جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سمينار «وحدت امت و مشکلات جاری دنیای اسلام» در بنگلادش

حوزه/ به مناسبت سالروز ميلاد حضرت محمد مصطفي(ص) و هفته وحدت، سمیناری با عنوان «وحدت امت و مشکلات جاري دنیای اسلام» در داکا برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت سالروز ميلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و هفته وحدت، سمیناری با عنوان «وحدت امت و مشکلات جاري دنیای اسلام» در داکا و با حضور شخصیت‌های دینی، سیاسی، علمی و دانشگاهی، 10 آذرماه در محل تالار اجتماعات انجمن پزشکان بنگلادش برگزار شد.

حجت‌الاسلام مظلومی، نماینده دفتر مقام معظم رهبری در امور بنگلادش، در سخنان خود در این سمینار، گفت: دشمن همیشه با شیوه‌های مختلف به دنبال تفرقه و جدایی در مسلمین بوده است؛ یک‌روز با مطرح کردن بحث شیعه و سنی، روز دیگر با مطرح کردن مسأله عرب و غیر عرب و بالاخره امروز می‌بینیم که بین خود عرب‌ها تقرقه می‌اندازد.

وي افزود: اگر ما بخواهیم این مشکلات را حل کنیم، به وحدت و همبستگی نیاز داریم و امیدواریم با پیروی صحیح از روش پیامبرمان در آینده نزدیک در برقراری اتحاد و صلح و همدلی بین امت اسلامی موفق شویم.

سید موسی حسینی، رایزن فرهنگی كشورمان، نیز گفت: امروز امت اسلامی یکی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین دوره‌های روزگار خود را طی می‌کند. در این دوره، انواع توطئه‌های داخلی و خارجی، اتحاد و همدلی جهان اسلام و عظمت و اقتدار امت اسلامی را نشانه گرفته است.

وي افزود: گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت ازسوی پیروان آن حضرت، فرصتی برای تقویت اتحاد، اخوت، برادری و همدلی ما مسلمانان از هر رنگ و نژاد و زبان با یکدیگر است.

در ادامه اين همايش، بدر الدجی، حقوقدان برجسته، در مقاله خود گفت: توطئه‌ها بر علیه امت اسلامی سابقه طولانی دارد و قدرت‌های استکباری و ضددینی همیشه برای ایجاد تفرقه بین مسلمین تلاش کرده‌اند.

وي افزود: در تاریخ معاصر با تشکیل دولت غاصب اسرائیل، غده سرطانی بزرگی بر پیکر امت اسلامی به‌خصوص در خاورمیانه تحمیل شد. در هر جای دنیا که مشکلاتی برای مسلمانان پیش می‌آید، دست صهیونیست‌ها در پشت آن پیدا می‌شود.

بدرالدجی، در ادامه مقاله به بعضی از مشکلات موجود در نقاط مختلف جهان به‌ویژه مسأله مسلمانان ستمدیده میانمار اشاره و تصریح کرد:‌ تنها راه خروج از این وضعیت اسفناک، کنار گذاشتن اختلافات فرقه‌ای و مذهبی بین مسلمانان و جمع شدن زیر پرچم وحدت اسلامی است.

واعظی، سفیر كشورمان نيز در سخنان خود با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی کشورهای اسلامی، نداشتن رفتار اسلامی در روش و منش خودشان است.

وي افزود: در حوزه‌های علميه ايران بر مسأله اخلاق بسیار تأکید می‌شود،‌ زیرا، داشتن اخلاق حسنه، وظیفه مهم برای مسلمانان است.

واعظی، با اشاره به تأسیس دارالتقریب به کوشش حضرت آیت الله بروجردی(ره)، تصریح کرد: ملت ایران از دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، منادی وحدت اسلامی بوده است و بعد از پیروزی انقلاب نیز هر سال در تهران بزرگ‌ترین سمینار بین‌المللی وحدت برگزار می‌شود.

ابوالکلام آزاد، عضو پارلمان و وزیر پيشين فرهنگ و اطلاع رسانی بنگلادش، مهمان ویژه برنامه در سخنان خود گفت: متأسفانه هر نقطه‌ای در دنیا فتنه‌ای و یا کشتاری وجود دارد، این مسلمانان هستند که شکار آن قرار می‌گیرند.

این عضو پارلمان، با اشاره به سفر چندسال پیش خود به ایران در مقام وزیر، افزود: کشور اسلامی ایران از نظر منابع مادی و معنوی بسیار غنی است. من متوجه نمی‌شدم که ایران با کدام نیرو جرأت می‌کند در مقابل استکباران جهان این‌طور بایستد. بعد فهميدم که ایران خیلی منابع غنی مادی و معنوی دارد.

وزیر پيشين فرهنگ و اطلاع رسانی بنگلادش، اعلام فاصله بین 12 تا 17ربیع الأول به‌عنوان هفته وحدت را یکی از حکیمانه ترین انتخاب‌های حضرت امام خمینی (ره) خواند و گفت: ما باید توجه داشته باشیم که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام با سیاست «لا اکراه فی الدین» و «لکم دینکم و لی دین» از راه سلم و آشتی رسالت خود را انجام داد. لذا نباید در این راه افراطی‌گری کرد و عقاید و باورهای خود را با زور به دیگری تحمیل کرد.

عبد الله المعروف، استاد گروه عربی دانشگاه داکا، که خود دانش‌آموخته عربستان و عضو سازمان رابطه علم اسلامی نیز است، با ذکر بعضی از سیاست‌های اخیر حکومت آل سعود که باعث ایجاد تفرقه و اختلافات بین مسلمانان می‌شود، سردمداران این حکومت را به شدت محکوم کرد.

وی، همچنین افراطی‌گری‌های فرقه وهابیت را عاملی برای ایجاد تنش و درگیری بین مسلمانان جهان قلمداد کرد و از بی تفاوتی سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهادهای مسلمانان در حل مشکلات جهان اسلام انتقاد کرد.

وی با اشاره به بدبختی‌های مسلمانان ستمدیده روهینگیا، گفت: صدایی از سازمان‌های اسلامی در این باره بلند نشد، در حالی که خانم شیخ حسینه، آنان را پناه داد و اعلام داشت: ان‌شاءالله ما با یاری خداوند مشکلات را حل خواهیم ساخت.

در پايان اين همايش، همخوانی نعت و سروده‌های اسلامی در وصف پيامبر اكرم (ص) توسط گروه بنگلادشی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha