سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دانشپور

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی، یکی از چالش های جهان اسلام در عدم شکوفایی تمدن نوین اسلامی را نبود وحدت میان کشورهای اسلامی دانست و تأکید کرد: از این اختلاف تنها دشمن سود می برد به همین دلیل کشورهای اسلامی باید به یک همگرایی برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، افتخار دانشپور، عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، در سمینار بین المللی شاخص های تمدن نوین اسلامی که در این دانشگاه برگزار شد، با بیان این که تمدن رشد و بالندگی را در پی دارد، اظهار کرد: نبی اکرم(ص) با بعثت خویش تمدنی را ایجاد کردند که سعادت دنیوی و اخروی انسان ها را بر عهده دارد. این تمدن می تواند آشفتگی انسان کنونی را به سمت ثبات سوق دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تهران افزود: احیا، واکاوی و معرفی تمدن نوین اسلامی به عنوان یک ایده جدید می تواند برای جهان اسلام افق روشنی داشته باشد.

دانشپور یکی از چالش های جهان اسلام در عدم شکوفایی تمدن نوین اسلامی را نبود وحدت میان کشورهای اسلامی دانست و تأکید کرد: از این اختلاف تنها دشمن سود می برد به همین دلیل کشورهای اسلامی باید به یک همگرایی برسند چرا که عزت جهان اسلام در وحدت است.

این استاد دانشگاه، بازخوانی سیره نبوی را راهکار دیگر رسیدن به تمدن نوین اسلامی برشمرد و گفت: این بازخوانی می تواند بشر امروزی را از بن بست گرفتار شده در آن نجات دهد.

وی اضافه کرد: سیره نبوی می تواند در جهان با سیره های انحرافی مقابله کند. تمدن نوین اسلامی به دنبال استعمار ملت ها و دولت ها نیست بلکه به دنبال جذب حقیقی به وسیله انتخاب آگاهانه توسط خود مردم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی تهران تأکید کرد: تمدن نوین اسلامی می تواند در زمینه های مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی و... نقش آفرینی کند. البته فرهنگ و تمدن برخواسته از اندیشه اسلامی هر چند در طول تاریخ سیر نزولی داشته ولی با تکیه بر دین، عقلانیت، علم و اخلاق به دست فراموشی سپرده نشد. تمسک به این تمدن تنها چاره خارج شدن از بن بست های دنیای کنونی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha