جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ پژوهشگر و نویسنده اقتصادی سیره علمای گذشته در استفاده از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی را الهام بخش دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اکبر ابدالی نویسنده کتاب «اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر» امروز در مراسم رونمایی از این اثر در جهاددانشگاهی واحد استان قم، با ذکر این مساله که اقتصاد مقاومتی امری جهادی است گفت: مبلغان حوزوی بسیاری در سطح کشور اقدام به تبیین این امر مهم رهبری می کنند ولی متاسفانه هنوز کتابی قوی و متقن و با همه ابعاد در این زمینه در دست نداشتند.

وی افزود: این کتاب با این عنوان که بر گرفته از بیانات رهبر انقلاب است، نگاشته شده و مساله جهاد کبیر در زمینه مقابله با توطئه‏های مستکبران مورد نظر قرار گرفته است.

نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی، تفسیر جهاد کبیر با ذکر این مطلب که این کتاب در 9 فصل تنظیم شده است، گفت: بخش هایی از آن حاصل 15هزار نفر ساعت دوره آموزشی است که سوالات و شبهاتی از سوی گروه های مختلف مطرح و پاسخ داده شده و عناصر مشترک این شبهات و مهمترین سوالات در این زمینه پاسخ داده شده است.

برخی هنوز مساله نفوذ را جدی نگرفته اند

این فعال علمی و اقتصادی بیان کرد: یکی از مباحث مهم این کتاب مساله نفوذ دشمن در عرصه اقتصادی کشور است که متاسفانه هنوز عده ای آن را منکر می شوند ولی در این کتاب با استفاده از اسناد کاملا خارجی به این مساله اشاره شده است.

ابدالی اظهارکرد: این کتاب حاصل سالها کار میدانی و مواجهه با رخدادها و سوالات و پرسشگری از 2 هزار واحد تولیدی است و وقتی که مساله ای به نام بازار مصرف به عنوان مهمترین معضل در اقتصاد مقاومتی در این کتاب مطرح می شود قطعا حاصل این داده های قوی و مستند آماری است و راه درمان این مشکل نیز بیان شده است.

وی گفت:  در انتشار این کتاب هم سعی شد که از کاغذ ایرانی استفاده شود که این کار با زحمت فراوان انجام شد و نکته جالبتر آنکه در تولید این اثر از کاغذهای چوبی استفاده نشده بلکه از تفاله نیشکر برای ساخت این اوراق استفاده شده است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در این کتاب به آرا و سیره علما در زمینه اقتصاد مقاوتی در عصر حاضر و گذشته پرداخته شده است و خوراک مناسبی نیز برای فعالان عرصه تبلیغ دین نیز عرضه شده است.

وی گفت: کشورما در همسایگی 550 میلیون نفر قراردارد و یک بازار عظیم داخلی را نیز در اختیار داریم؛ بحث رهبری نیز همین مساله است که چرا با وجود همین بازار بزرگ واحدهای اقتصادی ما از رکود رنج می برند ولی این همه کالای قاچاق در بازار ما جولان می دهد.

ابدالی اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست بلکه یک سیستم عامل است که اگر این سیستم عامل بستر مناسبی نداشته باشد، قابلیت کاربردی کردن بهترین برنامه ها را نیز ندارد و اگر قابلیت داشته باشد این برنامه ها را به مرحله اجرا می رساند؛ به همین دلیل است که هنوز فعالیت ها در عرصه اقتصاد مقاومتی به نتیجه نرسیده است.

عدم خودباوری به اقتصاد مقاومتی معظلی بزرگتر است

وی گفت: متاسفانه برخی از مسئولان کشور ما هنوز به این خودباوری نرسیده اند و به اقتصاد مقاومتی به شکلی که مد نظر است اعتقاد و التزام ندارند؛ ستاد اقتصاد مقاومتی با توجه به اینکه این بستر را نمی تواند فراهم کند موفق نبوده است.

این پژوهشگر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برخی فتوای مهم رهبر انقلاب در باب حرام بودن استفاده از کالای خارجی در عین وجود کالای ایرانی را مهمترین فتوا در این زمینه پس از فتوای حرمت تنباکو می دانند ولی مسئولان پاسخ دهند که آیا به این مساله عمل کرده اند؟

وی افزود:وقتی رئیس جمهور ترکیه عنوان می کند که پس از تولید اولین خوردوی ملی ترکیه در سال جاری میلادی دیگر هیچ خودروی خارجی استفاده نمی کند باید این رفتار را با مسئولان خود سنجید که اگر این گونه به کالای ایرانی تعصب داشتند باید خانه ها و وسایل آنها و حتی وسایل اداری ما ایرانی باشد.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی را نباید با اقتصاد ریاضتی مقایسه کرد؛ اقتصاد مقاومتی برگرفته از دامنه تفکر اسلامی است و خود اقتصاد مقاومتی نیز شعاعی از اقتصاد اسلامی است که در آن عدالت و ساخت اجتماعی توحید محور ملاک عمل است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha