جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محفوظ المنور عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین

حوزه/ محفوظ المنور عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی گفت: راهپیمایی بازگشت بسیار با اهمیت است و جامعه بین المللی در برابر مسئله فلسطین کوتاهی می کند.

محفوظ المنور عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفتگوی اختصاصی با سرویس بین الملل «حوزه»، گفت: راهپیمایی بازگشت پیام های مخلتفی دربردارد که مهم ترین آن، این است که جامعه بین المللی، اعراب و مسلمانان هرکدام به تنهایی مسئولیتی به عهده دارند که باید به آن پایبند باشند. ملت فلسطین بر تصمیم خود برای بازگشت به سرزمینی که از آن بیرون رانده شده، مصرّ است و آنان با طرح های غربی ها مقابله می کنند تا فلسطین آزاد شود.

متن گفتگو به شرح زیر است:

حوزه: روز جمعه شاهد حضور گسترده ملت های جهان در راهپیمایی روز جهانی قدس بودیم، به نظر شما روز جهانی قدس چه تأثیری در احیای مسئله فلسطین و عدم به حاشیه رفتن آن دارد؟

روز جهانی قدس روز بازگشت قدس به وجدان عربی و اسلامی است، به ویژه که ما شاهد کوتاهی و بی مهری به ملت فلسطین و مسئله آن هستیم.

امام خمینی زمانی که خواستار برپایی این روز شد، هدفش این بود که شهر قدس به جایگاه طبیعی خود بازگردد. بر همین اساس می گوییم که اهمیت روز جهانی قدس دارای جنبه سیاسی، اخلاقی و دینی است.

حوزه: نقش امام خامنه ای را در حمایت مسئله فلسطین چگونه ارزیابی می کنید؟

رهبر و امام خامنه ای نقش امام خمینی را کامل می کند و در مسیر ایشان در مبارزه با استکبار غربی حرکت می کند. امام خامنه ای به مسئله فلسطین و مسائل عمومی که متعلق به مستضعفین است، اهمیت می دهد و مسئله فلسطین را بزرگترین مسئله مظلومین عصر حاضر می داند.

به همین خاطر می گوییم که امام خامنه ای حق این امانت را به طور کامل ادا کرده و با قدرت های استکبار که علیه مسئله فلسطین و ملت های جهان توطئه می کنند، مقابله می کند.

امام خامنه ای همچنان در راه و مسیره امام راحل حرکت می کند و از مسئله، مقاومت و ملت فلسطین حمایت می کند و جوانان عرب را به انتفاضه علیه استکبار جهانی دعوت کرد.

حوزه: چگونه می توان در خصوص مسئله فلسطین به وحدت رسید و به نظر شما می توان یک بسیج یا ارتش اسلامی برای آزادی فلسطین تشکیل داد؟

امیدواریم که یک ارتش اسلامی برای آزادسازی فلسطین تشکیل شود و این یک خواسته به حق است که ملت فلسطین و ملت های منطقه که از پیامدهای اشغالگری و قلدری رنج می برند، به آن نیاز دارند و این طرح برای به ثمر رسیدن نیازمند تلاش زیاد است.

تمامی مسلمانان نسبت به قدس و مسئله فلسطین مسئولیت دارند؛ چرا که این سرزمین، سرزمنی اسراء، معراج و نبوت است.

حوزه: دیدگاه شما نسبت به توطئه هایی که علیه مسئله فلسطین انجام می گیرد به ویژه «قراداد قرن» چیست و راهپیمایی بازگشت چه تأثیر در مقابله با این توطئه ها دارد؟

فلسطین همچنان به صورت کامل تحت اشغال است. شاید تنها بخش از فلسطین که با تلاش مقاومت آزاد شده، نوار غزه است که همچنان در محاصره اشغالگران است و برخی در داخل فلسطین و کشور های عربی با رژیم اشغالگر همکاری می‌کنند.

راهپیمایی بازگشت بسیار با اهمیت است و جامعه بین المللی در برابر مسئله فلسطین کوتاهی می کند.

راهپیمایی بازگشت پیام های مخلتفی در بردارد که مهم ترین آن، این است که جامعه بین المللی، اعراب و مسلمانان هرکدام به تنهایی مسئولیتی بر عهده دارند که باید به آن پایبند باشند. ملت فلسطین بر تصمیم خود برای بازگشت به سرزمینی که از آن بیرون رانده شده، مصرّ است و آنان با طرح های غربی ها مقابله می کنند تا فلسطین آزاد شود.

حوزه: علما و حوزه های علمیه در یاری مسئله فلسطین چه نقشی می توانند بر عهده داشته باشند؟

بدون شک علما نقش بارزتر و مهم تری در مسئله فلسطین دارند، به ویژه که این مسئله در قرآن کریم مطرح شده و مرتبط با اعتقادات مسلمانان است.

علمای جمهوری اسلامی ایران به ندای وجدان خود گوش داده و به وظیفه اسلامی خود در قبال مسئله فلسطین عمل می کنند.

امید است که علما و احزاب هر امتی به حق ملت فلسطین پایبند باشند و بتواند ملت فلسطین را یاری کند.

حوزه: دلایل انتقال سفارت آمریکا به قدس و کمک سازمان های عربی در تسهیل اجرای این اقدام چیست؟

اگر کوتاهی کشور های عربی نبود و دولت آمریکا نمی دانست که بخشی زیادی از جهان اسلامی و عربی با این موضوع موافق اند، هیچ وقت آمریکا جرأت نداشت این تصمیم را بگیرد.

تمامی کسانی که دل به مذاکرات تحت نظارت آمریکا خوش کرده اند، باید بدانند که آمریکا پاک و قابل اعتماد نیست، بلکه هم پیمان راهبردی رژیم صهیونیستی است.

واکنش ملت فلسطین و جناح های مقاومت در قبال انتقال سفارت آمریکا این است که آنان قدس غربی را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر به رسمیت نمی شناسند و فلسطینی ها همچنان بر تمامی سرزمین فلسطین چنگ زده و به قدس متحد معتقد هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha