پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار فرهنگی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسمه تعالی

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی

کیهان باز هم دروغ رسانه سلطنتی انگلیس را افشا کرد/ پرونده‌های میراثی ایران روی میز کمیته میراث جهانی یونسکو رفت/ قدیمی‌ترین فرهنگ روستانشینی در شاهرود کشف شد/ باخت سنگین سینما به فوتبال،نمایش را امنیتی کرد

 

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

کیهان باز هم دروغ رسانه سلطنتی انگلیس را افشا کرد

درحالی‌که رسانه سلطنتی انگلیس، دلیل عدم حضور یکی از بازیکنان سابق تیم ملی اسپانیا در صداوسیما را وضعیت ظاهری وی اعلام کرده بود، معاون سیما درباره این موضوع توضیح داد. چهارشنبه شب گذشته بنا بود پویول، فوتبالیست سابق اسپانیایی مهمان ویژه این برنامه به مناسبت پخش مسابقه تیم‌های ملی ایران و اسپانیا باشد، اما حضور این مهمان لغو شد. شایعات مختلفی درباره دلیل لغو حضور وی در رسانه‌ها منتشر شد. بی‌بی‌سی فارسی هم گزارش داد که به خاطر مو‌های بلند پویول، از حضور وی در این برنامه ممانعت شد. اما مرتضی میرباقری، معاون سیما در گفت وگو با جام جم توضیح داد و گفت: بعد از دعوت فیگو کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی شکل گرفت که لزومی ندارد یک چهره خارجی برای حضور چند دقیقه‌ای‌اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول دریافت کند. معاون سیما در پاسخ به این سؤال که برخی اظهار کرده‌اند که رسانه ملی به خاطر پوشش ظاهری پویول با حضورش مخالفت کرده است؟ توضیح داد: شایعه عدم حضور این کارشناس به دلیل ظاهرش از سوی بی‌بی‌سی بوده و رسانه ملی این مسئله را صددرصد تکذیب می‌کند؛ بنابراین باز هم زمستان رفت و روسیاهی به زغال ماند. مردم از حقیقت آگاه شدند و باز هم بی‌بی‌سی، این رسانه استعمار پیر، به عنوان یک دروغگو نقش‌آفرینی کرد. گفتنی است، کیهان قبلاً از چندین دروغ رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی پرده برداشته بود.

 

پرونده‌های میراثی ایران روی میز کمیته میراث جهانی یونسکو رفت

در چهل‌ و دومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در منامه پایتخت بحرین آغاز شده است، فرآینده بررسی پرونده‌های فرهنگی تاریخی، طبیعی و ترکیبی کلید می‌خورد.امسال از میان ۳۱ پرونده، ۶ محوطه طبیعی، سه محوطه ترکیبی و ۲۱ محوطه تاریخی فرهنگی از کشورهای مختلف بررسی خواهند شد.کوهستان «Fanjingshan» از چین، مجموعه قله‌های مخروطی و آتشفشانی «Chaîne des Puys» در کشور فرانسه، چهار جزیره در کشور ژاپن، دره رودخانه «بیکین» در روسیه، کوه‌های «باربرتون» در آفریقای جنوبی و منطقه حفاظت شده ارسباران در ایران، پنج محوطه طبیعی هستند که امسال در فهرست آثار مورد بررسی اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو قرار دارند.۲۹ محوطه فرهنگی تاریخی از کشورهایی چون چین، چک، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ژاپن، عمان، کره جنوبی، ترکیه، اسپانیا، رومانی و امارات نیز در مورد بررسی قرار می‌گیرند که نام "منظر باستان‌شناسی فیرزوآباد در استان فارس" نیز به عنوان پرونده متعلق به ایران در این بخش دیده می‌شود.سه محوطه ترکیبی (تاریخی-طبیعی) نیز مربوط به کشورهای کانادا، کلمبیا و مکزیک است.

 

قدیمی‌ترین فرهنگ روستانشینی در شاهرود کشف شد

محوطه 9 هزار ساله عمادالدین، هفتمین محوطه دوره نوسنگی و برخوردار از قدیمی‌ترین فرهنگ دوره روستانشینی در نیمه شرقی فلات ایران در سمنان، به‌رغم تخریب بخش‌هایی از آن به دلیل باغ‌های میوه و جاده کمربندی تعیین عرصه شد.حسن رضوانی نیک آبادی - سرپرست هیأت باستان‌شناسی - با اعلام این خبر گفت: به منظور تعیین عرصه  واقعی محوطه تاریخی عماد الدین شاهرود، عملیات گمانه زنی در این محوطه  دوره نوسنگی آغاز شده است .او با اشاره به قرار گرفتن این محوطه در حاشیه جنوبی شهر شاهرود از شناسایی آن در سال 1394 به طور اتفاقی توسط مالک زمینی که بخشی از محوطه در آن واقع شده خبر داد. این باستان‌شناس توضیح داد: بخش اصلی این محوطه بر اساس شواهد سطحی مربوط به فرهنگ سنگ چخماق در منطقه  شمال شرق فلات ایران است که قدمت آن به اواخر هزاره  هفتم تا اواخر هزاره  ششم قبل از میلاد می‌رسد. با وجود این، شواهد سطحی دیگری گویای ادامه استقرار در این محوطه تا اواسط هزاره  پنجم پیش از میلاد است. رضوانی نیک آبادی در ادامه با بیان این‌که شمار قابل توجهی انواع دست ساخته‌های زندگی دوره  نوسنگی، مانند هاون‌های سنگی، دست‌آس، سنگِ ساب و تبر سنگی از خاک‌های شخم خورده  این محوطه به دست آمده است، اهمیت این محوطه را وجود شواهد روشنی در آن از ادامه استقرار از اواخر هزاره هفتم تا اواسط هزاره  پنجم پیش از میلاد و حدود دو هزار سال دانست.

 

باخت سنگین سینما به فوتبال،نمایش را امنیتی کرد

یک روزنامه‌ ، در چرخش معکوس سیاسی خود، با عبارتی عجیب، سعی می‌کند مسئله نمایش فوتبال در سینماها را کاملا امنیتی کند و عبارت «مقوله امنیتی» را به همین دلیل بکار می‌برد. روزنامه اعتماد، در چرخش معکوس سیاسی خود، با عبارتی عجیب، سعی می‌کند مسئله نمایش فوتبال در سینماها را کاملا امنیتی کند و عبارت «مقوله امنیتی» را به همین دلیل بکار می‌برد. اما وقتی فیلم «خوک» به عنوان فیلم شاخص روشنفکری، در سینما حتی با  ژانگولر سیاسی لیلا حاتمی در جشنواره برلین نمی‌فروشد. وقتی چهارراه استانبول و حتی فیلمفارسی جدید فرمان‌آرا با موضوع آماده باش برای رقصیدن، پاسخگوی نیاز مخاطب نیست، میان بد و بدتر، گزینه بد نمایش فوتبال در سینماهاست که می‌توان با نمایش مسابقات لیگ برتر و دیگر لیگ‌های جهانی مثل جام باشگاههای اروپا و حتی مسابقات والیبال، به صورت مستمر ادامه پیدا کند. فرهنگ سینما رفتن با حذف اکران فیلم خارجی از سبد مردم حذف شده است، شاید فوتبال دوباره این فرهنگ را به صورت عمومی‌تری احیا کند.

 

ظریف از برخورد ناخواسته محافظانش با خبرنگاران عذر خواست

وزارت خارجه اعلام کرد که محمد جواد ظریف در پی بروز برخی سوء تفاهمات بین محافظان اش با خبرنگاران عذر خواهی کرد. مرکز دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه این مطلب را در پی بروز سوءتفاهماتی میان محافظان وزیر امور خارجه و جمعی از خبرنگاران اعلام کرد.محمد جواد ظریف ضمن ابراز ناراحتی از مشکل پیش آمده اظهار کرد: ' محافظان افراد صادق و مخلصی هستند که تمام تلاششان را برای انجام وظایف محوله به آنها و براساس دستورالعمل های مربوطه خودشان انجام می‌دهند.وی گفت : برخی اوقات نسبت به رعایت مواردی که برای بنده بسیار مهم است مانند حفظ شئونات همه و به ویژه تکریم و احترام نمایندگان محترم رسانه‌ها، حساسیت لازم را به دلیل فشار برای انجام وظایف محوله سازمانی نشان نمی‌دهند؛ لذا بلافاصله به این عزیزان تذکرات لازم داده شد. وزیر خارجه گفت : به هرحال لازم می‌دانم از خبرنگارانی که ناخواسته و به هر شکل برخورد نامناسبی با آنان صورت گرفت عذرخواهی کنم.'

 

شهرها و روستاهای جهانی ایران به 9 مورد رسید

رئیس شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: شهرها و روستاهای جهانی ایران در صورت موفقیت برنامه های این سازمان در سال 2019 به 9 مورد افزایش می یابد. توحدی یادآور شد: ایران مقام اول در ثبت شهرهای جهانی را دارد و تاکنون 6 شهر و یک روستای آن در فهرست جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است. رئیس شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: تنها در سال گذشته دو شهر مریوان شهر جهانی کلاش و سیرجان شهر جهانی گلیم و روستای گلپورگان به عنوان روستای جهانی سفال در این فهرست ثبت شدند. هم اکنون ایران دارای 6 شهر جهانی، یک روستای جهانی و پنج شهر و یک روستای ملی صنایع دستی است، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهرجنای فرش دستباف، سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم، لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش و گلپورگان روستای جهانی سفال است.همچنین شهرهای و روستاهای ملی صنایع دستی کشور نیز شامل ملایر شهر ملی منبت، نودشه شهر ملی گیوه، خشتگه روستای ملی حصیر، میبد شهر ملی زیلو، شهرضا شهر ملی سفال ، گنبد شهر ملی فرش دستباف است.کلاش پاافزاری با قدمت 2 هزار ساله تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است و تنها صنایع دستی استان کردستان است که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و مریوان نیز به عنوان شهرجهانی این هنر صنایع دستی است.

 

گنجینه های تاریخی اردبیل در معرض فراموشی قرار گرفتند

دیوارهای مستحکم هنوز خاطرات مقاومت در برابر هجوم بیگانگان و حراست از مرزهای وطن را در خود دارند، آنها قرن ها چه در برابر هجوم سواران طاغی و چه در برابر برف، باد و زلزله ایستاده اند، قلعه های تاریخی استان اردبیل اما این روزها بر اثر بی توجهی ها آرام آرام فرو می ریزند. این قلعه ها که با دیواره های ضخیم ، نقش و نگارهای سنگی و خشتی خود بخشی از تاریخ این سرزمین را به نسل امروزی روایت می کنند مدت هاست که به حال خود رها شده و در معرض نابودی هستند.به گفته کارشناسان، قلعه های تاریخی به لحاظ بررسی تاریخ سیاسی و اجتماعی و بویژه معماری دارای اهمیت بسیاری بوده و در صورت توجه ، مرمت و معرفی مناسب می توانند به یکی از جاذبه های اصلی گردشگری استان بدل شوند.نبود اعتبار ساماندهی و مرمت عاملی است که مسئولان فرهنگی اردبیل آن را دلیل تخریب و نابودی قلعه های تاریخی استان ذکر کرده و تاکید می کنند که در صورت تداوم روند فعلی آثار باقی مانده در اثر تخریب و فرسایش از بین خواهند رفت.قهقهه ، کهنه قلعه ، قلعه دیو، اولتان ، بوینی یوغون از جمله قلعه های مهم تاریخی استان هستند که تعدادی از آنها در معرض آسیب قرار دارند؛ قلعه خسرو، برج شاطر، قیز قلعه سی، آغچه قلعه، نارین قلعه نیز از قلعه های دیگر منطقه هستند که یا در سالیان گذشته نابود شده اند و یا قسمت کمی از بقایای آن هنوز باقی مانده است.

 

ایسپا نتایج آخرین نظرسنجی پیامرسان ها را منتشر کرد

طبق اعلام مرکز یادشده، این نظرسنجی در گستره ملی و در بین افراد بالای ۱۸ سال ساکن مراکز استان­، شهرهای درجه ۲ و روستاها با حجم نمونه ۴۴۳۹ نفر و به کارفرمایی مرکز بررسی‌­های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده است.بر این اساس ۶۲ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌­کردند. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که ۴۹.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور بعد از فیلتر تلگرام کماکان از آن استفاده می­‌کنند، به عبارت دیگر ۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام قبل از فیلتر، به استفاده خود بعد از فیلتر نیز ادامه داده‌­اند. سایر شبکه‌­های اجتماعی خارجی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است و در حال حاضر فیس بوک ۳.۶ درصد، توئیتر ۲.۷ درصد و لاین ۱ درصد استفاده‌کننده دارد. در مجموع و بر اساس نتایح نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری، ۶۶ درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند که در این میان ۴۶.۷ درصد فقط شبکه‌ای اجتماعی خارجی را استفاده می‌کنند، ۳.۹ درصد فقط شبکه‌های اجتماعی داخلی را استفاده می‌کنند و ۱۴.۱ درصد هم شبکه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می­‌کنند.

 

ترکیه به ثبت رکورد جدید در گردشگری رسید

صنعت گردشگری ترکیه با جذب ۱۱.۸ میلیون توریست در طول ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۸ به رکورد جدیدی در این عرصه دست یافت.«نومان کورتولموش» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد، این کشور در پنج ماه نخست سال جاری میلادی میزبان ۱۱.۸ میلیون توریست بوده که در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته نشان از رشد ۳۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود در انتهای امسال با ۴۰ میلیون گردشگر رکورد جدیدی برای صنعت گردشگری ترکیه به ثبت برسد.دولت ترکیه هدف جذب ۴۰ میلیون گردشگر و درآمد ۳۲ میلیارد دلاری را برای صنعت  گردشگری سال ۲۰۱۸ ترسیم کرده است اما با توجه به آمار وارقام ارائه شد تا پایان سال از این هدف نیز فراتر می‌رود و بنابر اعلام وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه تا سال ۲۰۲۳ هدف جذب ۵۰ میلیون گردشگر و درآمد ۵۰ میلیارد دلاری کسب می‌شود.شمار گردشگران ترکیه در سه ماه ابتدایی امسال نیز با رسیدن به ۵.۱ میلیون نفر رکورد جدیدی را به ثبت رساند که ۳۵ تا ۳۶ درصد از آمارهای سال ۲۰۱۷ بالاتر است. ترکیه سال گذشته از ۳۲ میلیون توریست میزبانی کرد و از محل آن به درآمد ۲۶.۵ میلیارد دلاری دست یافت.گردشگری به عنوان یکی از عوامل مهم اقتصادی در ترکیه در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به سبب مجموعه حملات تروریستی و همچنین تیرگی روابط با روسیه افت شدیدی داشت و شمار توریست‌ها به ۲۵.۳ میلیون کاهش یافت اما در سال ۲۰۱۷ تا حد زیادی به شرایط خوب خود بازگشت.

 

مجسمه‌های «جاکومِتی» نیم قرن پس از مرگش پا به عرصه نمایش گذاشت

با گذشت نیم قرن از مرگ «آلبرتو جاکومِتی» مجسمه‌ساز مشهور، علاقه‌مندان به هنرش می‌توانند آثار او را حتی نیمه‌کاره‌ها را ببینند.یش از 50 سال پس از مرگ «آلبرتو جاکومِتی» مجسمه‌ساز مشهور سوئیسی، عاشقان هنرش می‌توانند آثار او را حتی آنها که نیمه‌کاره گذاشته بود، در پاریزین استودیو ببینند.موسسه جاکومِتی در 26 ژوئن افتتاح می‌شود که شامل دهها نقاشی و مجسمه‌ایست که پس از مرگ جاکومتی در سال 1966 به دقت توسط همسر این هنرمند بزرگ حفظ و نگهداری شده‌اند. در این میان آثاری شکستنی از هنر پلاستر وجود دارد که تا به امروز به نمایش درنیامده‌اند.این موسسه همچنین بازسازی کامل استودیوی جاکومتی در منطقه مونت‌پارناس پاریس را انجام داده است. نکته جالب اینکه این منطقه به عنوان یک مرکز هنری پررونق در اواسط قرن بیستم شناخته شده است.از مشخصه‌های کار هنری جاکومتی این بود که بر ارتباط قوی بین کار و آثارش با محیط زیست پیرامون بسیار تاکید می‌ورزید.چند نمونه از آثار وی در موزه هنرهای معاصر تهران هم موجود است و اسفندماه سال گذشته جانمایی شدند.

 

قدیمی‌ترین اثر «لئوناردو داوینچی» کشف شد

متخصصان معتقدند کاشی کوچک با تصویری از خود «داوینچی» قدیمی‌ترین اثر به جامانده از این هنرمند بزرگ است که در سن ۱۸ سالگی خلق شده است.کارشناسان هنری بر این باورند که این نقاشی که روی یک کاشی کوچک کشیده شده در واقع تصویر خود «لئوناردو داوینچی» در شمایل «گابریل» یا همان «فرشته جبرئیل» است.در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد؛ این کاشی به طرز معجزه آسایی از بیش از ۵۰۰ سال پیش تاکنون سالم باقی مانده، زمانی که «داوینچی» ۱۸ ساله در سال ۱۴۷۱ آن را خلق کرد. با این وجود «مارتین کمپ» پروفسور تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد درباره ادعایی که درباره کشف قدیمی‌ترین نقاشی به جامانده از «داوینچی» مطرح شده، می گوید: احتمال این که این اثر متعلق به «لئوناردو» باشد زیر صفر درصد است.پروفسور «سولاری» معتقد است که تحقیقات گسترده علمی شامل آزمایش‌های تاریخ‌نگاری گرماتابی قدمت این کاشی را در قرن ۱۵ میلادی را ثابت می‌کند که متعلق به یک خانواده اشرافی در منطقه راولوی ایتالیاست.«لئوناردو داوینچی» متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷  سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخد ژکوند» است، خلق کرد. هرچند بیشتر شهرت «داوینچی» به‌دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است اما او علاوه‌ بر تبحر در نقاشی در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود.

 

کمپین ها هم نتوانستند،نوار تبعیض نژادی و جنسیت در هالیوود را قطع کنند

تحقیقات جدید محققان نشان می دهد تبعیض نژاد و جنسیت حتی با وجود کمپین هایی نظیر Metoo و همین طور اتفاقاتی مثل موج افشای رسوایی های اخلاقی هم چنان ادامه دارد. گزارش جدید انجمن صنفی کارگردانان آمریکا نشان می دهد در میان این گروه از هنرمندان آمریکایی هنوز تبعیض جنسیت و نژاد به شدت باقی است. حتی باوجود اتفاقات دو سال اخیر، کمپین های علیه حقوق نا برابر زنان و مردان در هالیوود، Metoo و افشا شدن رسوایی های اخلاقی چهره های سرشناس سینمای آمریکا که موجبات طرد آنها را از مجموعه های سینمایی به همراه آورد.نتایج یک تحقیق سالانه نشان می دهد در سال گذشته فقط 16 درصد از فیلم های سینمایی آمریکایی توسط زنان کارگردانی و فقط 10 درصد توسط فیلمسازان رنگین پوست شاخته شده است. اوضاع وقتی نگران کننده می شود که بدانیم حضور ده درصدی کارگردانان سیاه پوست، کمترین اندازه از سال 2013 است که انجمن صنفی کارگردانان تحقیقات سالانه خودش را آغاز کرده است. آن هم در شرایطی که بسیاری از فیلمسازان رنگین پوست مثل جوردن پیل با موفقیت هایی همراه بوده اند و به اسکار هم رسیده اند. همین موضوع این شائبه را ایجاد می کند که به نظر عدم تبعیض نژاد و جنسیت در هالیوود فقط شعاری زیبا برای مقابل دوربین ها روی سن اسکار است و الا در پستوی اتاق مغول ها و تهیه کننده های هالیوودی کماکان به قوت خودش باقی است.

         

ارومیه،دومین کلیسای قدیمی جهان را به نام خود ثبت کرد

کلیسای «ننه مریم» که در خیابان خیام شهر ارومیه قرار گرفته، دومین کلیسای قدیمی جهان است.گردشگرانی که راهشان به خیابان خیام شهر ارومیه افتاده است به طور قطع کلیسای «ننه مریم، حضرت مریم، مارت مریم یا شرق آشور» را دیده‌اند. این کلیسا به روایتی اولین کلیسای مشرق زمین و به روایت دیگر دومین کلیسای قدیمی جهان به حساب می‌آید.کلیسای «ننه مریم» در سال ۳۲ میلادی ساخته شده و در سدههای گذشته محل دفن اموات بوده است.نویسندگان آشوری و مسیحی روایت کرده‌اند که کلیسای «ننه مریم» پیش از این یکی از معابد معروف زرتشتیان بوده است و موبدان زرتشتی آن در هنگام تولد مسیح پس از دیدن حرکت ستاره درخشانی به سمت شرق، به طرف اورشلیم راهی می‌شوند. این موبدان پس از بازگشت، معبد را به کلیسا تبدیل می‌کنند. بعد‌ها بافری، شاهزاده چینی در سال ۶۴۲ کلیسای «ننه مریم» را مرمت می‌کند. این کلیسا بعد‌ها دو بار دیگر مرمت می‌شود و نمای فعلی آن در دوره ساسانی شکل گرفته استلازم به ذکر است؛ معماری داخلی کلیسای «ننه مریم» ترکیب معماری ساسانی و پارتی است. این کلیسا با توجه به اعتقادات خاص آشوریان فاقد هر نوع تزئین است.خاطرنشان می‌شود؛ کلیسای «ننه مریم» یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید.

 

دورنمای صادرات صنایع دستی به ۲میلیارد دلار رسید

رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد:سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلارصنایع دستی بدون در نظر گرفتن صادرات فرش و زیورآلات صادر شد و به راحتی می‌توان صادرات صنایع دستی را تا دو میلیارد دلار افزایش داد. وی گفت: ما در روزهای آینده جلسات متعددی با بانک مرکزی داریم که این نقش پررنگ‌تر شود. در جلسه روز شنبه نیز درباره تلاطم ارزی با بانک مرکزی صحبت خواهیم کرد. سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلار صنایع دستی بدون در نظر گرفتن صادرات فرش و زیورآلات، صادر شد بنابراین به راحتی می‌توان صادرات صنایع دستی را تا دو میلیارد دلار افزایش داد.

 

تخریب مشکوک سد هخامنشی،گزینه قاچاق را منتفی کرد

گزارش‌ها از وجود یک دستگاه بولدوزر، تراکتور، لودر، یک عدد کانکس، یک دستگاه ترانس برق، مقداری لوله آبرسانی و ... خبر می‌دهند که در نزدیکی سد بستان‌خانی پیدا شده. این مسئله نشان می‌دهد که تخریب کار یک قاچاقچی نمی‌تواند باشد. سد بستان‌خانی از مهم‌ترین سازه‌های بازمانده از دوران فرمانروایی کوررش هخامنشی که در شهرستان خرم‌بیدِ استان فارس واقع شده، در زمستان ۱۳۹۶ توسط افرادی که هنوز شناسایی نشده‌اند، هدفِ تخریب قرار گرفت. گذشته از آنکه این تخریب در غیابِ کامل نیروهای یگان حفاظت صورت گرفته، حتی خبر تخریب آن بعد از گذشت چند ماه به گوشِ میراث فرهنگی استان فارس رسیده است.سد بستان‌خانی با قدمتِ ۲۵۰۰ سال، در ۲۰ کیلومتری شمال پاسارگاد احداث شده، و یک سیستم مهندسی مدیریتِ آب‌های سطحی در دوران هخامنشی به حساب می‌آید. این سد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.در دوره هخامنشی، بخش عمده‌ای از مدیریت آب کشور در استان فارس بوده و سد بستان‌خانی یکی از مهم‌ترینِ این شواهد است. او هدفِ این تخریب را دستیابی به گنج دانست و افزود: چنین اتفاقاتی همه زائیده این تفکر است که گمان می‌کنند در زیر آثار تاریخی گنج وجود دارد. وضعیت اقتصادی کشور مساعد نیست و برخی افراد به این آثار حمله‌ور شده‌اند بلکه به پول دست پیدا کنند. این ضعف اقتصادی، روی جوامع محلیِ همجوار با آثار تاریخی فشار آورده و ساکنان این جوامع به دنبال امرار معاش از طریق تخریب میراث فرهنگی هستند.

 

۵۸۹ و ۵۹۰ وزارت ارشاد بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کتاب از ناشران خرید

خرید ۶۶۹ عنوان کتاب در ۹۲ هزار و ۸۰۰ نسخه به مبلغ کل ۲۲ میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال در جلسات ۵۸۹ و ۵۹۰ هیات انتخاب و خرید کتاب به تصویب رسید.وزارت ارشاد بیش از ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کتاب از ناشران خریدبه نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات ۵۸۹ و ۵۹۰، خرید  ۶۶۹ عنوان کتاب در ۹۲ هزار و ۸۰۰ نسخه به مبلغ کل ۲۲ میلیارد و ۲۴۶ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال را به تصویب رساند.

 

۲۴عنوان کتاب در حوزه معارف اسلامی راهی آمریکا می‌شوند

 ۲۴ عنوان کتاب در حوزه معارف اسلامی و اهل بیت (ع) در آمریکا ترجمه و منتشر می‌شوند.مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل از رایزنی برای ترجمه و انتشار ۲۴ عنوان کتاب ایرانی در آمریکا خبر داد و گفت:‌ پیرو حضور آژانس ادبی و ترجمه پل در بازارهای بین‌المللی نشر و معرفی آثار ایرانی و اسلامی به ناشران خارجی، تفاهم‌نامه واگذاری کپی رایت ۲۴ عنوان از آثار ایرانی برای انتشار در کشور امریکا بین انتشارات سوپرم سنچر از امریکا و آژانس ادبی و ترجمه پل از ایران به امضا رسید.وی افزود: این کتاب‌ها که همه در موضوع معارف اسلامی و اهل بیت(ع) است، در ایران توسط انتشارات آثار سبز انتشار یافته‌اند.همچنین تمام کتاب‌ها با همکاری بخش ترجمه آژانس ادبی پل به زبان انگلیسی ترجمه شده و برای چاپ و توزیع در اختیار ناشر امریکایی قرار می‌گیرند.

 

"دیوار گتو" سوژه پانزدهمین گعده فیلمسازان انقلاب اسلامی می شود

گعده این هفته فیلم سازان جوان سینمای انقلاب به نمایش و نقد و بررسی مستند «دیوار گتو» به کارگردانی حجت الاسلام محسن نقی زاده اختصاص دارد.در پانزدهمین گعده هفتگی فیلمسازان جوان سینمای انقلاب که از طرف دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار می‌شود، مستند «دیوار گتو» به کارگردانی حجت الاسلام محسن نقی زاده با حضور کارشناسان، نقد و بررسی می شود.مستند 40 دقیقه ای «دیوار گتو» ضمن پرداختن به تاریخ و سرگذشت یهودیان، چگونگی تشکیل و تاسیس کشور جعلی اسراییل در فلسطین اشغالی را بررسی می کند.بر اساس این گزارش، در این برنامه علی عبدی و محمدحسین خوش بیان به عنوان کارشناس و منتقد حضور خواهند داشت.

 

دفتر الکترونیک طلاق رونمایی شد

دفتر الکترونیک طلاق با حضور معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رونمایی شد.معاون قوه قضاییه گفت: یکی از مسایل امیدوار کننده، آمار مربوط به ثبت ازدواج است که در 2ماه اول امسال ازدواج 6 درصد رشد داشته است.همچنین در 2 ماه نخست امسال روند فزاینده ثبت طلاق متوقف شده و از رشد 6 درصدی به یک درصدی کاهش یافته است، که امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.تویسرکانی با اشاره به آمار ثبت ازدواج و طلاق در 2 ماه نخست امسال، گفت: یکی از مسایل امیدوار کننده، آمار مربوط به ثبت ازدواج است که در 2ماه اول امسال ازدواج 6 درصد رشد داشته است.تویسرکانی گفت: همچنین در 2 ماه نخست امسال روند فزاینده ثبت طلاق متوقف شده و از رشد 6 درصدی به یک درصدی کاهش یافته است، که امیدواریم این روند کاهشی ادامه یابد.او مهمترین ویژگی الکترونیکی ثبت طلاق را ثبت علل و عوامل طلاق عنوان کرد و گفت: از این سیستم می توان علت وقوع طلاق را بررسی و تحلیل آماری از وضعیت موجود را ارائه داد که اقدام موثری در جهت ارائه خدمات دقیق تر و مناسبت تر به مردم است.تویسرکانی همچنین به مزایای ثبت واقعه طلاق به صورت الکترونیک هم اشاره کرد و تصریح کرد: افزایش امنیت نگهداری اطلاعات و محرمانگی، تنظیم سند طلاق، جلوگیری از به وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، افزایش سرعت به دسترسی به همه اسناد طلاق تنظیم شده در دفترخانه های کل کشور و لزوم حضور و تایید هویت شهود در دفاتر طلاق است.

 

حج برای هفتمین سال پیاپی درب را به سوری ها بست

وزارت اوقاف سوریه اعلام کرد عربستان برای هفتمین سال پیاپی سوری‌ها را از ادای فریضه حج محروم کرده است.وزارت اوقاف سوریه در بیانیه‌ای که خبرگزاری سانا یک نسخه از آن را دریافت کرد، اعلام کرد: شرط مستطیع بودن برای انجام دادن فریضه حج به علت سیاسی کردن این فریضه توسط مقامات سعودی، امکان‌پذیر نیست.این بیانیه افزود به رغم درخواست‌های مکرر وزارت اوقاف سوریه از سازمان همکاری اسلامی و وزارت حج عربستان سعودی در این باره از طریق وزارت خارجه سوریه، ادای فریضه حج برای سوری‌ها به دلیل سیاسی کردن این موضوع توسط مقامات عربستان امکان‌پذیر نیست.وزارت اوقاف سوریه با هشدار در این باره تأکید کرد: اقدامی که برخی از دفاتر گردشگری در لبنان با برخی افراد انجام می‌دهند، به منظور تسهیل ادای فریضه حج نیست بلکه به منزله سوء استفاده سیاسی و مادی در این زمینه است که توسط مقامات سعودی درخصوص رکن بزرگی از ارکان اسلام صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha