جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده

حوزه/مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با بیان اینکه سیره نبوی صحیح‌ترین و مستندترین سیره در تاریخ پیامبران الهی است، گفت: نبی مکرم اسلام(ص) پیام‌آور مهر و رحمت و منادی وحدت بود و امروز نه تنها امت اسلام، بلکه بشریّت در دنیای وانفسای کنونی نیازمند تأسی به سیره نبوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، پیش از ظهر امروز در مراسمی به مناسبت هفته وحدت در جمع طلاب این مدرسه علمیه اظهار داشت: سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) بهترین الگو برای سبک زندگی اسلامی است.

وی با بیان اینکه هفته وحدت فرصتی برای تبیین سیره نبوی در جامعه است، افزود:  ولادت پیامبر(ص) از نعمات الهی برای ابناء بشر است لیکن باید تلاش کنیم تا سیره و روش زندگی آن حضرت را به‌گونه‌ای تبیین کنیم که امروز مسلمانان بتوانند با تأسی از آن راه سعادت را در پیش بگیرند.

حجت‌الاسلام آزموده با تبیین ابعاد زندگانی خاتم‌الانبیا(ص) تصریح کرد: معراج، تهجد، یکرنگی و صداقت، بی‌آلایشی، خوش‌بینی به مردم، حفظ آبروی مردم، اخلاق الهی از اصول مهم در سیره پیامبر اسلام(ص) بود.

وی گفت: جای بسی افتخار و خوشبختی است که به اعتراف مورخان دوست و دشمن، سیره نبی اکرم در میان تمام سیره‌های بزرگان، از ویژگی امتیاز، شفافیت، اصالت و استحکام منحصربه‌فردی برخوردار است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به دلایل این برتری، صحیح و مستند بودن را یکی از دلایل برتری سیره نبوی نسبت به سایر بزرگان دانست و اظهار داشت: سیره نبوی، صحیح‌ترین و مستندترین سیره در تاریخ پیامبران، مصلحان و رهبرانی است که تاکنون به دست بشر معاصر رسیده است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد ادامه داد: از سیره و تاریخ زندگی پیامبران پیشین مطالب مستندی در دست نداریم و اگر قرآن و روایات اسلامی و سنت نبوی از آن‌ها یاد نمی‌کرد، رسولان الهی را به‌درستی نمی‌شناختیم؛ چرا که با نسبت‌های ناروایی که در تاریخ یا کتب آسمانی تحریف شده به آن‌ها داده‌اند، از اعتبار می‌افتادند و به حریم عفاف و عصمت آنان ضربه‌ای سنگین وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم با بیان حقایق، خرافات و تهمت‌ها را از دامن پاک انبیای سلف و کتاب‌های اصلی و تحریف نشده آنان زدوده است، گفت: در خصوص نبی مکرم اسلام(ص) باید با کمال سرافرازی بگوییم که به اعتراف خاورشناسان سیره آن حضرت از صحیح‌ترین منابع تاریخی از نظر قوّت سند و تواتر روایات و اتصال سندهایی است که به ما رسیده است در صورتی که چنین ویژگی‌هایی در تاریخ زندگی هیچ‌کدام از انبیای سلف و مصلحان تاریخ و رهبران بشری دیده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: امروزه برخی از پژوهشگران غربی در اصل وجود موسی(ع) و عیسی(ع) تردید کرده و آنان را شخصیت‌های اساطیری نامیده‌اند، زیرا به اعتراف منادیان ادیان، هیچ یک از کتاب‌های مذهبی ادیان الهی، جز قرآن مجید به‌صورت اعجاز نازل نشده و عباراتشان بشری و معمولی و قابل تغییر بوده است و بدیهی است هنگامی که عبارت به دلخواه آنان تغییر کند، محتوا نیز تغییر خواهد کرد.

وی گفت: افزون بر این، در طی تحولات تاریخی، انقلاب‌ها، جنگ‌ها و آتش‌سوزی کتابخانه‌ها، مجموعه انجیل‌ها و به‌اصطلاح کتب عهد عتیق و جدید هم از میان رفته و پیش از آن، با حمله بخت‌النصر، تورات و لوایح موسی به کلی نابود شده است.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد با بیان اینکه پس از گذشت سال‌های متمادی، جمعی از مقامات روحانی به تدوین مجدد آن‌ها پرداختند که بی‌گمان در این تألیف جدید، به طور طبیعی تحریف‌ها و حذف و اضافاتی انجام گرفته است، افزود: تورات و انجیل، اعتبار تاریخی و حجیت سندی ندارند؛ ولی قرآن مجید به‌تنهایی یک سند زنده و معجزه ماندگار و اعجاز تاریخی است که بدون کم‌وکاست و تغییر عبارات و اضافات، از عصر رسول خدا(ص) تا زمان حاضر باقی‌مانده است.

وی خاطرنشان کرد: نبی مکرم اسلام(ص) پیام‌آور مهر و رحمت و منادی وحدت بود و امروز نه تنها امت اسلام، بلکه بشریت در دنیای وانفسای کنونی نیازمند تأسی به سیره نبوی است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha