پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حمید بهمنی

حوزه/کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سینما را یکی از مهمترین ارکان در تصویرگری از ایثار مدافعان حرم می‌دانم، اما متاسفانه ما در این زمینه کارکرد و برنامه‌ریزی مناسبی نداریم؛ سینما و تلویزیون باید تصویرگری مناسبی برای پیروزی ایران اسلامی در جنگ با داعش داشته باشد.

حمید بهمنی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این‌که سینما و تلویزیون باید تصویرگری مناسبی برای پیروزی ایران اسلامی در جنگ با داعش داشته باشد، اظهار کرد: این روزها مردم ایران اسلامی به همراه بسیاری از مردم منطقه از نابودی داعش خوشحال هستند، چون این گروهک با رفتار خصمانه خود انسانیت را زیر سوال برده بود، اما در همین رابطه هر سازمان یا نهادی در حیطه اختیارات خود موظف است که این پیروزی را به تصویر کشد، چون ایران اسلامی اصلی‌ترین نقش را برای از بین بردن داعش در منطقه ایفاگر بوده است.

وی افزود: با توجه به توضیحات فوق من سینما را یکی از مهمترین ارکان در تصویرگری از ایثار مدافعان حرم می‌دانم، اما متاسفانه ما در این زمینه کارکرد و برنامه‌ریزی مناسبی نداریم. برای همین هم عموماً در این حوزه کم کار هستیم. این اتفاق را به خوبی می‌توان در رویدادهای دیگری که در انقلاب اسلامی رخ داده، اما در سینما مدنظر قرار نگرفته، مشاهده کرد. این انفعال نیز تنها یک کم کاری حرفه‌ای نیست، بلکه یک عقب نشینی در حوزه فرهنگ است تا به نوعی به دشمنان این سرزمین اجازه داده شود با تولید کارهای سینمایی و تلویزیوی حقیقت را به گونه‌ای دیگر برای مردم جهان تصویر کنند.

کارگردان فیلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» ادامه داد: نمود بارز ادعای فوق را در برخی آثار سینمای جهان به خوبی می‌توان مشاهده کرد که چگونه با تولید آثار تحریف گونه واقعیت را به شکل دیگری برای مردم تصویر می‌شود. در همین رابطه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که هالیوود در صدد است با تولید آثار سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، آمریکا را مهمترین عامل برای از بین بردن داعش توصیف کنند! درصورتی‌که واقعیت چیز دیگریست و آنها خود داعش را به وجود آورد‌ه‌اند.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که آیا باید تنها از سینماگران توقع داشت که در حوزه تصویرنگاری از وقایع انقلابی ایفاگر نقش باشند، اظهار کرد: هنرمند تا جایی می‌تواند در ساخت این دست تولیدات دخیل باشد، اما در امر تولید به ویژه کارهایی با وسعت زیاد، کارگردان به خودی خود قادر نیست نقشی در این زمینه ایفا کند. برای درک بهتر، خودم را مثال می‌زنم. من تا به امروز چند فیلمنامه با محوریت مدافعان حرم نوشته‌ام، اما تا به حال موفق نشده‌ام، هیچیک از این تولیدات را جلوی دوربین برم، چون برای ساخت به هر جایی که مراجعه کردم با جواب منفی مواجه شدم!

بهمنی متذکر شد: نکته تاسف‌آورتر اینکه، علاوه بر این‌که به من کمکی در این رابطه نشده به نوعی مرا از ساخت کار مورد نظر هم بر حذر داشتنه‌اند! به این توجیح که ساخت چنین فیلمی فعلاً به صلاح نیست، زیرا ممکن است برخی‌ها ناراحت شوند. این توجیه در شرایطی است که آیا رضایت افرادی که در جشنواره‌های خارجی نشسته‌اند می‌بایست مد نظر قرار گیرد یا اینکه اشاعه آرمان‌های شهدا باید مد نظر ما باشد؟

این فیلمساز تاکید کرد: جلب رضایت جشنواره‌های خارجی برای برخی سینماگران و مسئولان، این سوال را در ذهن پیش می‌آورد که آیا این قبیل افراد به این نکته فکر نمی‌کنند، چرا سینمای غرب تا به این اندازه با تولید فیلم‌ها و سریال‌های خارجی به فکر قدرت‌نمایی است؟ آیا تولید فیلم‌های اکشن و جنگی در هالیوود به نوعی نشان دادن قدرت نظامی آمریکا نیست؟ آیا چنین فیلم‌هایی ذهنیت جوانان ما را به این سمت سوق نمی‌دهد که فیلم‌های مورد نظر به نوعی این تصور ذهنی را در جوانان به وجود می‌آورد که امریکا قوی‌ترین کشور به لحاظ نظامی در دنیاست؟

بهمنی ادامه داد: تمام سوالاتی که در توضیح فوق مطرح شد، امری کاملاً عیان است که متاسفانه ما از آن غافل هستیم و به نحوی خود را به خواب زده‌ایم. نکته جالب‌تر اینجاست وقتی کاری در این زمینه هم تولید می‌شود هم از آن اشکال می‌گیرم که ساخت این قبیل آثار به نوعی دور ریختن بیت‌المال است! چون می‌توان با هزینه آن فیلم چند فیلم اجتماعی تولید کرد. این نقد بی‌منطق از اساس اشتباه است، چون دست‌آورد کارهای با موضوعات انقلابی به هیچ وجه با فیلم‌های متوسط اجتماعی قابل مقایسه نیست.

این سینماگر، فیلم جدید ابراهیم حاتمی کیا را اثری در خور توجه توصیف کرد و گفت: خوشبختانه ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت فیلم «پرواز به وقت شام» تا حدی کم کاری رخ داده در این حوزه را جبران خواهد کرد، اما یک فیلم به هیچ وجه جواب‌گوی ایثار مدافعان حرم نیست، برای همین امیداورام سینماگران علاقمند و متعهد دیگر کشورمان هم در این زمینه ورود کنند، به شرطی همانگونه که گفتم امکانات لازم در اختیارشان باشد تا کار مورد نظر به بهترین و با کیفیت‌ترین شکل ممکن تولید شود.

وی در انتهای این گفت‌و‌گو تاکید کرد: سینما از ابتدای شکل‌گیری برای غربیان ابزاری بوده تا مردم دیگر نقاط جهان را مرعوب خود کنند، برای همین اگر ما نخواهیم به واسطه این ابزار تاثیر گذار قدرت و توانایی خود را تصویر کنیم، در حقیقت اجازه پیش روی به دیگران را در حوزه جنگ نرم داده‌ایم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha