پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست علمی

نشست علمی«عوامل تعجیل در استجابت دعا» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، نشست علمی«عوامل تعجیل در استجابت دعا» از سوی جامعه الزهرا(س) در بخش حوزوی نمایشگاه برگزار شد.

مؤمنه عربی در این  نشست این سؤال را مطرح کرد که چرا با توجه به اینکه خداوند فرموده است «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» اما با وجود این دعایمان به استجابت نمی رسد.

وی افزود: افرادی با همه ذکر ها و دعا هایی که انجام می دهند اما به استجابت نمی رسند، مشکل کجاست، آیا آن ها نمی دانند چگونه دعا کنند یا نوع ارتباط با خدا را بلد نیستند.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: این نیاز انسان به خدا همیشه وجود دارد و امام صادق(ع) فرمود که رسول خدا(ص) دعا را سلاح مؤمن و ستون دین و نور آسمان ها و زمین دانستند.

وی ادامه داد: عده ای تصور می کنند که چون گناه می کنند و یا چون حق الناس بر گردنشان هست دعایشان مستجاب نمی شود بله این موارد درست است و مهم تر از همه مال حرام است که مانع اجابت دعا می شود.

عربی با بیان این که امام صادق(ع) موانع استجابت دعا را بیان کردند، گفت: به برخی از آن ها اشاره می کنم که  اولین چیزی که مانع اجابت دعا است سوء نیت است، یعنی در نیت خود دائما برای مردم بد خواستن.

وی توضیح داد: طینت بد و کسانی که با دو زبان با مردم روبه رو می شوند دعایشان مستجاب نمی شود و در این مورد امام حسن(ع) فرمودند در روز قیامت افرادی وارد محشر می شوند با دو زبان آتشین چون با دو زبان با مردم حرف می زدند و این مانع استجابت دعا می شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از علت هایی ک دعا مستجاب نمی شود این است که ما باور نداریم از کسی که نیازمان را از او می خواهیم می تواند آن را اجابت کند و این شک و تردید به خدا مانع استجابت دعا می شود.

وی به تأخیر انداختن نماز اول وقت را از دیگر علل عدم اجابت دعا برشمرد و گفت: وقتی وقت نماز می شود، ملائکه عصاره ای پخش می کنند که این عصاره را فقط کسانی جذب می کنند که نماز اول می خوانند و آن عصاره مصون کردن فرد نمازگزار است.

عربی مطرح کرد: انسان با زبانی که ناسزا و هر حرف ناشایستی را می زند چطور توقع دارد دعا کند و دعایش هم مستجاب شود.

وی ابراز کرد: یکی از چیز هایی مهم و اصلی که انسان را به تقرب الهی می رساند انجام کار نیک و صدقه دادن است و لذا بر طبق روایات کسی که صدقه دادن و کار نیک را ترک کند دعایش مستجاب نمی شود.

این محقق و پژوهشگر گفت: بزرگ ترین مشکل ما این است که به خدا اعتماد نداریم؛ لذا باید باور داشته باشیم، خدا تنها کسی است که می تواند نیازمان را برطرف نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha