پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اخبار برتر

حوزه/چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد. انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

میرزایی از ورشکستگی آبی در کشور هشدار داد

یک کارشناس مدیریت منابع آب با اشاره به اینکه ایران دچار ورشکستگی آبی است نه بحران آب، تاکید کرد: اعلام ورشکستگی آب اولین مرحله برای اصلاح امور است. باید بپذیریم که در بن‌بست آبی قرار داریم و باید این موضوع مهم را با مردم هم در میان بگذاریم.مهدی میرزایی با تاکید بر اینکه کشور در حوزه آب دچار ورشکستگی شده است، اظهار کرد: کم‌آبی و بحران آب در ایران تازگی ندارد بلکه سالیان متمادی است که ایران با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. مسئله این است که مدیریت نکردن بحران آب، کشور را دچار ورشکستگی آبی کرده است.وی در ادامه ضمن تشریح دقیق مرزهای ورشکستگی آبی اظهار کرد: ورشکستگی آبی شرایطی است که بحران را دیده، لمس کرده و آثار ناشی از آن را متحمل شده‌ایم اما هیچ وقت کاری برای حل آن انجام نداده‌ایم. کسی که ۱۰۰۰ تومان درآمد داشته باشد اما دو میلیون تومان خرج کند، ورشکسته است. مشابه این وضعیت در شرایط آبی کشور وجود دارد.این کارشناس مدیریت منابع آب ادامه داد: بحران مرحله‌ای گذرا و موقتی است که در صورت تدوین برنامه، امکان رفع آن وجود دارد اما ورشکستگی، موقعیتی پیچیده است که در نتیجه بی‌توجهی به بحران ایجاد می‌شود یعنی چرخه اقدامات اشتباه به قدری تکرار شده که دیگر امکان هیچ بهبودی وجود ندارد.

 

استفاده از شوک الکتریکی در یک مرکز آموزشی،آمریکا را در شوک فرو برد

در سال ۲۰۱۲ میلادی برای اولین بار یک ویدئو از مرکز آموزشی "روتنبرگ جاج" در ماساچوست آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد یک پسر ۱۸ ساله به جایی بسته شده و در حالی که فریاد کمک سر می‌دهد به طور مکرر به او شوک الکتریکی وارد می‌شود.در حالی که این ویدئو بسیار بحث برانگیز شد و اینطور به نظر می‌رسید که عده‌ای این نوجوان را شکنجه می‌کنند اما در نهایت مشخص شد این مرکز، مکانی برای آموزش کودکان و بزرگسالانی با ناتوانی‌های یادگیری در ماساچوست است.هفته گذشته این مرکز آموزشی بار دیگر در یک دادگاه پیروز شده و اجازه یافت تا به استفاده از شوک الکتریکی برای معالجه دانش آموزان خود بر اساس شیوه درمانی "شرطی شدن با شوک الکتریکی"  ادامه دهد.این مدرسه که تنها مرکز مجاز به استفاده از شوک الکتریکی برای درمان رفتاری این کودکان در ایالات متحده به شمار می‌رود از سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان موسسه تحقیقات رفتاری تاسیس شده و ویژه افرادی با ناتوانی های یادگیری و پریشانی‌های احساسی است و از ابتدا از روش غیرمعمول و با استفاده از یک دستگاه شوک الکترونیکی (GED) به درمان دانش آموزان خود می پردازد. به گزارش گاردین، در سال ۲۰۱۴ نیز یک تقاضای آنلاین با جمع آوری تقریبا ۳۰۰ هزار امضا، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را مجبور کرد تا طرحی رسمی برای ممنوعیت تمام دستگاه‌های شوک الکتریکی تعیین کند اما این طرح نیز از سال ۲۰۱۶ به حالت تعلیق درآمد تا بار دیگر ممنوعیت های قانونی استفاده از شوکرهای الکتریکی برداشته شود.این دستگاه بر خلاف "الکتروشوک درمانی" که در آن شوک های کوچک و ضعیف به مغز بیمار بیهوش وارد می‌شود، هنگامی که فرد بیدار است و درد ناشی از شوک را احساس می کند به صورت یک تحریک منفی به هنگام سر زدن رفتاری نامعقول و ناصحیح از سوی بیمار به وی وارد می‌شود.

 

باز هم ساز بی بی سی برای ایران «کوک» نشد

ماجرای متوهمانه کشته شدن خانمی به نام مریم  فرجی در زندان و سپس به قتل رسیدن وی توسط نیروهای امنیتی به خوبی پشت پرده جریانات بی ابروی ضد انقلاب را رونمایی کرد در این پروژه از بی بی سی تا جاعل نیوز و صدای امریکا نفش افرینی ویژه ای داشتند ولی با اطلاع رسانی به موقع مقام قضایی در همان ابتدا ناکام ماندند. طی دو روز گذشنه همه رسانه‌های ضد انقلاب از بی‌بی‌سی تا جاعل نیوز بعد از رسوایی انتشار خبر دروغ کشته شدن مریم فرجی در زندان در حالیکه اصلا در آن زمان بازداشت نبوده است مدعی شدند وی توسط نیروهای امنیتی به قتل  رسیده است این در حالی است که نامزد وی به قتلش اعتراف کرده است.امنیتی سازی یک پرونده جنایی با القاء دروغی بزرگ تا جایی پیش رفت که برخی رسانه‌های ضد انقلاب مانند بی بی سی برای آن پرونده ویژه ایجاد کردند.

 

وزیر بهداشت برای طوفان تحریم‌ها آماده باش داد

وزیر بهداشت با تاکید بر جدی بودن موضوع تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه نگران کننده است بعد از آبان ماه است و روز مبادا همین روزها است، گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، صحبت کنیم.وی تاکید کرد:‌ مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی مدیریت کشور را وارد آن کرده، وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود.وی ادامه داد: تقریبا هر هفته موضوعی در کشور ایجاد می‌شود، اما اصل کار هنوز روی زمین است. خود جریانات سیاسی نیز متوجه آن نیستند. امروز مهم‌ترین مسئله کشور و تمامیت ارضی ما رضایت مردم است. نباید در خواب غفلت به سر بریم. در ۴۰ سال گذشته هیچ وقت شرایط مانند امروز نبوده است. در اینکه افرادی نفوذی در میان ما هستند شک نکنید، چون اتفاقاتی را می‌بینیم که با هیچ عقلی قابل توجیه نیست. ظاهر، حرف و عمل این افراد با نیت‌شان کاملا متفاوت است. باید بتوانید دشمن شناس باشید و مسائل اصلی و فرعی را از یکدیگر تفکیک و شبانه روز کار کنیم.

 

هلال احمر 6 میلیون آنژیوکت را تکمیل کرد

مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران زیر پوشش سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، از ظرفیت تولید سالانه 6 میلیون آنژیوکت در دو سایز (جی 20) و (جی 22) و در دو رنگ صورتی و آبی خبر داد. وی به برخی از ویژگی های این آنژیوکت تولید داخل پرداخت و توضیح داد: این محصول برای تزریق مستقیم مواد دارویی، غذایی و سایر مایعات به درون جریان خون یا به منظور اقدامات تشخیصی به کار می رود و دارای یک ورودی تزریق مجهز به دریچه یک طرفه برای ممانعت از برگشت جریان مایع تزریق است و کانتر آن از جنس (FEP) است که قابلیت ردیابی از سوی اشعه ایکس را دارد. مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران اضافه کرد: استریل، یک بار مصرف بودن، غیر تب زا و زیست سازگار بودن از دیگر مزایای این آنژیوکت ایرانی است و سوزن این محصول از جنس استیل ضد زنگ و آغشته به لایه نازکی از سیلیکون است.

 

زلزله تازه آباد را لرزاند

زمین لرزه ای با قدرت 4.2 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 10:03 دقیقه امروز شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی در غرب استان کرمانشاه را لرزاند. براساس اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده بیمارستان در حال تاسیس شهر تازه آباد پس از زلزله صبح امروز در قسمت های مختلف همچون نما و دیوارهای داخلی دچار آسیب شده است.به گفته فرماندار ثلاث باباجانی، زلزله 4.6 ریشتری روز گذشته این شهرستان نیز به تعدادی از منازل شهری و روستایی خسارت وارد کرد.خدادادی گفت که خوشبختانه زلزله های روز گذشته و امروز خسارت جانی نداشته است.

 

اختری از رواج دهن کجی به ارزش ها در ملاءعام ابراز نگرانی کرد

حجت الاسلام والمسلمین اختری با انتقاد از برخی افراد که به ارزش های اسلامی دهن کجی می کنند، گفت: متاسفانه امروز کشف حجاب از داخل اتومبیل ها به مغازه ها، خیابان ها و کوچه ها رسیده و اگر با این پدیده برخورد نشود، کشور دچار خسران خواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین اختری ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی و صدا وسیما در استان ها چقدر در خصوص مسائل حجاب و عفاف برنامه های فاخر تولید و یا کتابهای کاربردی را به چاپ رسانده اند. باید همه مدیران دستگاه های فرهنگی در این مسئله پیشگام بوده و برنامه های  خوبی را ارائه نمایند.دبیر کل بنیاد حجاب و عفاف کشور اظهار کرد: امروز نقش روحانیت، حوزه های علمیه و ائمه جمعه و جماعات در این موضوع مهم که دشمنان مدام در تلاش هستند که فرهنگ بی عفتی و بی حیایی را در جامعه ترویج دهند، بسیار خطیر است.

 

شیب آلودگی قسمت ایرانی دریای خزر بیشتر شد

مدیر موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی برای عبور خطوط لوله نفت و گاز از بستر دریای خزر گفت: دپوی آب‌های آلوده و شوری آب در قسمت ایرانی دریای خزر بیشتر از سایر بخش‌های آن است.میثم آرائی درونکلا در نشست تخصصی دریای خزر، تحدید حدود مناطق دریایی که امروزدر دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نبود یک مکانیزم لازم الاجرا از جمله موضوعات و ضعف‌های کنوانسیون تهران است که مربوط به رژیم حقوقی محیط زیست دریای خزر است. علاوه بر این برخی از فاکتورهای اصل انصاف در تقسیم وظایف رعایت نشده است. برای مثال تبخیر آب در سمت ایران و ترکمنستان بیشتر از سایر مناطق دریای خزر است و آب این مناطق بسیار شورتر از قسمت‌های شمالی دریای خزر است.مدیر موسسه بین المللی مطالعات دریای خزر افزود: خطوط لوله نفت و گاز علاوه بر اینکه می‌توانند آلودگی‌های زیادی را در زمان اجرا و بهره‌برداری تحمیل کنند، امکان دارد محل زندگی ماهیان خزری را دستخوش تغییر کنند.آرائی درونکلا در ادامه اظهار کرد: برای مثال ایجاد استرس و ترس در موجودات و جانداران دریایی موجب می‌شود که در زمان جفت گیری یا زاد و ولد آن‌ها اختلاف ایجاد شود.وی در پایان با تاکید بر اینکه سیاست‌های اصولی ایران باید مخالف جدی با این گونه طرح‌ها باشد، گفت: به جای این طرح‌ها باید طرح‌های جایگزین مانند عبور این خط لوله از ایران و یا روسیه را پیشنهاد دهیم.

 

شایعه شیوع طاعون انسانی تکذیب شد

سخنگوی وزارت بهداشت شیوع طاعون انسانی در مناطق زلزله زده کرمانشاه را تکذیب کرد و گفت: نگرانی از بابت طاعون انسانی وجود ندارد و این بیماری ریشه‌کن شده است.ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره شیوع طاعون انسانی در کرمانشاه اظهارکرد: چندین دهه است طاعون انسانی ریشه‌کن شده است و تیترهایی با عنوان «بازگشت طاعون» در مناطق زلزله زده هیچ کمکی به کشور نمی‌کند و خدمت به مردم و جامعه نیست.وی با تاکید بر اینکه بروز طاعون انسانی در مناطق زلزله زده غرب کشور شایعه است و واقعیت ندارد، گفت: طاعون حیوانی ممکن است در این مناطق وجود داشته باشد که بین حیوانات اهلی و وحشی قابل انتقال است اما نگرانی از بابت طاعون انسانی وجود ندارد.

 

پایتخت گزارش پرونده های تخلفات ساختمانی را ارائه کرد

رئیس شورای شهر تهران گفت: با توجه به آخرین گزارش وضعیت تخلفات ساختمانی مربوط به سالهای ۹۵ و ۹۶ بیش از ۲۱هزار پرونده و بالغ بر ۵ میلیون مترمربع تخلف در شهر تهران گزارش شده است. هر چند این آمار شفاف نیست اما وضعیت توافقات نیز نامشخص است و مبنای قانونی این توافقات مشخص نیست.محسن هاشمی با اشاره به کسب درآمد از حوزه تخلفات گفت: پیش بینی درآمدزایی در در شهر تهران با بودجه‌ای کمتر از ۸۰ میلیارد تومان در حوزه ساخت و ساز درنظر گرفته شده این در حالیست که در برخی از شهرهای کشور این منبع درآمدی به یک سوم هم می‌رسد که دلیل این تفاوت را می‌توان در فعالیت شوراهای معماری در مناطق ذکر کرد که برخی از توافقات در آن جا صورت می‌گیرد. از این رو آمار تخلفات اعلامی در ساخت و ساز دقیق نیست و آمار دقیقی از توافقات در حوزه ساخت وساز نیز در دسترس نیست.

 

صلاحی جزییات ۹۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق مالی برای متروی تهران را تشریح کرد

مدیر کل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور جزییات صدور مجوز انتشار ۹۰۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی برای مترو تهران را تشریح کرد.حسین رجب صلاحی در رابطه باتخصیص۹۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق مالی  اسلامی برای متروی تهران گفت: بر اساس بند "د" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۷ به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مجوز داده شده است که از محل اوراق مالی اسلامی در حوزه حمل و نقل  ریلی به شهرها کمک کنند. وی در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه پرداختی دولت به متروی تهران از محل یارانه بلیط مترو کمتر از سهم تعیین شده بود؛ اما در عوض مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ برای متروی تهران صادر شده است.

 

تغییرات آب و هوایی آمار مرگ و میر را بالا برد

پیش‌بینی می‌شود گرمای مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی احتمالا موجب ۳۸ هزار مرگ‌ومیر بیشتر طی سال‌های آینده شود.در تحقیقی جدید مشخص شد بیش از یک میلیارد نفر در معرض خطر کمبود تهویه مطبوع و خنک‌سازی غذاها و داروها قرار دارند و تغییرات آب‌وهوایی موجب گرمایش بیشتر جهانی خواهد شد.تقاضای بیشتر الکتریسیته برای یخچال‌ها، فن‌ها و سایر لوازم خانگی موجب تغییرات آب‌وهوایی بیشتر خواهد شد و بهترین روش برای کاهش گرمای ناشی از مصرف، تغییر ژنراتورهای برق از سوخت‌های فسیلی به سوخت پاک است.حدود ۱.۱ میلیارد نفر در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین (۴۷۰ میلیون نفر در مناطق روستایی و ۶۳۰ میلیون نفر در شهرها) در معرض خطر گرمای بیش از اندازه هستند. در یک نظرسنجی از ۵۲ کشور، مشخص شد کشورهای در معرض خطر هند، چین، موزامبیک، سودان، نیجریه، برزیل، پاکستان، اندونزی و بنگلادش هستند.از مهم‌ترین روش‌ها برای مقابله با این مشکلات، توسعه سیستم‌های تهویه مطبوع کم هزینه با کارایی بالا در کشورهای گرمسیری است و راه‌حل‌های ساده‌تر نقاشی کردن سقف با رنگ سفید برای بازتاب نور خورشید یا طراحی با قابلیت کاهش گرمای داخلی ساختمان است.آژانس بهداشت سازمان ملل متحد اعلام کرد: گرمای مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی احتمالا طی سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ باعث ۳۸  هزار مرگ‌ومیر بیشتر در سال می‌شود. در هفته گذشته در تحقیق دانشگاه بیرمنگام در انگلیس مشخص شد تعداد دستگاه‌های خنک کننده تا سال ۲۰۵۰ به چهار برابر میزان کنونی افزایش می‌یابد و موجب افزایش مصرف انرژی بیشتری خواهد شد.

 

ناجا به خودروی دور دور کنندگان ایست داد

رحیمی در پاسخ به سوالی درباره دور دور خودروها در برخی از خیابانهای تهران نیز گفت: برخورد با دور دور شبانه به طور جدی در دستور کار پلیس قرار دارد و مرتکبین این اقدامات علاوه بر این که با خودشان برخورد خواهد شد خوردویشان به مدت یک ماه توقیف می شود.رحیمی ادامه داد: پلیس در این زمینه با کسی تعارف نداشته و البته اقدامات ما سبب شده تا در بسیاری از خیابانهایی که دور دور در آنها رخ می داد دیگر این اقدام کمتر شود.رحیمی در پاسخ به سوالی درباره برخورد با اراذل و اوباش اظهار کرد: به نظر می رسد میزان تنبیه این افراد متناسب با جرمشان نیست و من امیدوارم با هماهنگی خوبی که میان پلیس و دستگاه قضایی وجود دارد مجازات این افراد به گونه‌ای باشد که از آن متنبه باشند.

 

دستگاه‌های خنک‌کننده هوا،کشنده تشخیص داده شدند

گرم شدن هوای جهانی و استفاده فزاینده از وسایل تهویه و خنک‌کننده هوا به صدها مورد مرگ و میر تا سال ۲۰۵۰ میلادی منجر می‌شود.این روزها گرمای هوا موجب شده میلیون‌ها انسان به استفاده از دستگاه‌های خنک‌کننده روی آورند و کارشناسان معتقدند که وابستگی به این تکنولوژی می‌تواند عامل مرگ و میر صدها نفر تا سال ۲۰۵۰ باشد.محققان در بررسی روی پیامدهای استفاده از دستگاه‌های خنک کننده که با استفاده از انرژی ذغال، گاز و نفت کار می‌کنند دریافتند میزان مصرف انرژی بیشتر برای برخورداری از هوای خنک تر به معنی ورود حجم بیشتری از ذرات معلق آلاینده به آسمان و در نتیجه مرگ و میر بیشتر است.به این ترتیب تا اواسط قرن می‌توانیم بگوییم هر سال به طور میانگین مرگ ۶۵۴ نفر در آمریکا بر اثر افزایش ذرات معلق و ۳۱۵ نفر دیگر بر اثر افزایش سطح گاز ازون رخ می‌دهد.به گزارش ساینس الرت، به گفته محققان راه حل این مشکل استفاده از منابع انرژی پاک‌تر، بهبود بهره‌وری از انرژی و محدود کردن سطح تغییرات اقلیمی در اولین گام است.

 

ساماندهی کودکان معتاد در تهران کلید خورد

شمس در نشست خبری در مورد ساماندهی کودکان معتاد گفت: طرحی به طور ویژه برای ساماندهی کودکان معتاد در 5 استان کشور به صورت پایلوت اجرا می‌شود که استان تهران نیز در این امر مشارکت دارد.وی افزود: تاکنون در این مرکز نگهداری از کودکان معتاد 14 نفر که فقط پسر هستند در گروه سنی 6 تا 17 سال خدمات می‌گیرند.شمس ادامه داد: در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که خرداد انجام شد 5 هزار معتاد جمع‌آوری شده که 6 نفر آنها کودک بوده‌اند و نیروی انتظامی آنها را به بهزیستی تحویل داده است.وی گفت:‌در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد 209 هزا رو 900 نفر خدمات دریافت کرده‌اند.معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی استان تهران تصریح کرد: 57 هزار و 740 نفر به صورت خود معرف در مراکز بهبودی اقامتی درمان شده و 9 هزار و 84 نفر به عنوان معتادان متجاهر تحت درمان قرار گرفتند.شمس گفت: 3 هزار و 800 نفر از خدمات سرپناه شبانه 83 هزار و 418 نفر از خدمات مراکز گذری سیار یا موبایل سنتر استفاده کرده و 13 هزار و 300 نفر در 17 مرکز کاهش آسیب خدمات گرفته‌اند.

 

گاردین آمار فیلترینگ جهانی را منتشر کرد

به نقل از وب سایت گاردین، طبق گزارشی که به تازگی موسسه تحقیقاتی اوپن نت اینیشیتیو (OpenNet Initiative) منتشر کرده است، در اعمال فیلترینگ‌ در کشورهای مختلف، مسائل سیاسی، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، بحران‌های اقتصادی و امور امنیتی دخیل بوده است که همگی موجب می‌شود، مقامات بلندمرتبه در دولت برخی از کشورها تصمیم بگیرند که ادامه فعالیت آزادانه شبکه‌های اجتماعی مذکور دیگر به صلاح نخواهد بود و به ضرر منافع عمومی و امنیت ملی کشور تمام خواهد شد.فهرست زیر به ترتیب شدت و تعداد دفعات فیلترینگ در کشورهای مختلف جهان را نشان می‌دهد:سوریه،چین،کوبا،اتیوپی،ازبکستان،عربستان سعودی،روسیه  از طرفی دیگر کشورهایی که در این میان در فهرست آزادانه‌ترین کشورها در دنیای مجازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی جای گرفته‌اند، نیز به ترتیب در زیر آمده است:ایسلند،استونی،کانادا،استرالیا،آلمان،ایالات متحده آمریکا

بر اساس تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته، ۸۳ درصد از مردم و شهروندان این کشورها بر این باورند که استفاده آزادانه از اینترنت و دسترسی رایگان و آسان به شبکه‌های اجتماعی جزو حقوق بشر است که باید در تمامی جوامع در نظر گرفته و رعایت شوند.فیلترینگ، عبارت است از محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به وب‌گاه‌ها و خدمات اینترنتی که از دیدگاه متولیان فرهنگی و سیاسی هر کشور برای مصرف عموم مناسب نیست، اِعمال فیلتر معمولاً به وسیله ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود ولی تعیین سطح، مصادیق و سیاست‌های فیلترینگ با حکومت‌هاست.

 

بارش در ایران از یک‌سوم میانگین جهانی‌ هم پایین تر آمد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ۱۱ سال گذشته میانگین بارش سالانه ایران به بالای نرمال نرسیده است، گفت: باید بپذیریم که کشور ما کم آب است چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ۱۱ سال گذشته میانگین بارش سالانه ایران به بالای نرمال نرسیده است، گفت: باید بپذیریم که کشور ما کم آب است چون میانگین بارش سالانه ایران کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.وی‌ با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه کمبود آب تاکید کرد: پیشنهاد سوم آن‌ است که در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا همه نسبت به آب احساس مسئولیت کنیم و حتی لازم است در برخی مناطق ایران، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع و اعمال شود تا از هدر رفت آب جلوگیری کنیم. مشابه آنچه که در جنوب آمریکا اتفاق افتاده و پلیس آب شکل گرفته است تا قوانین مصرف بهینه آب در تمامی حوزه‌ها به درستی اجرا شود.

 

بطحایی از  ورشکستگی آموزش و پرورش هشدار داد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر تربیت در آموزش و پرورش به انحراف کشیده شده، امروز تمام تلاش‌ها به آموزش بوده است در صورتی که نیازها در خارج از مدرسه چیز دیگری است.وی با بیان اینکه اختلالاتی در آموزش و پرورش وجود دارد اما باید به سمتی حرکت کنیم که به دنبال تضمین کیفیت آموزش ابتدایی باشیم ادامه داد: مدرسه مهمترین رکن آموزش و پرورش است که سازمانی زنده به حساب می‌آید که باید نیازهایش تامین شود. متاسفانه امروز نشانه‌های ورشکستگی آموزش و پرورش در کشور دیده می‌شود.بطحایی با بیان اینکه اگر مدارس پویا نشوند صدها جلسه نیز نمی‌تواند مشکلات را حل کند افزود: آموزش و پرورش باید در خدمت مدارس باشند نه اینکه صرفا دستور بدهند. به اعتقاد من محیط‌های آموزشی شاید خودشان اختلافشان را حل کنند. نیاز است که محیط های آموزشی به بلوغ برسند.

 

الجزایر صدها پناهجوی آفریقایی را اخراج کرد

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که روز یکشنبه مقامات الجزایر نزدیک به ۴۰۰ نفر از پناهجویان آفریقایی را که قصد داشتند خود را به اروپا برسانند، از این کشور اخراج و به نیجر اعزام کرد.در حال حاضر سازمان بین المللی مهاجرت در همکاری با اتحادیه اروپا در تلاش است تا پناهجویان را به کشورهای مبدا خود بازگرداند که این اقدام پس از مرگ هزاران نفر  از این افراد در مسیر مهاجرت با قایق‌های کوچک و شلوغ در آب‌های مدیترانه صورت می‌گیرد.با این حال گفته شده است که مقامات الجزایری از تائید خبر اخراج پناهجویان از این کشور خودداری کرده‌ اما گفته‌اند که از ماه ژانویه به این سو از مهاجرت حداقل ۲۰ هزار پناهجوی آفریقایی از این کشور به مقصد اروپا جلوگیری کرده‌اند.بحران پناهجویان که در نتیجه بی‌ثباتی امنیتی و سیاسی در آفریقا و مناطقی از غرب آسیا تشدید شده است در حال حاضر یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی کشورهای اروپایی و شمال آفریقا به شمار می‌رود.

 

محققان سلول های سالم را از شیمی درمانی نجات دادند

محققان استرالیایی موفق به ابداع روشی جدید برای درمان بیماری سرطان شده اند که انتقال داروهای ضروری را به قلب تومورهای بدخیم ممکن می کند. شیمی درمانی از جمله متداول ترین روش های مورد استفاده در مراکز درمانی برای مقابله با بیماری سرطان است، اما معمولا در این روش سلول های سالم و تومورهای بدخیم هر دو مورد حمله داروها قرار می گیرند و لذا توان عمومی بدن تحلیل رفته و مشکلات دیگری نیز به وجود می آید.حال محققان برای انتقال دقیق داروهای شیمی درمانی به سمت سمت تومورهای هدف از نانوحباب هایی موسوم به لیپوزوم ها استفاده می کنند که به بخش های مورد نظر بدن تزریق می شوند و سپس با استفاده از اشعه ایکس منفجر می شوند.حباب هایی که بدین شیوه تشکیل می شوند از استحکام کافی و غشایی مستحکم به منظور حفاظت از داروها برخوردارند و می توان آنها را با دقت کنترل کرد. همچنین می توان نانوذرات طلایی و مولکول های مختلف و از جمله ورتپورفین ها را به درون نانوحباب ها تزریق نمود.

 

وزارت ارتباطات به ماجرای طبقه نهم مخابراتی امام خمینی پایان داد

عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که تعداد ۳۰ میلیون و یکصد هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور میزنند و اینترنت بدون فیلتر این شبکه‌های اجتماعی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. بعد از این سخنان، روز گذشته سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در خصوص سرورهای نسخههای فارسی شبکه اجتماعی تلگرام گفته بود: متأسفانه کمترین حمایتی از شبکه‌های داخلی نشده و سرورهای تلگرام، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به پیام‌رسان‌های‌ داخلی بدهند.وی همچنین اعلام کرده بود سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند و شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می‌توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به شبکه‌های اجتماعی بومی بدهند، اما ندادند.بعد از اعلام این سخنان بود که روابط عمومی وزارت ارتباطات واکنش نشان داده و با ارسال دعوتنامه‌ای از رسانه‌ها خواست تا از مرکز مخابراتی امام خمینی بازدید و خودشان در مورد ادعای وجود سرورهای نسخه‌های غیررسمی تلگرام از جمله هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیر ساخت، از این جریان اطلاع کسب کنند؛ بازدیدی که در آن مشخص شد سرورهای پیام‌رسان‌های غیررسمی تلگرام در طبقه نهم این مرکز وجود ندارد و مشخص شد که سرورهای هاتگرام و طلاگرام در این طبقه وجود ندارند و این پایانی بر این ماجرا بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha