها به علت کم کاری است، عنوان کرد: کم کاری به دردی برای جامعه تبدیل شده است در حالی که اگر باور کردیم کار یک مجاهدت، عبادت و تجارت برای آخرت است دیگر کم کاری نمی‌کنیم
وی با اشاره به حدیثی از ائمه اطهار(ع) یادآور شد: فساد یکی دیگر از آثار بدکاری و کم کاری است چرا که اگر فردی درست کار کند نباید در کار او فساد مشاهده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه بر اساس آیه دوم سوره مائده اهتمام نسبت به کارهای جمعی باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد:‌ بسیاری از کارها را نمی‌توانیم به تنهایی انجام دهیم به همین علت باید کارهای گروهی را ترویج دهیم؛ اکنون یکی از مشکلات جامعه این است که نمی‌توانیم کارهای جمعی را انجام دهیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم ایران در دوران ابتدای انقلاب با جمعیت 30 میلیونی توانستند مقابل رژیم شاهنشاهی و دشمن بعثی ایستادگی کنند، مطرح کرد: اکنون برای رفع مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه باید کارهای جمعی را دنبال کنیم چرا که کار جمعی داروی دردهای جامعه اسلامی است و بر اساس آموزه‌های قرانی اگر امت واحدی باشیم هیچ مشکلی رفع نشدنی نخواهد بود.
وی از امام معصوم و ولی فقیه به عنوان محور کار جمعی در جامعه نام برد و خاطرنشان کرد:‌ محور کار جمعی در شهر امام جمعه و در محله امام جماعت است؛ هیأت مذهبی، انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و افطاری دادن به 13 هزار نفر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نمونه‌های کار جمعی موفق است.
حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با تاکید بر اینکه کارهای جمعی در جامعه اسلامی مورد استقبال قرار نگرفته است، اظهار کرد: کار جمعی رفع کننده مشکلات جامعه اسلامی است به همین علت باید با محور مرجع تقلید و ولی فقیه به دنبال کارهای جمعی باشیم.
وی اهتمام نسبت به کار مداوم را یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکلات دانست و اضافه کرد: برخی از افراد در جامعه احساساتی می‌شوند و به شیوه مطلوبی کار می‌کنند اما کارها آنها به علت اینکه مداوم نیست نمی‌تواند نتیجه لازم را به دنبال داشته باشد.
این سخنران با اشاره به اینکه کار باید برای رضای خداوند متعال باشد، گفت: همه کارهایی که در جامعه اسلامی انجام می‌شود برای رضای خداوند نیست؛ بلکه برخی از آنها برای پول و مادیات دنیوی است به همین علت برخی افراد بدون رشوه و پول کار نمی‌کنند در حالی که کار خالص برای خداوند متعال رزق خود را نیز به دنبال می‌آورد.
انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha