جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ بسيار كسان هستند كه دلشان نمي خواهد كار بد انجام دهند و مورد سرزنش مردم و خشم و نارضايى خدا قرار گيرند. ولى چون گاهى نمى‏ توانند ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیأت تحريريه بنياد نهج‏ البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* معيار زشتى كارها

و احذر كل عمل يعمل به فى السرو يستحيى منه فى العلانيه، و احذر كل عمل اذا سئل عنه صاحبه انكره أو اعتذرمنه

* ترجمه

از كارى كه در نهان انجام مى شود و در آشكار شرم آور است، بپرهيز و نيز از كارى كه اگر انجام دهنده ‏اش، درباره آن بپر سند، يا انجام آن را انكار مى‏كند و يا بخاطر آن پوزش مى ‏طلبد، دورى كن.

* شرح

بسيار كسان هستند كه دلشان نمي خواهد كار بد انجام دهند و مورد سرزنش مردم و خشم و نارضايى خدا قرار گيرند. ولى چون گاهى نمى‏ توانند فرق ميان خوب و بد را تشخيص دهند، بطور ناخواسته و ناآگاهانه مرتكب اعمال ناپسند مى ‏شوند.

از اين رو، براى آنكه كار خوب از كار بد مشخص شود، و انسان بتواند فرق بين اين دو را بشناسد و كار بد انجام ندهد، امام عليه ‏السلام دو قانون و نشانه ساده و آسان تعيين فرموده است: اول آنكه كار بد، آن است كه بطور پنهانى و دور از چشم ديگران انجام داده مى‏ شود، زيرا انجام آن بطور آشكار و برابر چشم مردم باعث شرم و خجالت است.

دومين نشانه كار بد، آن است كه انجام دهنده آن را مورد پرسش قرار دهند كه چرا چنان كارى كرده است، يا انكار مي كند و مي گويد: ((من چنين كارى نكرده ‏ام))، و يا به خاطر انجام آن كار عذرخواهى مى‏ كند و مي گويد: ((مرا ببخشيد، از روى نادانى چنين كارى كرده ‏ام)).

پس ما نيز هرگاه ديديم كارى كه مي خواهيم انجام دهيم، يكى از اين دو نشانه را دارد، بايد بدانيم كه كار بدى است و از انجام آن خوددارى كنيم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha