جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ سفر معاون تهذیب حوزه های علمیه به سمنان

حوزه/ معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که تهذیب و اخلاق نقش مهمی در حوزه‌های علمیه دارد، گفت: وضعیت تهذیبی در حوزه‌های علمیه باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید ملکی، در جمع مدیران و معاونین تهذیب مدارس علمیه استان سمنان با عنوان توجیه «طرح جامع تربیتی» به میزبانی سالن اجتماعات آیت‌الله عالمی مدرسه علمیه علی ابن موسی‌الرضا(ع) سفیران هدایت سمنان، با اشاره به لزوم توجه جدی به مباحث اخلاقی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جایگاه تهذیب کمی کمرنگ شده، آیت‌الله تحریری استاد اخلاق و تولیت مدرسه مروی از مقام معظم رهبری نقل می‌کرد که ایشان گفته‌اند بحث تهذیب و تربیت در حوزه‌های علمیه کمرنگ شده است و باید تقویت شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه در برنامه‌ریزی و ساختار جدید تهذیبی باید شاهد تغییر نگاه تربیتی در مدارس علمیه در بحث تهذیب باشیم، تصریح کرد: مدیران مدارس علمیه نقش اصلی در بحث تهذیب و اجرای مسائل تربیتی دارند و توجه و اجرای همین مسئله، قطعاً ارتقاء سطح تربیتی را افزایش خواهد داد.

وی افزود: تنها راه شکل‌گیری مباحث اخلاقی و تهذیبی در حوزه‌های علمیه، ارتباط مدیر و اساتید با طلاب است و البته اساتیدی که تنها به فکر تدریس و ارائه درس خوب نباشد، ولی متأسفانه این مسئله در حال اتفاق است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با بیان اینکه تهذیب و اخلاق نقش مهمی در حوزه‌های علمیه دارد، خاطرنشان کرد: با تغییر مدیریت در حوزه‌های علمیه و حضور آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه کشور، شاهد تغییر و تحولاتی در حوزه علمیه هستیم و امیدواریم این تحولات مطرح‌شده در زمین باقی نماند و در عمل هم شاهد تأثیرگذاری طرح‌های جدید در حوزه باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات پر دغدغه و پربحث، مسئله تهذیب است، افزود: برنامه‌های تهذیبی همیشه با مباحث مختلف مواجه است و برخی سلایق و مسلک‌های اخلاقی موجب می‌شود در برنامه‌ریزی‌های اخلاقی با این مباحث مواجه شویم.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه طلاب در حوزه‌های علمیه امانتی در دستان مسئولان امر در حوزه علمیه هستند و باید برای تربیت این امانت‌ها غصه بخوریم، افزود: باید در شیوه‌های تربیت و تهذیبی دنبال راهکارها و شیوه‌های درست و اصولی باشیم.

وی با تأکید بر اینکه وضعیت تهذیبی در حوزه‌های علمیه باید تقویت شود، گفت: این گناه است که اگر کسی در فضای حوزه علمیه بنشیند و منتظر حل مشکلات تهذیبی و اخلاقی از سوی مرکز و ستادی باشد و باید به‌صورت جهادی مجموعه شهرستان‌ها پیش از ابلاغ‌نامه‌ها و برنامه و طرح‌ها گام بردارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی با بیان اینکه احسان و نیکی و رفتار اسلامی در عمل بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها را کم می‌کند، تصریح کرد: یکی از طلاب هندی می‌گوید تازه به ایران آمده بودم و در سرمای سرد زمستان هیچ وسیله گرمایشی نداشتم؛ آیت‌الله میانجی(ره) با همسر خود به دیدار ما آمدند و با دیدن این صحنه به جهت بضاعت و فقر مالی بنده در اولین فرصت بخاری برایمان تهیه کردند و این طلبه هندی بارها و بارها نقل می‌کرد که پس از خداوندمتعال اولین شخصی که برایم بسیار عزیز و ارزشمند و قابل‌احترام بوده آیت‌الله میانجی(ره) است.

وی با بیان اینکه گفت‌وگو با حرف زدن بسیاری از مسائل و مشکلات و شبهات را حل‌وفصل می‌کند، بر تقویت گفتمان اساتید با طلاب در مدارس علمیه و برگشتن به خویشتن و همراهی با آنان تأکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha