جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل

حوزه/ حوزه مطلوب، زمان زده نیست، بلکه آگاه به زمان است، اسیر فرهنگ و رسوم نیست، نیازهای حقیقی جامعه را می بیند و برای آنها برنامه ریزی دارد، تنها یک بعدی نمی اندیشد و منحصر به فقه و اصول نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از آمل، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید(97-96) حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) شهرستان آمل، تحت اشراف  آیت الله العظمی جوادی آملی، با سخنرانی آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور و معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین و حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، وبا حضور علما، روحانیون، اساتید و طلاب، در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل برگزار شد.

آیت الله حسینی بوشهری در این مراسم با اشاره به ایام پر خیر و برکت غدیر، گفت: در قرآن تنها در سه مورد خداوند در قبال نعمتی که به انسان داده است بر او «منت» گذاشته که این منت گذاشتن، نشانه این است که خداوند نعمت بسیار گرانسنگی را به انسان عطا کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: نعمت هایی که خداوند به خاطر آن بر انسان منت گذاشته، یکی نعمت «اسلام» است، دیگری نعمت «نبوت» و سومین نعمت، نعمت «ولایت» است و چون نعمت ولایت نعمت تام و تمام است لذا عید سعید غدیر به عنوان بالاترین اعیاد می باشد.

هسته اصلی حوزه های علمیه در زمان نبی اکرم(ص) تشکیل شد

وی در ادامه با اشاره به سابقه دیرینه حوزه های علمیه در حفظ و صیانت از ساحت دین، اظهار کرد: هسته اصلی حوزه های علمیه از زمان نبی اکرم(ص) تشکیل شد. بعد از ایشان اصحاب بزرگ حضرت، در محضر امیرالمومنین(ع) به تحصیل علم پرداختند و به همین ترتیب سایر ائمه(ع) با توجه به اقتضائات زمان خود مسیر تربیت شاگردان را ادامه دادند تا اوج آن در زمان امام صادق علیه السلام که حوزه به رشد و بالندگی رسید. بعد از این مرحله این مسیر با فراز و فرودهایی ادامه می یابد تا می رسیم به عصر غیبت کبری.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زمان غیبت کبری، نقش علمای بزرگ که همواره برای رشد حوزه های علمیه و تربیت طلاب تلاش و اهتمام وافر داشتند بسیار دارای اهمیت است، اما سوال مهم این است که علمای بزرگ ما دنبال تاسیس چه حوزه علمیه ای بودند؟! یعنی حوزه مطلوب، باید دارای چه شاخص هایی باشد؟!

شاخصه های حوزه مطلوب

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در این خصوص سه نگاه وجود دارد؛ از یک منظر، حوزه می تواند حوزه بی تحرک و راکدی باشد که نگاهی همواره به گذشته دارد و از اقتضائات روز بی خبر و از تحول و نوآوری گریزان است. در نگاهی دیگر برخی دنبال حوزه مدرن هستند که کاملا از گذشته خود غافل است و با آن مخالفت می ورزد و می خواهد گذشته را به صورت کامل کنار بگذارد. اما فارغ از این دو نگاه افراطی، حوزه ای مطلوب است که دارای شاخص های خاصی باشد.

وی در بیان و تشریح شاخص های حوزه علمیه مطلوب، گفت: حوزه مطلوب اصالت های حوزوی را در نظر دارد، چشم خود را به گذشته نمی بندد، اما از سوی دیگر نیاز مخاطب و مقتضائات زمان را نیز در نظر می گیرد، همواره گذشته را می بیند و از سویی نیازهای امروز را نیز می بینند و از سوی دیگر از آینده هم غافل نیست و برای آن برنامه ریزی می کند.

ضرورت توجه به اصالت ها در فرایند تحول

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که حوزه باید همواره توجه به اصالت ها و توجه به تحول را همزمان مدنظر داشته باشد، تصریح کرد: حوزه مطلوب، زمان زده نیست، بلکه آگاه به زمان است، اسیر فرهنگ و رسوم نیست، بلکه از بالا نیازهای حقیقی جامعه را می بیند و برای آنها برنامه ریزی دارد، تنها یک بعدی نمی اندیشد، منحصر به فقه و اصول نیست، جایگاه فقه و اصول محترم است، اما سایر علوم نیز باید در حوزه به صورت جدی حضور داشته باشند. حوزه مطلوب از هر جهت اخلاق محور است لذا خروجی حوزه باید تقوا و خداترسی باشد.

ویژگی های جویندگان علم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایت امیرالمومنین علی علیه السلام، ابراز داشت: حضرت در نهج البلاغه ویژگی هایی را برای جویندگان علم بر می شمارد که در خصوص طلاب مصداق بیشتری دارد. امیرالمومنین(ع) می فرماید طلبه باید روح پرسشگری داشته باشد، پر کار باشد و تلاش و کوشش فراوان داشته باشد، تهذیب نفس داشته باشد، همواره حرمت اساتید خود را حفظ کند و در نهایت همه اینها را از خداوند طلب کند. مجموعه این ویژگی ها در کنار داشتن یک نگاه جهانی ویژگی های طلبه مطلوب حوزه های علمیه می باشد.

حوزه های علمیه سخن جهانی داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی نیز در این مراسم در سخنانی با تبریک ایام غدیر بیان داشت: از آنجا که نعمت «ولایت» بالاترین نعمت الهی است، لذا حمد و ثنای این نعمت را باید با همه وجود به جای آورد، چرا که خداوند بر ما منت نهاده و به ما توفیق بهره مندی از این نعمت بزرگ را عطا کرده است.

وی ادامه داد: حج نشانه اوج انس انسان با خداوند است، اما همین حج اگر از نعمت ولایت برخوردار نباشد حج بی روح است، ولایت است که حج ابراهیمی را برای انسان معنا می کند و به آن مفهوم می بخشد و در خصوص سایر اعمال دیگر نیز همین گونه است.

رئیس مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری علیه السلام در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم حوزه های علمیه اشاره کرد و اذعان داشت: حوزه های علمیه از جایگاه رفیعی در نظام دینی از یک سو و جامعه دینی از سوی دیگر برخوردار است؛ اساسا جایگاه کتاب و سنت و علم جایگاه مقدسی است و تا زمانی که حوزه های علمیه برای فهم دین و تحقق آنچه دین الهی محسوب می شود، فعالیت می کنند، مقدس و مورد عنایت پروردگار هستند، چون دین، مورد عنایت الهی است، هر جایگاهی که از دین بر می خیزد مقدس است.

رسالت جهانی حوزه های علمیه

وی تصریح کرد: حوزره های علمیه با توجه به رسالت جهانی نظام اسلامی، مسئولیت های مهمی بر عهده دارند. حوزه های علمیه، امروز باید به مرزهای جهانی بیندیشند و سخن جهانی داشته باشند، ما با داشتن این کتب اصیل، با دارا بودن قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سیره علمی و عملی ائمه اطهار علیهم السلام تا چه حد توانسته ایم آموزه های این منابع معرفتی را به جهانیان عرضه کنیم؟!

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: بشر امروز که بر مبنای عقل خود بنیاد زندگی را سامان داده بود، امروز به انتهای مسیر خود رسیده است و تشنه یک منبع وحیانی اصیل است که ارائه و عرضه این منابع را تنها باید از حوزه های علمیه انتظار داشت.

توصیه ای به طلاب جوان

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی، طلاب را به جدیت در تحصیل و رعایت شئون طلبگی توصیه کرد و گفت: حوزه باید توانایی و امکان رشد و اندیشیدن و تحقیق  را به طلاب بدهد، طلاب نیز باید بدانند که نظام و جامعه اسلامی نیاز بسیاری به آنها دارد، ما از شما طلاب عزیز سعی و تلاش جدی برای رفع نیازهای روز جامعه را می خواهیم، تنها با تلاش و کوشش و اهتمام است که می توان مسیر رشد حوزه های علمیه را دنبال کرد.

علم بدون تقوا ارزشی ندارد

حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران هم در این مراسم، مازندران را مهد پرورش عالمان بزرگ و مدافع ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت خواند و گفت: به واسطه این علاقه مندی شاهد حضور امامزادگان و سادات در استان هستیم که مایه خیر و برکت فراوان می باشند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که علم بدون تقوا ارزشی ندارد، تصریح کرد: تقوا محوری زمینه سعادت و تعالی انسان را فراهم می آورد و طلاب باید در کنار تحصیل علم، این مسیر ارزشمند گام های شایسته ای بردارند.

معرفی مدیر جدید

برپایه این گزارش، در این مراسم حجت الاسلام احمد غلامیان به عنوان مدیر جدید حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) معرفی و از زحمات و خدمات حجت الاسلام تقی پور مدیر قبلی تقدیر به عمل آمد.

تجلیل از طلاب برتر

در بخش پایانی مراسم نیز از طلاب برتر حوزه امام حسن عسکری(ع) آمل قدردانی شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha