پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فروشگاه های اینترنتی لباس

انتشار تصاویر نامناسب دختران و زنان جوان در فضای مجازی و در قالب فروشگاه های اینترنتی لباس، دارای اثرات بسیار مخرب فرهنگی و اخلاقی است که در راس آن ها باید زمینه سازی در جهت حیازدایی از جامعه اسلامی را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، چندی است که با توسعه کسب و کارهای مجازی، متاسفانه شاهد شیوع بروز برخی ناهنجاری ها و تصاویر نامناسب و ناهمگون با شئون فرهنگی جامعه اسلامی به این بهانه هستیم، از جمله راه اندازی فروشگاه های اینترنتی لباس که در برخی از آن ها تصاویر نیمه برهنه از زنان و دختران جوان به بهانه جذب مشتری برای خرید البسه زنانه به نمایش درآمده و حال آن که رواج این گونه فعالیت ها در گستره ی شبکه های اجتماعی به هیچ وجه با عرف حاکم بر جامعه دینی و نیز موازین شرعی آن سازگاری ندارد!

از سویی با کمال تاسف باید گفت، گویا نظارت چندانی بر این قبیل کسب و کارها و فروشگاه های اینترنتی وجود ندارد و یا این که در سایه کم توجهی مسئولان عملاً "مغفول عنه" واقع شده و طبعاً آن چه در این میان ضربه می بیند، اساس فرهنگ و حیای زنان و دختران جامعه ماست.

لاجرم جامعه ای که درگیر ثروت اندوزی به هر وسیله ای شود، از آرمان های خود فاصله می گیرد و اینجاست که به تعبیر رهبر معظم انقلاب ، دشمن در جنگ نرم و پنهان خود که همانا ناظر به بی تفاوت کردن مردم نسبت به آرمان هاست، نقشه شوم خود مبنی بر دوری مردم از عرصه جهاد و مقاومت را به طور جدی پیگیری می کند و مع الاسف به نتایجی هم دست می یابد که برخی از آن ها را در پروژه پیچیده نفوذ و ولنگاری فرهنگی باید جستجو کرد.

بدون تردید در رابطه با پوشش و حفظ ارزش های اسلامی در باب حجاب و عفاف، هم عرضه کنندگان محصولات و هم متقاضیان می بایست ضوابط ، هنجار ها و قوانین مربوطه را که تدوین و مصوب شده، رعایت کنند، با این حال جدای از وجود برخی ناهنجاری ها در فروشگاه های سطح شهرها آنچه بیشتر مایه نگرانی است این که امروزه مراکز فروش اینترنتی، جای خود را در بین بسیاری از خانواده های ایرانی باز کرده است.

در سال های اخیر شاهد توسعه روز افزون این سایت ها و نیز کانال های شبکه های اجتماعی به خصوص در بستر تلگرام بوده ایم، به طوری که بسیاری از خانواده ها محصولات مورد نظرشان را از این سایت ها خریداری کرده و آن را درب منزل تحویل می گیرند.

نکته قابل توجه در این میان آن که در برخی از این سایت ها مشاهده می شود، مانکن هایی با ظاهری نامناسب و در پوشش های مختلف، تمامی سایت و کانال را پرکرده اند و با پوشیدن هر گونه لباسی همچنین آرایش های گاه غلیظ و بعضاً بدون حجاب، تنها در خدمت کسب سود بیشتر صاحبان فروشگاه ها در آمده اند!

از سویی دیگر، وقتی کودک یا نوجوانی که برای جستجوی مطالب مورد نظر خود در اینترنت، با این گونه تصاویر نامناسب برخورد می کند، تاثیرات مخرب فرهنگی و روانی بر او بار می شود به گونه ای به اعتقاد بسیاری از جامعه شناسان و روان شناسان چه بسا به زودی در سایه تداوم تماشای این گونه تصاویر و گاه کلیپ ها، دچار بلوغ زودرس نیز شود.

به هر حال نباید از یاد ببریم که به تعبیر رسای مولای متقیان علی(ع) "کسی که دین ندارد حیا ندارد" و بر اساس کلام نورانی رسول الله (ص) "کسی که کار زشت را نشر دهد همانند کسی است که آن را در آغاز انجام داده است".

با عنایت به این دو حدیث شریف، کسانی که خواسته یا ناخواسته به رواج این گونه تصاویر دامن زده و نیز مسئولان و متولیانی که نظارت درستی بر این قبیل فعالیت های مخرب و ضدفرهنگی ندارند، باید بدانند که در مسیر حیازدایی از جامعه گام برداشته اند و به طور مستقیم و غیرمستقیم در اشاعه ولنگاری فرهنگی سهیم هستند و لذا باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha