دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
ناصر سزاوار مدیر شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران

حوزه/ مدیر امور شعب قرض الحسنه مهر ایران، بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ وقف و قرض الحسنه در صنعت بانکداری کشور به منظور خروج ار رکود و رسیدن به شاخص های اقتصاد اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ناصر سزاوار ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: بانک مهر ایران بانک تخصصی قرض الحسنه است؛ این بانک با سرمایه 15 هزار میلیارد ریال با سهام داری 10 بانک دولتی و تحت نظر بانک مرکزی ایجاد شد؛ این سهام بر اساس منابع قرض الحسنه بانکها ایجاد شد.

وی افزود: این بانکها در 10 سال پیش دولتی بودند که 4 بانک، ملت و صادرات و تجارت و رفاه به بانک خصوصی مبدل شدند.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران یادآورشد: این بانک با نیت خیر قرض الحسنه آغاز به کار کرد و وظیفه خود را نشر فرهنگ قرض الحسنه قرارداد؛ این بانک حق سودگیری از منابع در سیستم بانکی است و حق سرمایه گذاری یا بنگاه داری ندارد؛ به همین دلیل این بانک صرفا در عرصه قرض الحسنه کار میکند.

وی گفت: خوشبختانه با گردش صحیح پول در این بانک، هزینه های بانک از محل 4 درصد تامین کند؛ درآمد کارمزدی و خدمات الکترونیک و...از دیگر خدمات بانک است؛ در سال 96 نرخ های بانک مدیریت کرد که وام های مرتبط به افراد بین 0 تا 4 درصد تسهیلات دریافت کند.

سزاوار بیان کرد: اصل کار در سیستم بانکی، گردش صحیح پول است؛ اگر گردش صحیح انجام شود، معوقات ایجاد می شودند و ریسک تغییر می کند و به همین دلیل است که به دلیل عدم گردش مالی صحیح پول مشکلات بین اقتصاد کشور و بانک ها ایجاد می شود.

این کارشناس بانکداری کشور بیان کرد: اگر بانکی نرخ معوقی وجود دارد یعنی گردش مالی قوی و صحیحی نداشته است؛ مشتریان باید با با بانک همراه باشد؛ متاسفانه در کشور و در سیستم اخذ تسهیلات مشاوره های مالی خوبی اراهی نمی شود؛ بهترین مشاوران، روسای بانک ها است هستند که مشتریان باید برای اخذ هرگونه وام به آنها مراجعه کنند.

وی گفت: هزینه تامین پول در کشور و سیستم بانکی بالا است و این مساله باعث افزایش نرخ سود در بانک ها است؛ وقتی بانک ها سود بانکی بالایی می دهند مشکلات بیشتر می شود.

وی افزود: بانک قرض الحسنه مهر در زمینه اقتصاد اسلامی حرکت می کند و قطعا به شاخصه های بالاتری دست می یابیم ولی باید بدانیم که مشکلات ساختاری اقتصادی نیز مشکلات بسیاری برای بانک ها ایجاد می شد.

سزاور یادآورشد: در 10 سال فعالیت بانک، از محل گردش صحیح پول گردش مالی خوب و منظمی داشته است؛ نرخ معوق بانک کمتر یک درصد است؛ جامعه هدف بانک، طبقه ضعیف جامعه است و خوشبختانه نشان داده که قشر ضعیف مالی جامعه جزو خوش حساب ترین مردم هستند.

وی تصریح کرد: این بانک با 530 شعبه در کشور فعالیت دارد که در 308 شهرستان جانمایی شده است؛ 88440 دستگاه خودپرداز و 42هزار دستگاه پوز خرید بانک در کشور وجود دارد.

وی یادآورشد: 4میلیون و 312هزار نفر مشتری این بانک هستند؛ مطالبات و معوقات ملی این بانک کمتر از یک درصد است که آماری استثنایی در کشور است؛ نرخ کفایت سرمایه بانک 45 درصد است که رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: کل تسهیلات این بانک تا پایان شهریورماه امسال 179هزار میلیارد ریال است که به 2میلیون و 847هزار فقره تعلق گرفته است؛ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تا پایان سال 95، 8070میلیارد ریال به 270هزار فقره تعلق گرفته است.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران اظهارکرد: از ابتدای سال 96 تا پایان شهریور 2هزار و 289 میلیون ریال تسهیلات ازدواج ارایه شده که به  21هزار فقره تعلق گرفته است.

سزاوار بیان کرد: در زمینه تسهیلات قرض الحسنه کمیته امداد و بهزیستی از سال 94 تا 96، 13هزار فقره وام اعطا شده است که شامل 196هزار میلیارد ریال است؛ قرض الحسنه کارآفرینی ودیعه مسکن به 3381 میلیون ریال به 41 هزار فقره وام تعلق گرفته است.

وی گفت: این بانک، ریسکهای بسیاری را در سیستم بانکداری بر عهده گرفته است؛ بانک رسالت پس از این بانک شکل گرفت و دلیل این امر نیز موفقیت نشر فرهنگ قرض الحسنه بود.

وی اظهارکرد: اگر بزرگان و آحاد ملت کمک کنند در مساعدت مردم در یاری رساندن به طبقه ضعیف جامعه و اشتغال و اقتصاد کشور موفقتر عمل کنیم؛ این بانک بیشتر در بخش اشتغال خرد فعالیت کرده است که امیدواریم با تسهیلات کم قیمت بتوانیم قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهیم تا از رکود خارج شویم.

وی گفت: در طرح رویش باور، سرمایه های خرد و کلان مردم تجمیع می شود تا بتوانند در سرمایه گذاری های مناسب شرکت کنند؛ در این حساب، مشتریان می توانند در یک وقف دسته جمعی با نیتهای خیر مشارکت کنند؛ این فعالیت ثمره ارزشمندی در حوزه نشر فرهنگ وقف خواهد داشت.

سزاوار یادآورشد: استان قم از جمله استانهایی است که از نظر جذب و صرف منابع جزو استان های قوی کشور است؛ 123 هزار حساب در استان قم ثبت شده است که شامل 9424 فقره جاری و 113هزار فقره پس انداز است.

وی گفت: تا کنون بیش از 96 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 5هزار میلیارد ریال تسهیلات در استان قم ارایه شده است؛ 14 شعبه فعال در استان قم فعالیت دارد.

مدیر امور شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران تصریح کرد: کشور ما نیازمند به قرض الحسنه است زیرا اگر قرض الحسنه در تولید کشور ما ورود جدی داشته باشد قطعا انقلابی در عرصه صنعتی و اقتصادی کشور رخ می دهد، زیرا هزینه سرمایه در کشور کاهش می یابد.

وی در ادامه گفت: ارتباط بسیاری خوبی با حوزه  علمیه داریم، زیرا با نگاه قرض الحسنه ای که این بانک دارد ارتباط خوبی با طلاب داریم و بسیاری از طلاب به واسطه سیستم قرض الحسنه بانک با این بانک ارتباط دارند.

سزاوار بیان کرد: با توجه به بیانات علمای عظام مبنی بر عدم دریافت دیرکرد وام، این بانک سعی کرده است که در ایام مختلف سال نسبت به بخشودگی دیرکرد اقدام کند، ولی باید راهکاری متناسب با شرایط بازار و سیستم بانکی ایجاد شود تا مشکلات این عرصه به مرور از بین برود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha