چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام سید محمد صادق علم الهدی

حوزه/ استاد حوزه با بیان اینکه فرصت شناسی درسی است که یک شیعه، باید از امام صادق(ع) بیاموزد گفت: طلاب جوان باید بتوانند فرصت ها را به خوبی شناسایی کنند، چرا که گاهی در شرایط سخت فرصت هایی بدست می آید که موجب تحول و دگرگونی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق علم الهدی در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) که در مدرسه عالی انوار طاها پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد، اظهار داشت: امام باقر(ع) با همه التهابات و مشکلات که وجود داشت در وهله نخست مدرسه فقهی و معارفی را تأسیس نمود و  امام صادق علیه السلام این مدرسه تازه تأسیس پدر را به اوج عظمت و شکوفایی رساند.

وی گفت: مقطع امام صادق(ع) مقطع شکوفایی فقه اسلام است، یعنی رونقی که در وهله نخست به دست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در محافل علمی آن زمان شکل گرفت، محدود به شیعیان نیست و بزرگترین فقهای اهل سنت هم در همان زمان می زیستند.

استاد  حوزه علمیه قم با بیان اینکه موتور دانش دینی به همت این دو امام به خصوص امام صادق(ع) روشن شد، افزود: مسئله دستور منع  کتابت نیز که در زمان خلیفه اول آغاز شد و در زمان خلفای بعدی دنبال گردید، خدا می داند این سیاست چه بلایی بر سر معارف دینی وارد آورد.

 وی با اشاره به اینکه نقش کتابت در رونق علم بسیار مهم است و عامل مهمی در تقویت پایه های علمی می باشد، گفت: دروه حکومت عمر بن عبد العزیز این سیاست برداشته شد و تحولاتی ایجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی بیان کرد: امام صادق(ع) 4 هزار شاگرد شناخته شده در آن زمان داشتند و 400 کتاب بر محور احادیث امام صادق(ع) نوشته شد که تا سالیان سال مأخذ اصلی فقها بود.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) در شرایط سخت اختناق به سر می برد و فضای تقیه به شکلی بود که حضرت راضی نبودند اصحاب در معابر به ایشان حتی سلام کنند.

این استاد حوزه گفت: امام صادق(ع) مکتب معارفی را  که بعدا با مکتب جعفری یاد شد  توانستند بنیان نهدند و ذخایر معارف منابع دینی را پر کند و اگر ایشان نبودند حجم منابع دینی تا یک پنجم یا بیشتر کاهش پیدا می کرد. 

وی  در توصیه به طلاب جوان بیان داشت: هیچ وقت به دنبال شرایط ایده آل نگردید و هیچ وقت تحصیل و کار علمی را منوط به شرایط ایده آل نکنید و هنر زندگی و تحصیل در دل مشکلات را بیاموزید.

حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی با بیان اینکه اغتنام فرصت در اوج مشکلات هنر بزرگان بوده است و گاهی این شرایط سخت بستر بهترین فرصت ها را فراهم می آورد، افزود: امام صادق(ع) در بدترین و ناپایدارترین شرایط سیاسی و اجتماعی فرصت را مغتنم شمرد و مدرسه عظیم معارفی را راه انداخت و این یعنی بهره گیری از فرصت ها و اگر امام می خواستند  شرایط را محول کنند به یک شرایط آرام سیاسی و اجتماعی هیچ مجالی به دست نمی آمد.

وی با بیان اینکه طلاب جوان باید بتوانند فرصت ها را شناسایی کنند، گفت: گاهی در شرایط سخت فرصت هایی بدست می آید که شرایط را متحول می کند به عنوان مثال در همین شرایط نامناسب اقتصادی نیز باید به دنبال فرصت ها باشیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه فرصت شناسی،  درسی است که یک شیعه باید از امام صادق(ع) بیاموزد، افزود: قدر فرصت ها و عمر را باید بدانیم و از این سنین جوانی و دورانی که بهترین فضا برای تحصیل و تکمیل مکارم اخلاق است بیشترین بهره  را  ببریم .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha