جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کرسی آزاد اندیشی در همدان

حوزه/ مهرگان با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: حمایت از کالای داخلی با کیفیت، از مصادیق اخلاق اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، نادر مهرگان، استاد دانشگاه بوعلی سینا، ظهر امروز در نشست آزاد اندیشی حوزه علمیه همدان با موضوع «اقتصاد مقاومتی»، گفت: بعد از تشکیل انقلاب اسلامی مسؤولان به دنبال فعالیت فرهنگی بوده و بر این عقیده بودند که انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است، از این رو مساله اقتصاد مورد غفلت واقع شد.

وی افزود: مقاصد اقتصاد به دو بخش آرمان ها و اهداف تقسیم می شود، هدف مقوله ای مشخص است، اما آرمان مساله ای است که قابل سنجش نیست و در اقتصاد اسلامی هدف زندگی انسان ها است و سعادت مندی آرمان؛ به همین سبب اقتصاد دان بر روی اهداف برنامه ریزی می کند.

استاد دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: مساله خودکفایی در داخل همان طور که دارای فواید بسیاری است، مضرات فراوانی نیز به دنبال دارد، از بین رفتن رقابت در بازار داخل، کمبود کیفیت از مهم ترین مضرات خودکفایی است.

وی در ادامه افزود: یکی از عناصر مهم  در اقتصاد کشور ها رشد اقتصادی است، زیرا با رشد اقتصادی مسائلی همچون اشتغال، کاهش فقر  و ثبات اقتصادی به تبع حاصل می شود.

استاد دانشگاه بوعلی سینای همدان تصریح کرد: حق اظهار نظر در جوامعی وجود دارد که صادرات غیر نفتی و اقتصاد داخلی در آن کشور ها حاکم باشد، با توجه به کشور های عربی متوجه می شویم که مردم این کشور ها هیچ حقی در باره اظهار نظر ندارند.

وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل کند و همراه شدن با اقتصاد جهانی می تواند کمک بسزایی در اقتصاد داخلی داشته باشد.

مهرگان با اشاره به سرنگونی شوروی اظهار داشت: یکی از مهم ترین علل سرنگونی شوروی مشکلات اقتصادی به شمار می رود، متاسفانه کشور ایران نیز 85 درصد واردات مواد غذایی دارد و این مساله خود مشکل بزرگی به شمار می رود.

وی در پایان با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی نیاز به اخلاق دارد، حمایت از کالای داخلی با کیفیت، از مصادیق اخلاق اجتماعی است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha