یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ورود نظریات رایج غربی در علوم انسانی بر لزوم تعمق بیشتر علمی و فرهنگی در این رابطه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا پارسانیا عصر امروز در مراسم افتتاحیه سومین دوره طرح گفتمان علوم انسانی در تالار غدیر مرکز همایش‎های دفتر تبلیغات اسلامی با ذکر این مطلب که لین طرح، فرصتی برای دانشجویانی است که در حوزه علوم انسانی وارد می‎شوند، گفت: دانشجویان در این طرح نظریه‌هایی را فراگرفته و به شکل کاربردی فرا می گیرند؛ این طرح به دنبال آن است که درباره دانشی که به دنبال فراگرفتن آن هستیم نیز اندیشه کرده و در حقیقت به دانش خود، علم داشته باشیم.

وی افزود: این طرح به نوعی خلائی در عرصه علوم انسانی بود و به همین دلیل در این عرصه به دنبال آن هستیم که بدانیم که عمر خود را هزینه چه چیزی میکنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآورشد: در مراتب سلوک بیان می شود که برخی از اهل سلوک عمر خود را در یک مقام هزینه کرده و از مقالامات دیگر باز می ‏مانند؛ گاهی این خسران در علوم نیز شکل می گیرد که برخی عمر خود را در یک سری از مبانی و نظریات صرف کرده و از میدان های دیگر غافل می‎شوند.‏

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این دوره به ما می آموزاند که یک ارزیابی انتقادی در خصوص راهی که در پی طی کردن آن هستیم داشته باشیم و این ارزیابی که درباره علم است در یک نگاه کلی، از دو منظر رخ می‎دهد و هرکدام از این دو منظر در درون خود زوایای مختلفی دارد.

حجت السالام والمسلمین پارسانیا اظهارکرد: منظر اول آن است که به لحاظ منطقی و در صحنه حقیقت جستجو کنیم که این نظریه که در عرض نظریان دیگر مطرح شده است و موافق و مخالفان خود را دارد، حقیقت دارد؟

وی بیان کرد: منظر دوم آن است که باید مشاهده کنیم که این دانش وعلم، در عرصه جامعه خود، چه اثر و تعامل و ارتباطی دارد؛ این منظر، باب جامعه شناسی علم و معرفت را باز می کند و جامعه شناسان نیز از این منظر به علوم می نگرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: زاویه دیگر در این عرصه، فرهنگ است که عمدتا مغفول واقع می‎شوند؛ در اینجا باید به این مساله پرداخت که این علمی که درباره آن واکاوی میکنیم چه ارتباطی با فرهنگ دارد و یا در خود چه فرهنگی را پرداخته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهان غرب، نظریات فرهنگی را در دورن خود شکل داده و برای نیازهای اقتصادی و سیاسی خود به کار گرفته است و به همین دلیل، هیچ گاه احساس چالش نکرده و نظریات را در خدمت نیازهای اقتصادی و سیاسی خود به کار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار کرد: زمانی که نظریاتی از غرب وارد می شود باید نوع تعامل این نظریات با فرهنگ بومی و اعتقادی خود را مشخص کنیم؛ به این معنا که باید این نگاه فرهنگی را به خوبی در خصوص این نظریات تسری دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha