پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: آیت الله حائری شیرازی عمر مبارک خود را صرف نشر علوم اهل‌بیت(ع) در سراسر کشور کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد امشب در مراسم ارتحال آیت الله حائری شیرازی در مسجد اعظم قم، گفت: عمر، اندک و زودگذر است و همچون نسیمی از ولادت تا مرگ انسان را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: عمر بزرگ‌ترین سرمایه انسان است که هرچه از او می‌رود، دیگر به انسان باز نمی‌گردد؛ روایات بسیاری در خصوص عمر موجود است که در احادیث ما به آن اشاره شده است؛ عمر از مسائلی است که بشر نسبت به آن باید در قیامت پاسخگو باشد.

این استاد حوزه تصریح کرد: مردم در خصوص عمر به چند دسته تقسیم می شوند؛ نخست، کسانی هستند که در سنین بالا به این می اندیشمند که چگونه همچون برهم خوردن چشم، عمر آنان سپری شد و یک عمر در غفلت بوده‌ اند.

وی عنوان کرد: برخی دیگر از افراد هستند که از عمر خود استفاده می کنند و اجازه اتلاف عمر را نمی‌دهند؛ ائمه(ع) مصداق کامل این مسئله بودند؛ از دیگر سوی علمای بزرگ ما نیز چنین بودند و از عمر خود به شکلی استفاده کردند که می توان گفت عمر خود را در راه هدایت مردم سپری کردند.

این استاد حوزه با بیان اینکه آیت الله حائری شیرازی از علمایی بود که از عمر خود استفاده کرد،‌ گفت: ایشان بیان می کرد که پدرم، نام من را محی‌الدین نهاد تا احیاگر باشم؛ به همین دلیل همیشه تلاش می کنم که در امور خیر و هدایت مردم تحول‌آفرین باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: ایشان دائم السفر بود و با هواپیما نیز مسافرت نمی کرد ولی برای هدایت مردم به اقصی نقاط کشور مسافرت می کرد و یک لحظه به استراحت نمی پرداخت و همیشه بیان می کرد وقتی در هر شهری از من دعوت می شود، برای تبلیغ دین در آن شهر حاضر می‌شوم.‌

وی تصریح کرد: ایشان در تبلیغ دین همه سختی ها را به جان خرید؛ در سی سالی که امام جمعه بودند از هیچ تلاشی برای تبلیغ دین دست برنداشتند و به قول فرزند ایشان، رهبر انقلاب نیز با استعفای ایشان موافق نبودند ولی ایشان اصرار کردند که به حوزه رفته و دروس اخلاق و تبلیغ خود را به شکل گسترده در سطح حوزه قم و کشور گسترش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهار کرد: یکی از رمزهای توفیق تبلیغ ایشان، آن بود که ایشان سخنش را از جان بر می آورد و بر قلوب نیز می نشست؛ ایشان همچنین به علوم حوزوی بسنده نکرد و چهار زبان فارسی و عربی و انگلیسی و ترکی را به شکل محاوره ای تکلم می کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله حائری شیرازی در علوم ریاضی و اقتصاد متخصص بود و نظریه‌هایی در این زمینه‌ها مطرح کرده بود،‌ گفت: ایشان از استادان برجسته بود که دارای استعداد و نبوغ عجیبی بود که از جمله آن می توان به حافظه عجیب ایشان اشاره کرد.

وی اظهارکرد: ایشان عالمی جامع بود و با وجود این همه سوابق تدریس و مسئولیت های خطیر و حضور گسترده و تأثیرگذار در جنگ تحمیلی، زندگی زاهدانه‌ای داشت؛ ایشان در شیراز خانه ای نداشت و همان خانه استادی پیش از رفتن به شیراز در قم را حفظ کرده بود و پس از اقامت مجدد در قم، در همان خانه ساده سکونت یافت.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد بیان کرد: ایشان چند دغدغه بسیار مهم داشتند و همیشه تا آخر عمر در این خصوص سفارش می کردند؛ مسئله علوم انسانی، رباخواری، مبارزه با ربا در اقتصاد و همچنین مسئله مبارزه با شرک از جمله دغدغه های آن عالم عامل بود که تا آخر عمر و در آخرین نفس های عمر پر برکت‌شان با اشارات انگشت دست به آنها اشاره کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha