جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سخنرانی آیت الله موسوی جزایری در نشست خبری همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری در اهواز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خوزستان، کتاب مجالس المؤمنین قاضی نورالله شوشتری را دایره المعارف شیعیان دانست و گفت: قاضی سید نورالله شوشتری در فلسفه، کلام، هنر، شعر، فقه، تفسیر، ریاضیات و هندسه، نجوم تبحر داشتند و دایره المعارف مجالس المؤمنین از جمله آثار درخشان وی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، شامگاه سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت ماه جاری، در نشست خبری نخستین همایش گرامیداشت آیت الله قاضی نورالله شوشتری، اظهارداشت: مقام آن بزرگوار در سطحی قرار دارد که با برگزاری جلسات و همایش‌ها ادا نمی‌شود مگر اینکه در حوزه‌های علمیه بزرگ جهان تشیع چنین همایش‌هایی را به‌صورت بین‌المللی و با کارهای تحقیقی زیاد در ارتباط با کتب تألیفی و سیره زندگانی‌شان انجام دهیم.

امام جمعه اهواز، با بیان اینکه تألیفات قاضی سید نورالله شوشتری اقیانوسی در تحقیقات و برخوردار از مطالب غنی و دری گران‌بها هستند، خاطرنشان کرد: آیت الله مرعشی نجفی در تعلیقات بر احقاق الحق 140 عنوان از تألیفات شهید بزرگوار را در علوم مختلف بیان می‌کند.

 نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد و گفت: قاضی سید نورالله شوشتری در فلسفه، کلام، هنر، شعر، فقه، تفسیر، ریاضیات و هندسه، نجوم تبحر داشتند و دایره المعارف مجالس المؤمنین از جمله آثار درخشان وی هستند.

وی با بیان اینکه مجالس المؤمنین به زبان فارسی نوشته شده است، عنوان داشت: این کتاب را می‌توان احیاء و در اختیار مؤمنان قرار داد.

امام جمعه اهواز، با بیان اینکه عده‌ای از علمای عامه نسبت به مذهب تشیع ساختگی وعدم سابقه بودن آن را مطرح کردند، افزود: قاضی سید نورالله شوشتری در رد چنین گفتاری کتاب مجالس المؤمنین را تألیف کرد که اکنون با تحقیق صورت گرفته از سوی آستان قدس رضوی در 7 جلد منتشر کرد.

آیت الله موسوی جزایری ادامه داد: قاضی سید نورالله شوشتری در این کتاب عشایر عربی را که از دوران رسول خدا(ص) معتقد به مذهب تشیع و از شیعیان امیرمؤمنان بودند، را ذکر می‌کند و در ادامه نیز اسامی صحابه حضرت ختمی مرتبت، تابعان، فقها و مشایخ و شاعران عرب و فارسی، سلاطین و وزرا را که به تشیع معروف بودند، با ذکر دلیل و برهان یادآور می‌شود.

وی کتاب مجالس المؤمنین قاضی نورالله شوشتری را دایره المعارف شیعیان برشمرد و گفت: امیدواریم همایش به بهترین شکل ممکن برگزار شود و مقدمه‌ای باشد تا حق قاضی سید نورالله شوشتری به طور کامل ادا شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه استان‌های اصفهان، تهران، مازندران خواهان برگزاری همایش قاضی سید نورالله شوشتری هستند، گفت: هندوستان نیز متقاضی برگزاری همایش است و به احتمال زیاد چنین همایشی در کربلای معلا و نجف اشرف برگزار شود.

امام جمعه اهواز در پایان در رابطه با جایگاه کتب قاضی سید نورالله شوشتری در حوزه علمیه، اظهارداشت: بنا به گفته یکی از محققان حوزه، بهترین کتاب در مباحث اعتقادی، احقاق الحق قاضی نورالله شوشتری است.

 

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha