شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: آنچه برای حوزه علمیه مهم است، عملیاتی شدن حرکت تحولی مدنظر مقام معظم رهبری می باشد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی در دیداری که اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد با وی داشتند، با اشاره به تفاهم نامه هایی که در دو سال گذشته با نهادهای حوزوی و غیر حوزوی و همسو، منعقد شده، ابراز کرد: هم افزایی و تجمیع ظرفیت ها برای خروج از حالت جزیره ای بسیار مهم است تا در نتیجه با هم فکری های انجام شده، حرکتی جامع در سطح حوزه علمیه صورت گیرد.
وی با اشاره به سلیقه های مختلف سیاسی، علمی، روش تعلیم و تربیت و... در میان نهادهای گوناگون، اظهار کرد: آنچه برای حوزه علمیه مهم است، عملیاتی شدن حرکت تحولی مدنظر مقام معظم رهبری می باشد.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه  برنامه هاي  حوزه انقلابی را با جديت  پیگیری می کنیم، مثال زد: کاری که در این مدت دو سال در بحث علوم عقلی انجام شده این بوده که مسیر گفتمان در حوزه علمیه مشهد بر اساس اهداف و پاسخگویی به مطالبات مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به لزوم توجه به امور اعتقادی و مباحث دینی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها گفت: بدون پشتوانه نظری و عقلی امکان ندارد که بتوان مباحث شریعت را مطرح کرد.
مدیر حوزه علمیه خراسان افزود: اگر حوزه علمیه نسبت به ورود به فلسفه کار نکند، دیگران آن را ابزار کار خود قرار می دهند که در نتيجه  تربیت افرادی سکولار و ماتریالیست را به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان این که باید فلسفه را به روز و در تراز نظام اسلامی ارائه داد، گفت: هر بحث حکمی، کلامی، فلسفی و... باید نیازهای جامعه، شبهات و مسائل را رصد، مطرح و پاسخ دهد زیرا در غیر این صورت از امور جامعه عقب خواهیم افتاد؛ بر همین اساس می بایست با این رویکرد به سمت علوم عقلی حرک کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به عملياتي شدن  کارهای خوب و تحولی در حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: در همین راستا هفت قرارگاه علمی و آموزشی ایجاد شده که در کنار هیئت های اندیشه ورز برنامه ریزی ها و فعالیت های خوبی داشته و دارند و در مسیر تحول آفرینی قدم هایی برداشته اند.
وی به لزوم نیازسنجی منطبق با زمان به صورت کامل و جامع اشاره و خاطر نشان کرد: با ظرفیتی که دنیای امروز با علم و شبهه افکنی ها در سطح بین المللی ایجاد کرده، باید برنامه ای زمان بندی شده را مدنظر قرار دهیم و اهداف و مسیر را مشخص کنیم؛ زیرا با فرم گذشته نمی توان مسائل را رصد کرد و پاسخگوی شبهات و نیازها بود.
مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در سه سطح تخصصی، عمومی و نخبگانی می توان برنامه ریزی کرد، گفت: امروز زمان نداریم زیرا دنیا در عرصه علوم و تهاجم به نظام اسلامی در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری فعالیت می کند، بنابراین به تلاش، اهتمام و برنامه ریزی نیاز داریم.
حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به لزوم جامعیت نظام مندی و زمان دار بودن برنامه ها، تاكيد كرد  که کارگروهی مشترک میان حوزه علمیه خراسان و مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد برنامه ریزی مذکور را ارائه دهد تا در آغاز سال تحصیلی اجرایی شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha