جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تجمل گرایی

حوزه/ کارشناس دینی عنوان  کرد: مسئولین باید با ساده‌زیستی خود الگوی مصرف اسلامی را به مردم معرفی کرده و از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، استاد حوزه علمیه همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، اظهار کرد: در روزگار نه چندان دور، افراد مرفه جامعه ملاحظات خاصی در روش زندگی خود داشتند و همواره سعی می‌کردند سطح زندگی خود را به سطح اقشار متوسط جامعه نزدیک کنند تا سبب ایجاد آسیب‌های روحی، یأس و ناامیدی در بین افراد محروم جامعه نشوند.

وی ادامه داد: به مرور زمان، علیرغم افزایش امکانات مادی و بالا رفتن سطح رفاه عمومی، این ملاحظات رفته رفته کمرنگ شد، تا جایی که برخی افراد با نمایش ثروت خود به دیگران فخر می‌فروشند.

حجت‌الاسلام سلیمانیان گفت: در دهه اخیر با وجود رسانه‌های جمعی پرمخاطب مانند تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی،فخر فروشی با پوشاک مد روز، خرید ماشین‌های گران‌قیمت، خانه‌های لوکس و غیره به روی همگان گشوده شده است؛ حال این پرسش مطرح است که چرا افراد مرفه جامعه با هر وسیله‌ای اقدام به نمایش ثروت خود می‌نمایند

وی خاطرنشان کرد:جهان به جای ورود به دنیای پست مدرنیته به سوی دوره‌ای گام بر می‌دارد که در آن پیامدهای مدرینیته ریشه‌دارتر و جهانی‌تر از پیش شده‌اند و تردیدی نیست که دنیای متجدد کنونی، به میزان گستردگی فراسوی محیط فعالیت‌های انفرادی امتداد می‌یابد.

وی افزود: جهت‌گیری نظریه‌های اجتماعی در دهه اخیر به سمت پذیرش اهمیت فزاینده سبک زندگی مصرف‌گرایی در شکل دادن به هویت شخصی و اجتماعی است.

این کارشناس حوزوی  با بیان این که هویت اجتماعی تعبیری است که فرد از خود در رابطه با دیگران معنا پیدا می‌کند، اضافه کرد: هویت بر اساس عضویت در رده‌ها و گروه‌های گوناگون اجتماعی شکل می‌گیرد هویت افراد وابسته به برداشت دیگران است و شناسایی دیگران لازمه تثبیت هویت است، بنابراین ماهیت هویت اجتماعی در سبک زندگی افراد نهفته است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امروزه سبک زندگی به معیاری جهت معرفی جایگاه اجتماعی و هویت افراد تبدیل شده؛ چراکه نشان‌دهنده رفتارها، پوشش، خوراک و نگرش‌های آنها است.

مصرف در اسلام وسیله رسیدن به غایت است

حجت‌الاسلام سلیمانیان گفت: در دین اسلام برخلاف نظریات غربی، مصرف به خودی خود اصالت نداشته و تنها وسیله‌ای است در جهت رسیدن به اهداف غایی خلقت، اسلام همواره بر اعتدال بر مصرف، دوری از اسراف و انفاق به دیگران توصیه کرده است و از صفات رذیله‌ای مانند فخرفروشی  به شدت نهی کرده است.

وی تأکید کرد: اسلام با مصرف در حد اعتدال مخالفتی ندارد تا جایی که ثروت برای فرد تبدیل به ارزش نشود و و ی را غرق در تجملات نکند، قرآن کریم و احادیث گهربار معصومین(ع) رفتارهای نابهنجاری مانند «تفاخر» را ناشی از جهل و عدم اعتقاد قوی به معاد و توحید حقیقی می‌دانند.

کارشناس دینی  با تأکید بر این که درصورتی که افراد به اصول اعتقادی دین اسلام  باور قلبی داشته باشند، هویت خود را در ارزش‌های مادی جست‌وجو نمی‌کنند، اظهار کرد: مؤمنان همواره حرکتشان در مسیر رسیدن به کمال واقعی خواهد بود که در این صورت مجالی برای بروز و ظهور چنین صفاتی در وجودشان نخواهد ماند.

وی اضافه کرد: باتوجه به آسیب‌های فراوانی که رواج فرهنگ مصرف‌گرایی در پی دارد، مردم و مسئولین باید به صورت ریشه‌ای به دنبال رفع این معضل باشند.

حجت‌الاسلام سلیمانیان عنوان کرد: یکی از راهکارهای رفع این معضل ساده‌زیستی مسئولین است به طور معمول مردم از رفتار، منش و سبک زندگی مسئولین جامعه الگو می‌گیرند امیرالمؤمنین(ع) فرمودهاند: مردم بر دین حاکمان خویش‌اند؛ یا به عبارتی مردم مانند حاکمان خود زندگی می‌کنند؛ در نتیجه مسئولین باید با ساده‌زیستی خود الگوی مصرف اسلامی را به مردم معرفی کرده و از اسراف و تبذیر پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود نباید فراموش کرد که درمان صفت رذیله تفاخر تنها با ایمان قلبی به معاد، تفکر در حسابرسی قیامت، تفکر در قدرت خداوند، پی بردن به ضعف و ناتوانی خود، انفاق به دیگران و به تبع آن حاکم شدن سبک زندگی اسلامی در زندگی میسر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha