پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 452881
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
نهج البلاغه

حوزه/ امام عليه ‏السلام به همه مسلمانان هشدار مى ‏دهد كه: مبادا آزادى و ارزش انسانى خود را، كه خداوند به شما ارزانى داشته است، پايمال كنيد و به طمع مال و مقام، در برابر انسانى همچون خودتان، بندگى كنيد، زيرا خداوند، همه انسانها را آزاد و يكسان آفريده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیأت تحريريه بنياد نهج‏ البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* چرا بنده ديگران؟

و لا تنكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا

* ترجمه

بنده ديگرى مباش، كه خدا، تو را آزاده آفريده است.

* شرح

خداوند، انسان را به صورت موجودى ((آزاد))، و داراى شخصيت و عزت نفس آفريده شده است و به او عقل و شعور، و نيروى درك و دريافت، و قدرت اراده بخشيده است، تا انديشه خود را به كار اندازد، از نيروى بدنى خود استفاده كند، و با قدرت فكر، و تن دادن به كار و تلاش، در كمال آزادى و سربلندى، زندگى شرافتمندانه‏ اى را دنبال كند. در آفرينش خدا، هيچ انسانى از ديگرى برتر و باارزش‏تر، يا كمتر و بى‏مقدارتر نيست. بنابراين، هيچ انسانى حق ندارد كه ديگران را بنده خود سازد، و هيچ انسان هم حق ندارد خود را به صورت بنده ديگران در آورد. زيرا بندگى، تنها در برابر خداوند متعال شايسته است، و جز خدا، هيچكس شايسته آن نيست كه انسانى، در برابرش، خود را دچار ذلت و زبونى كند و مانند بنده ناتوان و بيمقدارى ظاهر شود.

البته كسى كه عزت داشته باشد، و ارزش انسانى خود را بشناسد، به آزادى گرانقيمتى كه خداوند به او ارزانى داشته، احترام خواهد گذشت. چنين فردى، هميشه به نيروى فكر و قدرت كار و تلاش خود متكى خواهد بود، به آنچه در يك زندگى شرافتمندانه نصيبش مي شود قناعت خواهد كرد، و در نتيجه، همواره سربلند و آزاد خواهد زيست.

اما افراد ذليل و بى شخصيتى هم پيدا مى ‏شوند، كه به خاطر مال دنيا، در برابر ثروتمندان يا صاحبان مقام و قدرت، به زانو مى ‏افتند، سر تعظيم فرود مى ‏آورد، و بصورت بنده‏ اى ذليل و بى ارزش ظاهر مى ‏شوند، تا شايد از ثروت و مقام آن افراد بهره‏ اى ببرند و بيش از حد لياقت خود، مال و مقامى بدست آورند.

امام عليه ‏السلام، اينگونه افراد را نكوهش مى‏كند و به همه مسلمانان هشدار مى ‏دهد كه: مبادا آزادى و ارزش انسانى خود را، كه خداوند به شما ارزانى داشته است، پايمال كنيد و به طمع مال و مقام، در برابر انسانى همچون خودتان، بندگى كنيد، زيرا خداوند، همه انسانها را آزاد و يكسان آفريده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha