جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رسول توکلی بازیگر سینما و تلویزیون

حوزه/ بسیاری از فیلم‌هایی که در آنها به موضوعات اخلاقی و معناگرا توجه شده در شرایطی نامساعد، فرصت اکران داده می‌شد، برای همین، این دست تولیدات هر روزه بیشتر به حاشیه رانده می‌شوند.

رسول توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که رویدادهای انقلابی و اسلامی در سینما ما باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: در تمامی دنیا اتفاقات مهمی که در جهان رخ می‌دهد که در قالب فیلم سینمایی تولید و برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود، اما متاسفانه این اتفاق آنچنان در سینمای ما رخ نمی‌دهد، به ویژه در سال‌های اخیر بیشتر فیلم‌های ما مختص به آثار اجتماعی شده‌اند، البته تولید فیلم‌های اجتماعی نیز در جای خود برای سینما ضروری هستند، به شرطی که دیگر‌ فیلم ها  نیز فرصت دیده شدن را داشته باشند.

وی افزود: هدف از مقدمه فوق این بود تا به موضوعی اشاره کنم که هر ساله جامعه ما آن را تجربه می‌کند و به نوعی دنیا نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. این اتفاق نیز راهپیمایی اربعین است که میلیونها نفر به عشق امام حسین (ع) در راهپیمایی اربعین حاضر می‌شوند تا به نوعی فریاد کفر ستیزی ابا عبدالله الحسین (ع) را به گوش جهانیان برسانند. این جریان می‌تواند الهام بخش فیلم‌های متعددی باشد که متاسفانه تا به امروز کمتر به آن توجه شده است.

این بازیگر با تاکید بر این‌که از این دست موضوعات در تاریخ انقلاب به وفور مشاهده می‌شود، تاکید کرد: موضوعات ارزشی در تاریخ این سرزمین کم نیستند، تنها کافی است به آن نگاه دقیق شود. مثال دیگر من به تسخیر لانه جاسوسی بر می‌گرد. این اتفاق به قول امام، انقلاب دوم بود. برای همین باید به شکل جدی به آن پرداخته شود، اما در این رابطه، سینمای ما به اندازه ای کم کار است که اجازه می‌دهیم بیگانگان درباره این اتفاق فیلمسازی کنند.

توکلی فیلم «آرگو» را مثال زد و گفت: چند سال پیش فیلمی در سینمای آمریکا ساخته شد که اسکار هم دریافت کرد. این فیلم «آرگو» نام داشت و در آن به تسخیر لانه جاسوسی پرداخته شده بود، اما روایتی که از این اتفاق را در فیلم شاهد بودیم با نگاه سیاست‌مداران آمریکایی همخوان بود. نکته تاسف آور اینجاست که به دلیل تبلیغات همه جانبه‌ای که برای این فیلم صورت گرفت، همه دنیا به نوعی آن را تماشا کرد، حتی در ایران نیز این فیلم به راحتی در اختیار علاقمندان قرار گرفت! در چنین وضعیتی چگونه توقع داریم که مخاطبان این فیلم، مسخ باورهای غلط آمریکایی نشده و دروغ آنها را نپذیرند؟ آیا ما فیلم یا سریالی در اندازه‌‌های‌های «آرگو» تولید کرده‌ایم که حالا توقع داریم مردم حرف ما را باور کنند؟

بازیگر فیلم تاراج تاکید کرد: از این دست سوالات بسیار می‌توان مطرح کرد، حتی رویدادهایی انقلابی که در تاریخ این سرزمین وجود دارد هم بسیار زیاد است، اما همانگونه که گفتم، توجه ما نسبت به این موضوعات بسیار کم‌رنگ است و ما در هنر هفتم بیشتر تمرکز خود را به روی کارهای استوار کرده‌ایم که عمدتاً تصویر فاخر از کشورمان در آن دیده نمی‌شود، البته باز هم متذکر می‌شوم که فیلم‌های اجتماعی نیاز سینماست، اما به شرطی، امکان دیده شدن دیگر کارها نیز فراهم باشد.

وی در پاسخ به این مطلب که با تمام ضعف‌های موجود سینمای امروز ایران را در جهان به عنوان هنر اخلالگرا می‌شناسند، گفت: اگر مقیاس ما برای سینمای آرمانی، فیلم‌هایی باشد که قبل انقلاب تولید می‌شده یا آثاری که هم اکنون در سینمای جهان ساخته می‌شود، حرف مطرح شده درست است، اما باور من این است که سینمای ایران باید همدوش مردمش حرکت کند. برای همین وقتی می‌بینیم در جریان‌هایی چون راهپیمایی اربعین مردم به صورت میلیونی حضور پیدا می‌کنند، چرا سینمای ما نتواند مامن فیلم‌هایی باشد که در آنها عاشورا محور و پیام است.

توکلی با تاکید بر این‌که برخی می‌خواهند برای موضوعات دینی تاریخ مصرف تعیین کنند! گفت: متاسفانه شاید این نکته را در محافل مختلف شنیده باشیم که پرداختن به موضوعات ارزشی دیگر آن جذابیت دهه شصت را ندارد و مردم از این دست آثار به نوعی سیر شده‌اند. این گفته بزرگترین بی‌انصافی به فیلم‌های ارزشی است، چون در زمان حال نیز به خوبی می‌بینیم هر گاه فیلمی به شکل حرفه‌ای موضوعی دینی و اخلاقی را مد نظر قرار داده، آن کار با استقبال مردم مواجه شده است، برای همین باورم این است که همیشه تولیدات ارزشی، توده مردم را به عنوان مخاطب همراه خود دارد، به شرطی اولاً فیلم خوب ساخته شود، دوم نحوه عرضه و اکران این کارها نیز مناسب باشد.

این بازیگر در پایان با تاکید بر این‌که سینمای امروز ما در بحث اکران بیشتر به روی گیشه تاکید و توجه دارد، تصریح کرد: این طبیعی است که فیلم‌های پرفروش برای اکران عمومی بیشتر متقاضی و خواهان داشته باشد، اما این مسئله نباید به فیلم‌های ارزشی و هنری صدمه بزند، چون می‌بینیم، بسیاری از فیلم‌هایی که در آنها به موضوعات اخلاقی و معناگرا توجه شده در شرایطی نامساعد فرصت اکران داده می‌شد، برای همین هم این دست تولیدات هر روزه بیشتر به حاشیه رانده می‌شوند.

گفت وگو: داود کنشلو

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha